زهرا ایرانشاهی / کشور ما در سال ۹۷ و ۹۸ پرتنشترین دوره های اقتصادی خود در چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و در حال طی کردن آن است. حتی روابط اقتصادی ما با کشورهایی نظیر چین و روسیه به کمترین حد خود رسید اما قرار نیست در بر همین پاشنه بچرخد. […]
زهرا ایرانشاهی /
کشور ما در سال ۹۷ و ۹۸ پرتنشترین دوره های اقتصادی خود در چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و در حال طی کردن آن است. حتی روابط اقتصادی ما با کشورهایی نظیر چین و روسیه به کمترین حد خود رسید اما قرار نیست در بر همین پاشنه بچرخد. چراکه نفت ایران امروز تحت تحریم است و فردا نیست؛ تحریمی که موجب شده صادرات ۲٫۵میلیون بشکهای ما به زیر یک میلیون بشکه (آمارهای غیررسمی) و حدود ۷۰۰هزار بشکه (آمارهای رسمی) برسد. این در حالی است که مقادیری از نفت ما امروز به شکل غیررسمی و محرمانه صادر میشود و همین موجب میشود نتوان تحلیل دقیقی از شرایط اقتصادی ارائه داد اما برای تحلیل درست گاهی نیاز به آمار و ارقام نیست و شرایط کشور، خود، گویای اوج و حضیضِ شرایط اقتصادی است. این در حالی است که در عرصه حمل ونقل، به ویژه در حوزه هوایی نیز شیوع کرونا در کنار مساله تحریم ها، شرایط را بدتر از قبل کرده است.
بر همین اساس نیز مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پیش از فروردین ماه اعلام کرد که اجاره بهای فروردین ماه غرفه داران ترمینال های مسافری فرودگاه امام (ره) بخشیده خواهد شد. محمد مهدی کربلایی اظهار کرد: شهر فرودگاهی از نخستین ارگان هایی بود که برای مقابله با بیماری کرونا وارد عمل شد و در همین راستا ستاد مقابله با کرونا با حضور همه نهادهای نظامی و انتظامی و ارگان های مستقر در این مجموعه تشکیل شد
او ادامه داد هم اکنون به صورت مداوم عملیات ضدعفونی ترمینال مسافری شماره یک، ساختمان ها و اماکن اداری، سرویس های ایاب و ذهاب کارکنان و ناوگان تاکسیرانی شهر فرودگاهی صورت می گیرد و غربالگری مسافران ورودی و خروجی و همچنین کارکنان نیز از نظر علائم ابتلا به کرونا ویروس جدید توسط پایگاه مراقبت بهداشت مرزی و اورژانس مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام می شود.
کربلایی افزود: علاوه بر این موارد، مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از کاهش پروازها به دلیل مقابله با گسترش شیوع بیماری کرونا برای غرفه داران ترمینال های مسافری فرودگاه امام (ره) در هیئت تشخیص شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بررسی شد و به پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و سرمایه گذاری این مجموعه، اجاره بهای فروردین ماه غرفه داران مورد بخشودگی قرار گرفت.
این در حالی است که ظرفیت جابجایی مسافر در شهر فرودگاهی که متشکل از فرودگاه بین المللی امام (ره)، منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است با اجرای فازهای طرح جامع توسعه این مجموعه به بیش از ٩٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید.
بنابراین، این مجموعه اقتصادی برای برون رفت از شرایط اخیر خود، دست به ابتکار عمل هایی در زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ادامه همکاری با برخی از کشورهایی که مایل به اتمام یا ادامه کار خود در ایران هستند، زده است. درواقع پهنه هوانوردی، هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی است و زمینه همکاری در این پهنه همواره با شرکت های هواپیمایی فراهم است.
این در حالی است که همکاری دو طرفه شهر فرودگاهی با شرکت های هواپیمایی علاوه بر توسعه پهنه هوانوردی این مجموعه، موجب رونق و سودآوری ایرلاین ها نیز می شود و در نهایت به توسعه صنعت گردشگری کشور و کمک به اقتصاد ملی منتهی خواهد شد.
هم اکنون بر اساس طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی، پروژه های مهمی در این مجموعه در دست اجرا است و اگرچه شرکت های هوایی در ما ه های اخیر زیان قابل توجهی داشته اند اما ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در آنها در پایانِ اجرایِ طرح جامع به ١٢٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید و حتی در این پروژه ها می توان از ظرفیت ها و سرمایه گذاران سایر کشورها استفاده کرد.
گفتنی است که فرودگاه امام خمینی (ره) در طول سال های گذشته کارنامه مختلف و پرباری را ازخود به جای گذاشته است. از افزایش پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه، در دو سال گذشته تا پیوستنش به مناطق آزاد، نشان دهنده تلاش شبانه روزی کارکنان این مجموعه دارد. این در حالی است که به زعم برخی از صاحب نظران زیرساختهای جذب سرمایهگذار در این فرودگاه هنوز به طور کامل فراهم نشده است. اما پس از این انتقادات، شهر فرودگاهی در یک سال گذشته توانست در اراضی اطراف فرودگاه که بیابان بودند، سرمایهگذاری انجام و فرودگاه را توسعه دهد.
بنابراین با تکمیل ساختمانها و ساماندهی فضای فرودگاهی، این منطقه اقتصادی موفق به جذب سرمایهگذار شد؛ به طوری که در حال حاضر ۹۰ درخواست سرمایهگذاری برای فرودگاه امام وجود دارد که اغلب آن از سوی شرکتهای داخلی است. حدود ۵۰ شرکت بازرگانی و تجاری خارجی نیز در مجموعه شهر فرودگاهی حضرت امام ثبت شده و یا در حال ثبت هستند. این در حالی است که طبق نظرسنجیها میزان رضایتمندی مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در سال ۹۷ ۵۵ درصد بود که در سال ۹۸ به ۷۰ درصد رسید.
این در حالی است که اگر پروژه های نیمه کاره این شهر فرودگاهی و صنعتی تکمیل شود قطعا در افزایش درآمد این بنگاه بزرگ اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود اما با شیوع کوید۱۹ و کاهش چشمگیر، گسترده و ادامه دار پروازها و در زمانی که هنوز پروژه های این مجموعه تکمیل نشده و فشار تحریم ها نیز وجود دارد، حالا این فرودگاه با کاهش۶۰ درصدی درآمدهای خود مواجه شده است.