ماهور مهراد / هرقدر که بگوییم شیوع کوید۱۹ چقدر به اقتصاد بنگاه های اقتصادی در سراسر جهان ضربه زده، کم گفته ایم اما بخش نفت و صنعت هوایی در این میان طبق برآوردها بیشترین ضرر مالی را متحمل شده اند. این در حالی است که در کشور ما که زودتر درگیر مهار این […]
ماهور مهراد /
هرقدر که بگوییم شیوع کوید۱۹ چقدر به اقتصاد بنگاه های اقتصادی در سراسر جهان ضربه زده، کم گفته ایم اما بخش نفت و صنعت هوایی در این میان طبق برآوردها بیشترین ضرر مالی را متحمل شده اند. این در حالی است که در کشور ما که زودتر درگیر مهار این ویروس شد، زیان های اقتصادی عمیق تری وارد شده است. اما قرار بود که طبق سخنان چند هفته پیش وزیر راه و شهرسازی کشورمان، بودجه ای برای جبران این شرایط، به شرکت های حمل ونقلی تخصیص یابد. درمورد صنعت هوایی خبر از برنامه ریزی برای ارایه تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی به شرکت فرودگاه ها و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به گوش می رسد. شرکت فرودگاه ها در این میان با توجه به کاهش شدید منابع حتی ناچار به بازبینی در برنامههای اجرایی سال ۹۹ شده است و در حال تعیین پروژههایی است که در سال جاری با توجه به درآمدهای این شرکت بتواند آنها را به انجام برساند. برای این منظور ۲۱ پروژه فرودگاهی در اولویت قرار گرفته که تا پایان سال به بهرهبرداری برسند.
اما تزریق بودجه، تنها به دلیل جبران زیان انجام نمی شود بلکه برای اینکه ایمنی پروازها را بتوان تامین کرد شرکت ها به عنوان نخستین نیاز، به منابع مالی نیاز دارند. در همین زمینه رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که در همایش فرماندهان پلیس سخن می گفت، دراینباره تاکید کرد همان گونه که ایمنی پرواز اولین اولویت صنعت هوانوردی دنیاست امنیت مقدمه و یکی از الزامات تحقق آن است.
سیاوش امیرمکری با اشاره به اینکه در چشم انداز ایکائو بر توسعه ایمن، امن و پایدار هواپیمایی کشوری از طریق همکاری کشورهای عضو در سال ۲۰۲۵ تاکید شده است، گفت: بر اساس سند ۹۷۵۰ دو مورد از راهبردهای پنج گانه ایکائو برای هواپیمایی غیرنظامی شامل افزایش ایمنی هواپیمایی کشوری در سطح جهان و ارتقای امنیت و تسهیلات در سطح جهان است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: راهبرد این شرکت، پیشرو شدن در منطقه در مدیریت و ارایه خدمات ایمن، امن و اثربخش فرودگاهی و ناوبری هوایی در توسعه صنعت هوانوردی و خدمت رسانی مطلوب به مردم است.
این در حالی است که می توان گفت، مساله امنیت و ایمنی دو مقوله مجزا ولی تفکیک ناپذیر در صنعت هوانوردی است و همان گونه که ایمنی پرواز اولین اولویت صنعت هوانوردی دنیا به شمار می رود، امنیت مقدمه و یکی از الزامات تحقق آن است. امیرمکری در ادامه افزود: تجربه نشان می دهد هر زمان امنیت هواپیمایی در دنیا با مخاطره مواجه شده است، صنعت هوانوردی سریع، عکس العمل نشان داده و در جهت دوری از ناامنی و با وجود تحمل هزینه های بیشتر تصمیمهایی را اتخاذ کرده که به بازگرداندن حس امنیت به مسافران بیانجامد.
او افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشور دستوالعملهای بهداشتی مناسبی برای ستاد و فرودگاههای ابلاغ شد و خوشبختانه شاهد همکاری و مشارکت همه دست اندرکاران و ارائه دهندگان خدمات در فرودگاهها جهت اجرای بهتر دستوالعملها بودیم.
لازم به توضیح است که این شرکت از نخستین روزهای اعلام رسمیِ شیوع کرونا، اقدامات زیادی در جهت گندزدایی پروازها و کریدورهای انتظار انجام داده است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به مفاد آیین نامه اجرایی مصوبه شماره ۵۲۹ شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه به تعیین اختیارها و مسوولیتها، ایجاد هماهنگی و همکاری و وحدت رویه و انسجام دستگاههای ذیربط اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی پرداخته شده که تاکنون نقش تعیین کنندهای در ارایه خدمات به مسافران و شرکتهای هواپیمایی، شرکتهای خدمات زمینی و بهره برداران اماکن فرودگاهی داشته است.
او ادامه داد: ارتقای سطح خدمات، رفاه و کرامت مسافران در کنار اقدام امنیتی و حفاظتی متناسب یکی از مهمترین اهداف مشترک فرودگاههای کشور و دستگاههای امنیتی و حفاظتی و اطلاعاتی است.
امیرمکری از فرماندهان پلیس فرودگاه های کشور درخواست کرد که رفتار شایسته توام با رعایت کرامت مسافران در بدو ورود به ترمینال ها و دوری از رفتارهای سلیقه ای محدود کننده با بهره برداران و شرکت های خدمات زمینی را همچون گذشته سرلوحه کار خود قرار دهند.
گفتنی است که در دو سال گذشته تعامل شرکت های حمل ونقلی با بخش خصوصی، پلیس و سرمایه گذاران به حد قابل توجهی رسیده است. بنابراین امیرنکری بر ضرورت همکاری پلیس فرودگاهها در تسهیل کسب و کارهای غیر هوانوردی و نیز ساماندهی مسافرکش ها جهت ممانعت از مزاحمت برای مسافران و مراجعان به فرودگاهها تاکید کرد و اقدامات پیشگیرانه پلیس فرودگاهها را برای جلوگیری از سرقت در فرودگاههای سراسر کشور، همکاری نزدیک آنها با مدیران فرودگاهی برای اجرای طرح های توسعه ای مربوط به فرودگاه، حضور مقتدرانه و فعال در کمیته حفاظتی و آشنایی به حوزه استحفاظی خود و نیز همکاری نزدیک با حراست در همپوشانی ماموریت ها را خواستار شد.
امیرمکری همچنین بر ضرورت استفاده فرماندهان پلیس فرودگاهها از تجربه و تخصصشان و تفکیک قایل شدن بین مسافر خطاکار از مسافر معمولی (با استفاده از تکنیک های روانشناختی) و نیز برطرف کردن مشکلات حفاظتی فرودگاه با اتخاذ تدبیر محلی تاکید کرد.
لازم به یادآوری است که پلیس فرودگاههای کشور کمکرسان فرودگاه ها است تا پروازها بر محور امنیت و ایمنی بالا صورت گرفته تا رضایت مسافران تامین شود. این در حالی است که علاوه بر حضور پلیس، در حقیقت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها به عنوان متولیان صنعت هوانوردی، صدها پرسنل ماهر را در واحدهای مختلف از جمله واحد مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی، استاندارد هواپیمایی … تا مدیران عملیاتی را بکار گرفته اند تا ایمنی پروازها بدون نقص تامین شود (اگر خطاهای انسانی بگذارند).