زهرا ایرانشاهی/ پس از سوانح رانندگی که در سال گذشته منجر به درگذشت تعداد قابل توجهی از هموطنانمان شد، رییسجمهور و وزیر راه و شهرسازی برای ارتقای ایمنی و ضوابط حمل و نقل جادهای دستوراتی ارایه کردند و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هم تصمیم به ارتقای ایمنی و اصلاح ضوابط حمل […]
زهرا ایرانشاهی/
پس از سوانح رانندگی که در سال گذشته منجر به درگذشت تعداد قابل توجهی از هموطنانمان شد، رییسجمهور و وزیر راه و شهرسازی برای ارتقای ایمنی و ضوابط حمل و نقل جادهای دستوراتی ارایه کردند و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هم تصمیم به ارتقای ایمنی و اصلاح ضوابط حمل و نقل مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی گرفت.
پس از آن، در زمستان پارسال مقرر شد با هدف ارتقای ایمنی حمل و نقل مسافر، سامانه فروش و صدور بلیت اینترنتی اتوبوس شرکتها یکپارچه شود و علاوه بر سازمان راهداری و پلیس راه، خود شرکتهای حمل و نقل مسافر هم بر عملکرد ناوگان اتوبوسی خود به صورت برخط نظارت داشته باشند. این در حالی است که به رغم توسعه حمل ونقل ریلی، توسعه آزادراه ها نیز به کاهش سوانح رانندگی کمک می کند.
توسعه آزادراهها، منجربه کاهش سوانح رانندگی میشود
با رشد شمار آزادراه ها، سیستم حمل ونقل جاده ای فضای بیشتری برای نفس کشیدن و همچنین تک بانده شدن مسیرهای جاده ای می شود. به طبع، کاهش تصادفات نیز ثمره چنین رویکردی می تواند باشد. در همین زمینه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قول داده که علاوه بر تکمیل مسیر ریلی چابهار به زاهدان، بهرهبرداری از چهار آزادراه بزرگ را نیز از اولویتهای امسال این شرکت باشد.
خیراله خادمی افزود: با توجه به رشد مناسب اعتبارات زیرساختی در لایحه بودجه و توجه خاصی که به این بخش شده، امیدواریم بتوانیم تعهداتی را که برای سال جاری پیشبینی شده است، عملی کنیم؛ از جمله اینکه بتوانیم مسیرهای ریلی مختلف نظیر خط آهن چابهار- زاهدان را که یک ابر پروژه برای کشور و سایر کشورها بهشمار میرود، ادامه دهیم.
خادمی در خصوص برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شبکه آزادراهی نیز گفت: برنامه ما این است که امسال چهار آزادراه بزرگ را به بهرهبرداری برسانیم یا به بهرهبرداری نزدیک کنیم تا در سال ۱۴۰۰ بهرهبرداری شوند. این مسیرها حدود ۵۲۳ کیلومتر مسیر آزادراهی است که میتواند اقدام بزرگی در جهت افزایش ظرفیت در بخش آزادراهی کشور باشد.
این در حالی است که تنها در سال گذشته ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه وهمچنین ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است.
اما اگر بخواهیم به تفکیک، به پروژه های راه سازی و ریلی- به عنوان دو حوزه مهمی که این شرکت بخش ساخت و توسعه آنها را برعهده دارد- بپردازیم، متوجه خواهیم شد که به عنوان مثال در حوزه راه سازی، از ابتدای عمر دولت دوازدهم تا به حال در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا بوده اما حجم اعتبار سالیانه برای انجام این پروژه ها شش هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که طبق وعده قرار است در همین یکی دو سال حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح شود و با وجود بودجه نه چندان مناسب در حال حاضر همه پروژههای آزادراهی هم فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه ها کار میکنند.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی کشورمان وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم، میتوانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم. وعده ای که اگرچه در حال محقق شدن است اما با توجه به شیوع کوید۱۹ و همچنین تحریم های کمرشکن اقتصادی، نسبت به زمان پایان آنها می توان تردید داشت. اگرچه با این سطح بودجه و به رغم وجود مشکلات، می توان از ظرفیت تهاتر و تزریق بودجه دولتی و همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی نیز استفاده کرد تا راندمان کار افزایش یابد. اتفاقی که هم اکنون نیز در حال وقوع است.
مدیرعامل شرکت ساخت در این ارتباط نیز گفته است که با توجه به رشد مناسب اعتبارات زیرساختی در لایحه بودجه و توجه خاصی که به این بخش شده، امیدواریم بتوانیم تعهداتی را که برای سال جاری پیشبینی شده است، عملی کنیم.
ممنوعیت عرضه بلیت مسافربری شرکتها از طریق نرم افزارهای فاقد مجوز
این در حالی است که اتفاق دیگری نیز در عرصه جاده ای افتاده و با توجه به رشد تقاضای سفر با ناوگان اتوبوسی که در سال گذشته و به دنبال افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد، مقرر شد عرضه بلیت مسافربری شرکتها نیز از طریق نرم افزارها و پایگاههای اطلاعرسانی فاقد مجوز سازمان راهداری، ممنوع شود. درواقع شرکتهای حمل و نقل میتوانند با همکاری گروهی، یک شرکت سرشبکه با شبکه سیر خاص خود ایجاد کنند که شبکه سیر این شرکتهای سرشبکه، باید از طریق ایجاد اتاق کنترل (مانیتورینگ) ناوگان، بر عملکرد رانندگان و اتوبوسهای خود از نظر سرعت سیر، استراحت و تعویض به هنگام راننده و همچنین محل توقف برای استراحت و صرف غذا و انجام فریضه نماز، نظارت دقیق داشته باشد.
ادارات کل استانی سازمان راهداری مکلف به رعایت مقررات جدید در صدور و تمدید مجوزهای شرکتهای حمل و نقل مسافری هستند و بر اساس تبصره ۱۴ بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکتهای حمل و نقل مسافر، بر رانندگان، ناوگان و شرکتهای تحت پوشش خود نظارت میکنند و همچنین مکلف به ارایه آموزشهای لازم به اعضای تحت پوشش خود هستند. شرکتهای سرشبکه با مالک وسایل نقلیه، قرارداد پیمانکاری یکساله امضا میکنند و باید این قرارداد در سامانه مدیریت شرکتها ثبت شود.
گفتنی است که نظارت بر سامانههای ارزیابی و غربالگری سلامت رانندگان عضو شبکه و ایجاد امکان ارتباط دوسویه با مسافران و همچنین حضور نماینده این شرکت در کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری برای پاسخگویی تخلفات اعضا از جمله وظایف شرکت سرشبکه سیر است.
این در حالی است که بطور کلی می توان نتیجه گرفت که رشد و توسعه حمل ونقل جاده ای ابعاد فراوانی دارد که انجام یکی بدون توجه به دیگری، می تواند پروسه رشد را به تعویق بیندازد.