گام دوم مقابله با شیوع بیشتر کووید۱۹ برداشته شد
گام دوم مقابله با شیوع بیشتر کووید۱۹ برداشته شد

    زهرا ایران‌شاهی / متولی اصلی برای ارسال بخشنامه ها و پروتکل های بهداشتیِ مقابله با کرونا وزارت بهداشت است اما سازمان های حمل ونقلی موظف به همکاری و اجرای تمهیدات وزارت بهداشت در بحث حمل ونقل عمومی هستند. این در حالی است که همه ادارات سازمان راهداری از آغاز شیوع کرونا در استان‌ها […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

متولی اصلی برای ارسال بخشنامه ها و پروتکل های بهداشتیِ مقابله با کرونا وزارت بهداشت است اما سازمان های حمل ونقلی موظف به همکاری و اجرای تمهیدات وزارت بهداشت در بحث حمل ونقل عمومی هستند. این در حالی است که همه ادارات سازمان راهداری از آغاز شیوع کرونا در استان‌ها در حوزه حمل و نقل مسافران جاده‌ای برای هماهنگی و همکاری با وزارت بهداشت فعال شدند. در این زمینه تمام وسایط نقلیه عمومی شامل اتوبوس ها، مینی بوس‌ها و سواری‌های پلاک عمومی که محل استفاده مسافران جاده‌ای است باید شرایطشان از لحاظ آلودگی‌های احتمالی ایمن باشد که به همین دلیل ضد عفونی کردن تمام این وسایط نقلیه در ابتدای هر سفر انجام می‌شود. تمام دستگیره‌های در و دستی‌های صندلی همچنین کمربند های ایمنی ضد عفونی می شود و در کنار آن ارائه لیوان یک بار مصرف و بطری‌های آب و استفاده از پک‌های یک بار مصرف برای پذیرایی مسافران درحال انجام است.
ضمن اینکه رعایت مسائل بهداشتی در داخل اتوبوس شامل پایش و پالایش رانندگان و کمک رانندگان در طول سفر انجام می‌شود که هیچ مخاطره‌ای نداشته باشند و ماسک و مواد ضد عفونی کننده درموارد ضروری استفاده شود. ترجیحا مسیری که پیمایش می‌شود باید با کمترین توقف وسایل نقلیه همراه باشد و صرفا در مواقع ضروری توقف داشته باشند تا مشکل به طور کامل مرتفع شود.
در این راه، همکاران سازمان راهداری در استان‌ها از تجربیات همکاران وزارت بهداشت بهره می‌گیرند و علاوه بر اینکه شرایط برای ضدعفونی کردن وسایط نقلیه باید مهیا باشد و همکاران وزارت بهداشت درباره درستی کار اظهار نظر کنند. بنابراین هماهنگی‌هایی درحال انجام است که همکاران وزارت بهداشت در محل‌های مورد نظر مستقر باشند تا اگر احیانا مسافری دچار مشکل یا مخاطره‌ای شد در همان محل شناسایی و برای بحث‌های تکمیل درمان اقدام شود.
ضدعفونی کردن ترمینال‌های مسافربری تیز در این میان، از جمله وظایف شهرداری محسوب می‌شود به دلیل اینکه نگهداری وساخت ترمینال‌ها بر عهده این ارگان بوده منتهی در بخشنامه‌ای که سازمان راهداری به استان‌های کشور صادر کرده از تمام همکاران و مدیران استان خواهش شده است که همکاری لازم را داشته باشند و پایانه‌های مسافربری از طریق شهرداری‌ها و پایانه‌های خصوصی از طریق شرکت‌های حمل ونقل که مالک هستند ضد عفونی شوند که شامل تمام عناصر مشترک از جمله نمازخانه‌ها، شیر آلات سرویس بهداشتی و نقطه‌های دیگری که مورد استفاده عموم مسافران قرار می‌گیرد است.
این در حالی است که ۸۰۰۰ میلیاردتومان برای شرکت های حمل و نقل تخصیص یافته که در روزهای کرونایی امسال متحمل ضرر شده اند در نظر گرفته شده است. شیوع کرونا حتی دریافت نقدی عوارض آزادراهی را ممنوع و دریافت حواله لاستیک را برای رانندگان کامیون نیز اینترنتی کرده است.
