رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت آشنایی قضات و پلیس با منابع اجتماعی حمایت از کودکان، پیشنهاد کرد تا «پلیس ویژه اطفال» در کشور راهاندازی شود. سیدحسن موسوی چلک در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از قضات، پلیس و کسانیکه با کودکان سر وکار دارند انتظار داریم تا در آموزش […]
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت آشنایی قضات و پلیس با منابع اجتماعی حمایت از کودکان، پیشنهاد کرد تا «پلیس ویژه اطفال» در کشور راهاندازی شود. سیدحسن موسوی چلک در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از قضات، پلیس و کسانیکه با کودکان سر وکار دارند انتظار داریم تا در آموزش ضمن خدمت چند دوره درخصوص مواجهه با کودکان در نظر گرفته شود، گفت: به نظر میرسد تشکیل پلیس اطفال به این موضوع کمک کند. وی با بیان اینکه در آموزش ضمن خدمت هم دوره میانجی گری با رویکرد اجتماعی بسیار مهم است، اظهار کرد: با استفاده از مهارت میانجیگری تعارضات و ناسازگاریها به موقع و به درستی مدیریت میشود. همچنین دوره ضروری دیگر برای این افراد گذراندن ۶ تا ۸ واحد دروس مددکاری اجتماعی است، چرا که وقتی قرار است با رویکرد اجتماعی کار کنید، آشنایی با دانش مددکاری اجتماعی، روانشناسی کودک و جامعهشناسی برای کسانی که با آنها سرو کار دارند ضروری است. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع تصمیمات از روی ناآگاهی میتواند تبعات جبران نشدنی به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: موضوع بعدی آشنایی قضات و پلیس با منابع اجتماعی حمایت از کودکان است. در موضوعی مانند قتل رومینا شاید اگر کسانیکه در سیستم قضایی و انتظامی هستند با منابع اجتماعی آشنا بودند در گام اول تصمیمشان بازگشت فرد به خانه نبود. موسوی چلک در ادامه به موضوع آشنایی با دانش مردم شناسی اشاره کرد و توضیح داد: وقتی در خرده فرهنگهای مختلف مشغول کار هستیم باید این فرهنگ را بشناسیم. در واقع شناخت و تاثیر فرهنگ مردم بر روی نوع احکام صادر شده، ارجاعات و … باید در نظر گرفته شود. وی با تاکید بر اینکه آموزش چه در دانشگاه پلیس و چه دانشگاه علوم قضایی باید محوری باشد، تصریح کرد: به نظر میرسد آموزش رویکرد اجتماعی در دانشگاهها کم است. انتظار داریم آقای رئیسی هم به دنبال تحولات دستگاه قضا، رویکرد اجتماعی را هم تقویت کند و یکی از این فضاها تغییر نهادهای آموزشی حوزه قضایی در مورد رویکردهای اجتماعی است. موسوی چلک تاکید کرد: فقر اطلاعاتی باعث میشود قضات و پلیس تک بعدی تصمیم بگیرند. با این وجود در آیین دادرسی جدید تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی تصریح و ابلاغ شده است و این موضوع به ایجاد نگاه جامع کمک خواهد کرد.
اتمام فرایند آموزش و ارزشیابی هنرستانیها
تا ۱۵ مرداد
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگیهای غیر فنی هنرستانیها غیرحضوری است گفت: شایستگی فنی درشاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند طی بازههای زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام می شود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد. مصطفی آذرکیش با اشاره به موضوع آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات حضوری و جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: در شرایط کنونی به سمت آموزشهای مجازی حرکت کردیم اما قطعا هیچ روشی نمیتواند جایگزین تدریس و آموزش حضوری بشود. نگاه وزارتخانه ارتقای مستمر کیفیت آموزش است و به همین جهت روشهای مختلف چون مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و غیره را برای تضمین کیفیت آموزش انتخاب و دنبال کرده است. وی ادامه داد: آمار توزیعی دانش آموزان در رشته ریاضی ۹درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفهای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است اما اینکه ۶۳ درصد فارغ التحصیلان ما متقاضی شرکت در کنکور تجربی میشوند دلایل متعدد دیگری دارد که باید آن را جست و جوکرد. طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانش آموزان فنی و حرفهای به ۵۰ درصد برسد. مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط اظهار کرد: در راهکار ۲-۱۹ سندتحول، گذر از دورههای تحصیلی و ارزشیابی نتیجه محور و گذر از پایههای تحصیلی، فرایندمحور و نتیجه محور است. آذرکیش در پاسخ به اینکه برای تامین بهداشت و سلامت مدارس چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: علیرغم همکاریهای بین بخشی صورت گرفته، اعتباری حدود صد میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته است. ما در هنرستان ها به کمک دانش آموزان بیش از دومیلیون و ۳۰۰ هزار ماسک و ۶۳ هزار گان تولید کردیم. وی با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگیهای غیر فنی هنرستانیها غیرحضوری است گفت: شایستگی فنی درشاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند طی بازههای زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام می شود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد.