ماهور مهراد / رویترز در گزارش روز شنبه خود خبر داده که بر اساس ارزیابی جدید انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی «یاتا»، ضرر شرکتهای هواپیمایی به علت همهگیری ویروس کرونا به ۳۱۴ میلیارد دلار (حدود ۲۴۰ میلیون یورو) میرسد. این رقم ۲۵ درصد نسبت به ارزیابی قبلی یاتا که ۲۴ مارس منتشر شد، […]
ماهور مهراد /
رویترز در گزارش روز شنبه خود خبر داده که بر اساس ارزیابی جدید انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی «یاتا»، ضرر شرکتهای هواپیمایی به علت همهگیری ویروس کرونا به ۳۱۴ میلیارد دلار (حدود ۲۴۰ میلیون یورو) میرسد. این رقم ۲۵ درصد نسبت به ارزیابی قبلی یاتا که ۲۴ مارس منتشر شد، بالاتر است و نشان دهنده سقوط ۵۵ درصدی درآمدهای حاصل از حمل و نقل مسافران را نسبت به سال گذشته است.
در این گزارش از زبان الکساندر دو ژونیاک، مدیرکل یاتا آمده است که احیای فعالیت حمل و نقل هوایی احتمالا کندتر و بحران عمیقتر از آن چیزی است که ما حدود یک ماه پیش پیشبینی میکردیم. درواقع همهگیری بیماری کوید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا عملا حمل و نقل هوایی را فلج کرده و شرکتهای هواپیمایی هیچ پیشبینی دقیقی از جدول زمانی لغو محدودیتها در مورد جابجاییها که از سوی همه کشورهای جهان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به اجرا گذاشته شد، ندارند.
این در حالی است که در کشور ما نیز در نشست معاون اول رئیسجمهور که با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده است که با توجه به رکوردی که این صنعت در کل دنیا تجربه کرد، شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و نیاز به اختیاراتی داریم تا در سال جهش تولید بتوانیم دوباره این صنعت را پویا کنیم.
علی عابدزاده در با بیان این که بعد از اتمام کرونا شرایط سختتری خواهیم داشت، گفت: کاهش پروازهای داخلی و خارجی موضوعی است که همه کشورها در این شرایط تجربه کردند.
او با بیان این که یاتا (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی) آماری را در خصوص میزان ضرر و زیان شرکتهای هواپیمایی ارایه کرده است، گفت: ۲۹۵ کشور عضو یاتا هستند و این انجمن در ماه فوریه میزان خسارات شرکتهای هواپیمایی را ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرد. بنابر اعلام یاتا این خسارتها در ۵ مارس بین ۶۳ تا ۱۱۳ میلیارد دلار برآورد شد، در ۱۷ مارس ۲۰۰ میلیارد دلار و در ۲۴ مارس به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید و مجموعه صنعت حمل و نقل هوایی دنیا طی کمتر از ۲ ماه ۲۵۲ میلیارد دلار ضرر کرد.
همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که این خسارات شامل حال کشور ما هم شده است، تصریح کرد: کار ما نسبت به باقی حوزههای حمل و نقلی سختتر است اما تلاش کردیم آرامش را در این صنعت حفظ کنیم تا مشکلی برای پرسنل به وجود نیاید.
وی افزود: ما هم عدم انجام پرواز را داریم و هم یکسری پروازهایی را انجام می دهیم که فاقد هر گونه درآمدی است. همچنین در شرایط پیش آمده هماهنگیهای لازم را با وزارت بهداشت و سازمانهای جهانی داشته و دستورات لازم را صادر کردیم.
عابدزاده با بیان این که مهمترین موضوع به شرایط بعد از کرونا بر میگردد، عنوان کرد: با توجه به رکوردی که این صنعت در کل دنیا تجربه کرد، شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و نیاز به اختیاراتی داریم تا در سال جهش تولید بتوانیم دوباره این صنعت را پویا کنیم.
عابدزاده با بیان این که تمام شرکتهای هواپیمایی ایران به دلیل این که هزینههای پرسنلی و تعمیراتی متغیری دارند، با ضرر زیادی مواجه مواجه شدند، تصریح کرد: موضوع فقط در آمدزایی نیست بلکه هزینههای جاری شرکتها نیز بسیار بالاست و این موضوع در این شرایط خسارات را افزایش می دهد.
این در حالی است که در روزهای گذشته عنوان شده است که ۸ هزار میلیارد تومان به زیان صنعت هوایی حاصل از کرونا تخصیض یافته است. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور اما سهم شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها از این رقم را نامشخص اعلام کرد.
مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۳ هزارمیلیارد تومانی از شیوع کرونا زیان دیدهاند از مکاتبه با معاون استانها و تشکلهای اتاق بازرگانی ایران برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی خبر داد و گفت: یکی از خواستههای ما عدم پیگیری وصول عوارض شهرداری بلیت هواپیما و اعمال معافیت موقت و عدم اخذ مطالبات شرکت فرودگاهها تا اطلاع ثانوی است.
وی با بیان اینکه عدم پیگیری مطالبات قبلی شرکتهای هواپیمایی بابت خرید سوخت و تحویل سوخت به صورت اعتباری یکی دیگر از خواستههای شرکتهای هواپیمایی است، تصریح کرد: اختصاص این مبلغ وام با حداقل بهره و اقساط بلندمدت و معافیت از پرداخت هزینه پارکینگ به شرکت فرودگاهها از دیگر خواستههای ایرلاینها در وضعیت نامناسب کنونی کسب و کار است.
گفتنی است که با شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت و سپس محدودیتهای بسیاری برای پرواز شرکتهای هواپیمایی به مقاصد مختلف بین المللی به وجود آمد که این موارد به دلیل انصراف بسیاری از مسافران پروازهای داخلی به دلیل توصیههای مسئولان وزارت بهداشت نیز بود. شرکت هایی که مهم ترین ایام برای فروش بلیت هایشان همین ایام نوروز بود که این فرصت را نیز از دست دادند و این شرکتها دچار زیان شدید شدند که برای جبران این شرایط، خواستار پرداخت مبلغی- مانند بسیاری از نقاط جهان- شده اند. چراکه با این اوضاع آنها قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نخواهند بود.