وقتی‌که تحریم و کرونا طرح‌های مهم عمرانی را  به تعویق نمی‌اندازند
وقتی‌که تحریم و کرونا طرح‌های مهم عمرانی را  به تعویق نمی‌اندازند

  زهرا ایران‌شاهی / در حالی توسعه آزادراه‌های کشور از یک دهه سال گذشته به شکل جدی تری مطرح شده است که سهمِ ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای از بازار حمل‌ونقل باری و مسافری در کشور، توجه بسیاری از کارشناسان صنعت حمل ونقل را به خود مشغول کرده است. پیشینه دور و نزدیکِ تصادفات، این نگرانی […]

 

زهرا ایران‌شاهی /

در حالی توسعه آزادراه‌های کشور از یک دهه سال گذشته به شکل جدی تری مطرح شده است که سهمِ ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای از بازار حمل‌ونقل باری و مسافری در کشور، توجه بسیاری از کارشناسان صنعت حمل ونقل را به خود مشغول کرده است. پیشینه دور و نزدیکِ تصادفات، این نگرانی را توجیه‌پذیر می کند اما به این معنی نیست که هر تلاشی که در حوزه جاده ای بویژه درباره بزرگراه ها و آزادراه های مهم کشور انجام می‌شود، مصداق سهمی باشد که از توسعه ریلی زده شده است. در کنار توسعه‌ی اگرچه کمتر و کندترِ حمل ونقل ریلی، در مقیاس وسعت کشور، توسعه مبادی جاده ای نیز ضرورت دارد. چنین نگاهی دستکم در دوره فعلی در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.
در حال حاضر علاوه بر اینکه سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در کشور در حال احداث است که معادل۳۰ درصد کل شبکه ریلی کشور یعنی حدود ۱۱هزار و۵۰۰ کیلومتر است، تنها در سال گذشته نیز ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه وهمچنین ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است.
درواقع از روزهای نخست دولت دوازدهم تا به حال در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا بوده اما حجم اعتبار سالیانه برای انجام این پروژه ها شش هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که طبق وعده قرار است در همین یکی دو سال حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح شود و با وجود بودجه نه چندان مناسب در حال حاضر همه پروژه‌های آزادراهی هم فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه‌ ها کار می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی کشورمان در همین ارتباط وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم، می‌توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.
حال با این سطح بودجه و به رغم وجود مشکلات اقتصادی در سایه تحریم های ظالمانه و شرایط جنگ اقتصادی، از ظرفیت تهاتر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و… استفاده خواهد شد تا ر‌اندمان کار افزایش یابد. گفتنی است که طول بزرگراه‌های کشور نیز در حال حاضر حدود ۱٨ هزار کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز در حال حاضر هفت هزار و ٨۰۰ کیلومتر راه در حال ساخت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در اینباره گفته است که در بخش آزادراهی نیز اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد.
خادمی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته است، گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهره‌برداری برسد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی امسال ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایه‌گذاری در دست داریم، بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.
به گزارش جمله، در حال حاضر حدود ۱۷ هزار كيلومتر بزرگراه در سطح كشور وجود دارد و نياز كشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جديد در حال حاضر ۱۵ هزار كيلومتر است. تا این لحظه نیز برنامه‌ریزی شده است تا با لحاظ اولویت‌بندی آزادراه‌های در دست ساخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور در دستور کار قرار گیرد. به نحوی که حدود ۶۰۰ کیلومتر طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به طول شبکه آزادراهی کشور افزوده شود.
گفتنی است که هفته گذشته نیز تفاهم نامه همکاری مابین وزارت راه وشهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و در راستای روان سازی حمل و نقل جاده‌ای، اعمال قانون و تلاش برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تصادفات در محل ایستگاه‌های اخذ عوارض و در نهایت عدالت اجتماعی در اخذ عوارض نیز امضا شد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص تعهدات وزارت راه وشهرسازی در این تفاهم نامه اظهار داشت: نصب، راه‌اندازی پشتیبانی و فعال نگه داشتن سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، نصب و راه‌اندازی پلاک‌خوان وسایل نقلیه عبوری و ارسال برخط اطلاعات به پلیس راهوار ناجا، انتقال اطلاعات و تصاویر کلیه خودروهای عبوری، ایجاد دسترسی مرکز پلیس راهور به بانک اطلاعاتی پرداخت عوارض الکترونیکی و… بخشی از این تعهدات است. خادمی افزود: وزارت راه و شهرسازی همچنین متعهد شده است به منظور اجرای کامل مفاد تفاهم نامه از سوی پلیس، بسترها و زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه و تقویت پایدار سرورها، شبکه‌های ارتباطی امن و نرم‌ افزار تشخیص و اعمال قانون الکترونیکی و اطلاع رسانی به مالکین وسایل نقلیه را برای پلیس راهور فراهم کند.
گفتنی است که در کنار توسعه آزادراه ها در کشور، با امضای این تفاهم‌نامه، الکترونیکی کردن اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌های در حال بهره‌برداری کشور اجرایی می شود و برنامه‌ریزی آتی برای آزادراه‌هایی که درآینده زیر عبور ترافیک خواهند رفت با این روش صورت گیرد. انتظار می‌رود با بهره‌مندی از این روش ضمن امکان ثبت کلیه خودروهای عبوری در هر وضعیت ترافیکی و جلوگیری از افزایش ترافیک احتمالی در محل اخذ عوارض باعث افزایش درآمد در آزادراه‌های کشور و تامین مالی با هدف توسعه شبکه آزادراه‌های کشور نیز شود.