زهرا ایرانشاهی / از زمانی که ویروس کرونا، مهمان ناخوانده زندگی ما ایرانی ها شده، تعداد سفرهای مردم مسئولان نیز کاهش چشمگیری داشته است. کاستن از سفرهایی که از راه دور یا از طریق ویدیوکنفرانس هم می شود آنها را اداره کرد، هم به نفع خود ما و مسئولان است و هم به نفع […]
زهرا ایرانشاهی /
از زمانی که ویروس کرونا، مهمان ناخوانده زندگی ما ایرانی ها شده، تعداد سفرهای مردم مسئولان نیز کاهش چشمگیری داشته است. کاستن از سفرهایی که از راه دور یا از طریق ویدیوکنفرانس هم می شود آنها را اداره کرد، هم به نفع خود ما و مسئولان است و هم به نفع طبیعت و محیط زیستی که مجبور شده قوانینش را با زبان تحکم یادآوری کند. اما در این میان، سفرهایی هم هستند که ضروری محسوب می شوند و یک مقام مسئول باید از نزدیک شاهد انجام کار باشد. یکی از این سفرهای نادر در روز گذشته مربوط به سفر یک روزه رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای است. سازمانی که از روزهای نخست شیوع کرونا همچون بخش ریلی، به خوبی پروتکل های نانوشته که بعدا نوشته شد و ابلاغ شد را رعایت کرد.
خبرنگار روزنامه «جمله» از نزدیک به واحدهای اتوبوس رانی داخل و خارج شهر سر زده است و رعایت پروتکل ها و انجام عملیات گندزدایی را از روز اول شاهد بود. اما برگردیم به سفر معاون وزیر راه و شهرسازی.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای کشورمان در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان غربی از پایانه مرزی بازرگان و پروژههای راهداری منطقه آزاد ماکو بازدید کرده است.
عبدالهاشم حسن نیا در این بازدید اظهار داشت: محورهای منتهی به پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور با ترکیه از اهمیت بسزایی برخوردار است و هم اکنون نیز در این راستا پروژه بزرگراه بازرگان – ماکو در محدوده منطقه آزاد ماکو بطول ۵۶ کیلومتر به صورت مشارکتی مابین سازمان راهداری و حملونقل جادهای و منطقه آزاد اقتصادی ماکو در دست اقدام است. گفتنی است که در برآورد هزینه کل پروژه بزرگراه، ۱۵۰ میلیارد ریال و طول مسیر: ۶/ ۵ کيلومتر( ۴ کيلومتر فاز اول؛ ۶/ ۱ کيلومتر فاز دوم) برآورد شده بود و هدف از اجرای این طرح نیز تسهیل دسترسی میان شهرهای ماکو – بازرگان و شهرهای ترکیه و همچنین کاهش ميزان تصادفات جادهای در این بین است.
حسن نیا دراینباره افزود: در اجرای پروژه بزرگراه بازرگان – ماکو منطقه آزاد ماکو تمامی امور مربوط به زیرسازی محور را عهده دار شده وسازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نسبت به تامین قیر لازم برای روکش آسفالت، تامین تابلو و نصب علائم مربوطه، حفاظ های ایمنی و خط کشی اقدام میکند که دستورات لازم جهت تامین تمامیه ملزومات سرعت بخشی و اجرای کیفی پروژه و تعامل مناسب با منطقه آزاد ماکو صادر شده است. تاکنون برای خط کشی، تابلوگذاری، روکش آسفالت و ایمن سازی آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال ازطرف اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان آذربایجان غربی هزینه و مشارکت شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به ایمن سازی گیت ورودی منطقه آزاد – ماکو – بازرگان اظهار داشت: اجرای نیوجرسی مفصلی این محور با اعتبارملی ۲۵۰ میلیارد ریال از طرف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در حال آغاز عملیات اجرایی بوده و اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال نیز جهت تابلوگذاری محور یاد شده از طرف سازمان راهداری و حملونقل جادهای تخصیص یافته است که در مرحله تعیین پیمانکار قرار دارد.
وی ادامه داد: در شمال استان آذربایجان غربی پروژه روکش آسفالت در محور مرگنلر – پلدشت بطول ۲۳ کیلومتر توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال پس از طی تشریفات مناقصه در اسفند ماه و تعیین پیمانکار در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح های در مرحله برگزاری مناقصه جهت ارتقا ایمنی و تسهیل ترددهای جادهای عنوان کرد: مجوز لازم برای برگزاری مناقصه به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از طرف سازمان راهداری کشور جهت روکش آسفالت سه راهی کشمش تپه – بازرگان صادر و برآورد مربوطه صورت گرفته که در حال طی مراحل تشریفات مناقصه است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در بازدید از پروژه های راهداری شمال استان برای تامین قیر مورد نیاز جهت اجرای طرح های روکش آسفالت محورهای ارتباطی این حوزه دستورات لازم را صادر کرد. گفتنی است که آذربایجان غربی به عنوان تنها استان دارای مرز زمینی با کشور ترکیه تنها مبدا ورود و خروج به ایران کشورهای غربی و اتحادیه اروپا است و در واقع این استان به عنوان دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا و زمینه توسعه تجارت کشور با این قاره محسوب می شود.
ترانزیت کالا از طریق مرزهای غربی به سمت کشورهای شرق آسیا نیز از گمرکات آذربایجان غربی انجام می شود که در این میان گمرک بازرگان مهمترین کمرگ زمینی بین ایران و ترکیه است.
این در حالی است که حسن نیا در سفر خود از پایانه مرزی جلفا در استان آذربایجان شرقی نیز بازدید کرد. او در این سفر از بخشهای مختلف این پایانه مرزی بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و اجرای دستورالعملهای بهداشتی ویژه پایانههای مرزی قرار گرفت. معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به فعالیت این پایانه مرزی به عنوان یکی از پایانه های فعال کشور در دوماه اخیر بر ادامه روند تردد کالا از این پایانه تاکید کرد.
گفتنی است که در این بازدید مدیر پایانه مرزی جلفا گزارشی از روند فعالیتهای این پایانه در دو ماه اخیر ارائه کرد و گفت: دریک ماه اخیر تعداد سه هزاردستگاه وسائط نقلیه سنگین باری که ۴۵ درصد ایرانی و ۵۵ درصد خارجی بوده از این پایانه تردد کردند.
همچنین لازم به توضیح است که شهرستان ماکو با همه قابلیت ها و زیبایی هایی که دارد، به دلیل مشکلاتی چون نداشتن راه مناسب و خطرات زندگی در خانه های زیر کوهی، تاکنون نتوانسته بود گام های توسعه را بردارد.
ماکو از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه همسایه است و این شهرستان با ظرفیت های زیادی که در زمینه های مختلفی چون کشاورزی و صنعتی دارد، می تواند نقش مهمی در معادلات تجاری این منطقه ایفا کند. اما در این میان، مشکلاتی وجود دارد که رفع آن ها می تواند به رونق اقتصادی و اشتغال این منطقه کمک کند. همچنین این منطقه از لحاظ طبیعی نیز موقعیت خاصی دارد، به طوری که از طرف شمال و جنوب کوهستانی است و از جانب غرب و شرق نیز به جلگه های«قلعه دره سی» و «چای باسار» منتهی می شود.
ماکو با برخورداری از تمدن کهن، آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری توان بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت گردشگری را نیز دارد. شرایط آب و هوایی مناسب، پوشش گیاهی، رودها، چشمه ها، غارها، آبشارها، قلعه ها و دژها، گونه های مختلف گیاهی و جانوری، اماکن و ابنیه تاریخی، صنایع دستی و باغ های اطراف شهر، جلگه ها و دامنه های پر از گل های وحشی، دست بافته های عشایر، لباس های رنگی، محلی و از همه مهمتر مردم خونگرم و میهمان نواز هم زمینه مناسبی برای جذب مسافران و جهانگردان و ایجاد مراکز تفریحی خدماتی را در این شهرستان دوچندان می کند. این در حالی است که ساخت بزرگراه می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم منطقه را نیز حل کند.