اما هر شری، خیری نیز با خود به همراه دارد و در این مورد، می توان گفت که پیش از این رانندگان ناوگان سنگین استقبال زیادی از انجام کارهای خود از طریق اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های اینترنتی نداشتند، با این حال تلاش سازمان راهداری، افزایش نقش آفرینی رانندگان و کاربران جاده برای کاهش شیوع کرونا است. همچنین یکی از مهمترین‌ها ممنوعیت دریافت نقدی عوارض آزادراهی بود؛ از روز شنبه ۱۷ اسفند دستگاه پوز در گیت‌های عوارضی آزادراه‌ها نصب شد و رانندگان شخصاً و با کارت شتاب خود عوارض را پرداخت کردند. همچنین به منظور اجتناب از تماس مستقیم رانندگان هنگام ورود رمز کارت های شتاب، اقلام بهداشتی از قبیل دستکش نایلونی یکبار مصرف، دستمال کاغذی و کیسه فریزر در اختیار رانندگان گرفته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشورمان در اینباره با اشاره به فعالیت شجاعانه و گسترده ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار برای تخلیه و جابه جایی كالاهای اساسی از بنادر و سایر كشورها در دوران شیوع ویروس كرونا بیان داشت: ‌این سازمان خود را موظف به حمایت از شرکت های حمل و نقل بین المللی دانسته و نهایت همكاری با سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در كشورهای مختلف برای بازگشت ناوگان ایرانی را داشته است.
حسن نیا از دست اندرکاران و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل كالا به خاطر تلاش مجدانه و كمك به كشور برای عبور از شرایط حساس كنونی،‌ قدردانی و ادامه داد: با تبیین ۱۳ اقدام مهم و برجسته انجام شده در قرارگاه مركزی مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین المللی و با بهره گیری از سامانه رصد ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و دسترسی به موقعیت مكانی ناوگان ایرانی در كشورهای اروپایی و آسیایی،‌ امكان بررسی مشكلات ایشان برقرار شده است.
وی عمده ترین اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی كشور در شرایط شیوع كرونا را شامل «ایجاد قرارگاه مدیریت بحران در حوزه ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی» «برگزاری جلسات منظم و روزانه در ایام كاری و غیر كاری»،‌«بررسی آخرین آمار ناوگان خارج از كشور»،‌ «تهیه سامانه نظارت بر ناوگان ترانزیتی با همكاری ادراه امور كارنه تیر اتاق بازرگانی»، «‌ارتباط مستمر با مدیران پایانه‌های مرزی و دریافت گزارشات لحظه‌ای»،‌ «همكاری نزدیك با تیم‌های بهداشت و اجرای دستور العمل‌های ابلاغی در پایانه‌های مرزی»،‌ «تهیه پیش‌نویس رعایت مقررات بهداشتی با همكاری وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه»، «ارتباط با ادارات مرتبط اقتصادی و سیاسی وزارت امور خارجه،‌سفرا و نمایندگی‌های خارج از كشور‌»، «حضور موثر در گروه‌های تشكیل شده برای پیگیری مشكلات رانندگان»، ارزیابی خسارت وارده به صنف حمل‌ونقل بین‌المللی،‌ اختصاص اعتبار لازم برای تامین نیاز‌های احتمالی رانندگان گرفتار در خارج از كشور»،‌ «مكاتبه با مقامات به منظور پیگیری مشكلات رانندگان و ارائه تخفیفات به شركت‌ها» و «ارتباط با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله گمرك،‌ شركت راه‌آهن،‌ سازمان بنادر و دریانوردی،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت» برشمرد.
گفتنی است که در حال حاضر ۴۰۰ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعال در حوزه‌‌های باری و مسافری و ۶۰۰ هزار راننده در حدود ۲۰۰ هزار كیلومتر از راه‌های برون‌شهری كشور فعال هستند كه از این تعداد حدود ۴۱ هزار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی باری كشور بالغ بر ۷۵۰ هزار تردد حمل‌ونقل بین‌المللی را انجام می‌دهند. همچنین حدود ۳۶ هزار ناوگان عمومی باری سایر ملت‌ها بالغ بر ۶۲۵ هزار تردد حمل‌ونقل بین‌المللی اعم از ترانزیت، ‌صادرات و واردات تحت نظارت ۱۲۰۰ شركت كریر و فورواردر دارای مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌دهند.