احساس عقب‌افتادگی آموزشی از دنیا نداریم
احساس عقب‌افتادگی آموزشی از دنیا نداریم

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه از نظر آموزش احساس عقب افتادگی از دنیا نداریم، گفت: ما در دوران کرونا اگر زیر ساخت‌ها و آمادگی آموزش دیجیتال را نداشتیم، در این دو سال به‌واقع عقب می‌ماندیم و قطعاً بسیاری از سرمایه‌های ما تلف می‌شد. به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم اختتامیه جشنواره «دانشگاه […]

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه از نظر آموزش احساس عقب افتادگی از دنیا نداریم، گفت: ما در دوران کرونا اگر زیر ساخت‌ها و آمادگی آموزش دیجیتال را نداشتیم، در این دو سال به‌واقع عقب می‌ماندیم و قطعاً بسیاری از سرمایه‌های ما تلف می‌شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم اختتامیه جشنواره «دانشگاه تهران دیجیتال»  گفت: از زمانی‌که بحث جشنواره دیجیتال مطرح شد تا برگزاری آن حدود دو ماه به طول انجامید، معمولاً برگزاری این جشنواره‌ها زمان طولانی‌تری را می‌طلبد، اما زمان آماده‌سازی این جشنواره نسبت به سایر مراسم‌هایی که برگزار می‌شود کوتاه‌تر بود. باید گفت دانشگاه تهران به دلیل اینکه از سال‌های قبل با این مسأله درگیر بوده و شیوع ویروس کرونا هم به نوعی این درگیری را تشدید کرده است، آمادگی لازم را برای برگزاری چنین جشنواره‌ای داشتیم و البته در سطح ملی هم این نیاز حس می‌شد و این نکته به‌عنوان یک علامت سوال پیش‌روی همه بود که شرایط جدید، توسعه علم و دانش و تکنولوژی‌های نوین و همچنین بحث کرونا چه آینده‌ای را برای ما رقم خواهد زد؟

وی با بیان اینکه شاید بتوان عصر حاضر را داینامیک‌ترین دوره تاریخ بشر نامید، افزود: تعامل علم دانش و فناوری باعث شده که ما شاهد تغییرات خیلی سریع‌تری باشیم. بسیاری از مسائلی که در گذشته به‌عنوان یک افق از آن نام می‌بردیم امروز و در زمان ما در حال رخ دادن است، یعنی سرعت اتفاق‌ها به اندازه‌ای زیاد است که دارد به‌گونه‌ای از پیش‌بینی‌ها سبقت می‌گیرد. به همین دلیل شاید بحث آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در حال حاضر نسبت به گذشته مفهوم کمتری دارد؛ چون اتفاقات خیلی سریع‌تر از آن چیزی که ما تحت عنوان آینده از آن صحبت می‌کنیم در زمان حال رخ می‌دهد که البته عمده اینها در بستر دیجیتال اتفاق می‌افتد. یعنی دانش و تکنولوژی‌های گذشته که متصل شده به فضای دیجیتال این امکان را برای بشر فراهم کرده که خیلی سریع‌تر شاهد تغییرات باشد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: نشستن و فکر کردن و صرفاً تشکیل اتاق‌های فکر برای تخمین آینده دیگر در عصر امروز مفهومی ندارد، بلکه باید در بطن اتفاق باشید تا همراه اتفاق بتوانید مسائل را بگذرانید. بیرون از تحولات بودن امکان ورود و همراهی با آن را بسیار سخت خواهد کرد. به همین دلیل است که دانشگاه تهران از دو منظر سعی کرده که در بطن اتفاق‌ها، نیازها و رخدادها باشد؛ یکی در بحث «بین‌المللی‌سازی» یعنی متصل بودن به همه رویدادهایی که در دنیا رخ می‌دهد به‌ویژه از منظر و جایگاه دانشگاه، برای اینکه بسیاری از تحولات امروزه منشأ آنها دانشگاه‌ها هستند، چون نقش علم در این تحولات از تجربه پیشی گرفته است. دوم بحث «جامعه» است به‌عنوان مسئولیت اجتماعی که نیاز یک جامعه محسوب می‌شود و در اینجا می‌توان گفت ریشه بسیاری از تحولات در نیازهای جامعه است.

دکتر نیلی  اظهار کرد: برخی مواقع ما به یک رخداد و یا اتفاق از منظر بررسی‌های علمی دست پیدا می‌کنیم و بعد آن را توسعه می‌دهیم، در شرایط دیگر ممکن است نیازهای جامعه نیروی محرکه برای تحقیق و توسعه باشد. لذا، هر سیستمی که به این دو جهت، یعنی تحولات بین‌المللی و نیازهای جامعه متصل شوند و در بطن آن قرار بگیرند، می‌توانند در هر زمان در تغییرات حضور مثمر داشته باشند و در لحظه تصمیم‌های به موقع بگیرند. این منافاتی با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری ندارد، اما تأکید من بر این است که امروز بیش از هر زمان دیگری باید نگاه و سیستم ما تحول‌گرایانه و پویا باشد، در غیر این صورت به اندازه‌ای تحولات سریع می‌گذرد که رسیدن به آنها عملاً غیر ممکن خواهد شد.

وی با تبیین نقش تحولات دیجیتالی در فرآیندها و فعالیت‌ها خاطرنشان کرد: تحولات دیجیتال هنگامی که به هر فعالیتی متصل شود آن فرآیند به سرعت متحول خواهد شد که در این زمینه مثال‌های فراوانی می‌توان ارائه داد و ساده‌ترین آنها سیستم حمل و نقل است. این فناوری تا یک مرحله‌ای توسعه پیدا کرد، اما اگر امروز بخواهد بیشتر از این توسعه پیدا کند، حتماً باید به صنعت دیجیتال متصل شود و به جرأت باید گفت آینده از آن کسانی است که می‌توانند این ارتباطات و اتصالات را بیش از گذشته فعال کنند.

دکتر نیلی درادامه خاطرنشان کرد: ما در دوران کرونا اگر زیر ساخت‌ها و آمادگی آموزش دیجیتال را نداشتیم، در این دو سال به‌واقع عقب می‌ماندیم و قطعاً بسیاری از سرمایه‌های ما تلف می‌شد. در خصوص آموزش الکترونیکی در برخی از حوزه‌ها با ضعف مواجه هستیم، بالاخره حضور مهم است البته این مشکل و تبعات آموزش غیرحضوری در همه جای دنیا وجود دارد. اما در آنچه که به‌عنوان مفهوم آموزش و پژوهش مطرح می‌شود امروز احساس عقب‌افتادگی از دنیا نداریم واین به واسطه فعالیت، پویایی و در بطن بودن دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه جشنواره دیجیتال فرصتی را فراهم کرد تا مروری داشته باشیم بر فعالیت‌هایی که در این مدت انجام داده‌ایم، تصریح کرد: این جشنواره همچنین این فرصت را ایجاد کرد تا با همفکری به آینده بیشتر فکر کنیم و بتوانیم زیرساخت‌ها و برنامه‌ها را در این جهت هماهنگ کنیم و پیش ببریم. امیدوارم مسائلی که در این جشنواره ارائه شده است دقیقاً بررسی شوند و به شکل گسترده‌تری در اختیار همگان قرار بگیرد و موضوع دانشگاه دیجیتال بتواند به‌عنوان یک امر روزمره در همه فعالیت‌ها دیده شود و ما هم از طریق برنامه‌ریزی و تأمین منابع بتوانیم نسبت به گسترده‌تر کردن شبکه‌های ملی و بین‌المللی گام‌های مؤثرتری برداریم.

دکتر نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد:دانش نو باید در سطح ملی و بین‌المللی، شبکه خود را گسترده کند، قبل از اینکه این دانش در اختیار کمپانی‌ها قرار گیرد و از آن پس برای دسترسی به آن باید هزینه گزافی را پرداخت کنیم. به‌عنوان مثال ما امروز در تولید گوشی موبایل از دنیا عقب افتاده‌ایم آنچنان شده که در حال حاضر تولید آن در کشور توجیه اقتصادی ندارد، اما زمانی اگر در این زمینه فعالیت می‌کردیم شاید می‌توانستیم در بازار ملی و بین‌المللی این محصول وارد شویم و در تولید و یا فناوری آن نقشی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با شبکه‌سازی و همچنین جایگاه ویژه‌ای که دانشگاه تهران دارد باید کمک کنیم تا از دنیا عقب نمانیم و پرچم ملی کشور در حوزه دانش و فناوری را این دانشگاه همچنان در اهتزاز داشته باشد و بتواند محلی را برای تبادلات علم و دانش با جهان فراهم آورد. در این جشنواره دانشجویان در زمینه‌های مختلف فعال بودند و ما معدن‌کاوی می‌کنیم تا آن داشته‌هایی که در شرایط عادی دیده نمی‌شوند در چنین فرصت‌هایی مورد شناسایی قرار گیرند و این معدن‌کاوی همچنان باید ادامه داشته باشد تا به ذخیره‌های علم و دانش دسترسی یابیم و باید آنان را تا عرصه ملی و بین‌المللی پشتیبانی کنیم. در این فرصت از دکتر فاطمی و همه همکاران دانشگاه تهران که در حوزه‌های مختلف اطلاعات و دانش خود را به اشتراک گذاشتند و از نهادهای مختلفی که کمک کردند تا این جشنواره برگزار شود صمیمانه تشکر می‌کنم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.

دکتر سیدامید فاطمی، رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران نیز در این جشنواره به تشریح اقدام‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: در این جشنواره ۲۹ نشست تخصصی برگزار شد که در مجموع در این نشست‌ها ۱۳۳ نفر شامل همکاران مرکز و صاحب‌نظران به ایراد سخنرانی پرداختند. حدود بیست سازمان و نهاد مختلف نیز با ما همکاری کردند. برای تمامی برنامه‌ها، پوسترهایی آماده شد و روابط عمومی دانشگاه به‌صورت روزانه همکاری تنگاتنگی با ما داشت و اطلاع‌رسانی‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

وی افزود: کل شرکت‌کنندگان در جشنواره سه‌هزار و ۸۵ نفر بودند. ده سخنرانی کلیدی ارائه شد که ۶ مورد از آنها بین‌المللی بودند و ده کارگاه نیز برگزار شده است. کتابچه جشنواره آثار علمی و هنری را آماده کرده‌ایم که در این مراسم رونمایی می‌شود و پس از اختتامیه در سایت قرار خواهد گرفت که در آن گفتمانی در خصوص دانشگاه دیجیتال و به‌ویژه دانشگاه تهران دیجیتال شکل گرفته را بیان می‌کنیم. همچنین در مراسم افتتاحیه سامانه ارتباطی و تعاملی اثربخش (ساتا) رونمایی و به بهره‌برداری رسید که امیدواریم از ترم آینده استادان برای برگزاری کلاس‌های خود از آن استفاده کنند.

رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در این جشنواره سه برنامه داشتیم، یکی جشنواره یادگیری الکترونیکی بود که از نهم تا یازدهم شهریور برگزار شد. همایش یادگیری الکترونیکی: تجربه‌های زیسته، ارزیابی و آینده‌نگاری که دوم و سوم شهریور کارگاه‌های آن برگزار شد و ششم و هفتم شهریور مقاله‌های مربوط ارائه شد و دیگری جشنواره یادگیری الکترونیکی بود. این کار در سه سایت صورت گرفت که یکی برای ارسال آثار بود. در سایت دیگر، کلیه برنامه‌های جشنواره از روز شمار تا نام و عکس سخنرانان، مقالات و آثار پذیرفته شده اعلام شد و سومین سایتی که در این زمینه به ما کمک کرد Event بود. اما افرادی که پشت صحنه ماجرا قرار داشتند همکاران ما بودند که کوشش مجدانه و مخلصانه‌ای به خرج دادند و جای تقدیر دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه این مراسم دستاوردهای دیجیتال دانشگاه تهران، شامل سامانه موبایل دانشگاه تهران، سامانه به اشتراک‌گذاری فایل، درگاه پرداخت عمومی، سامانه شاخص‌های عملکردی دانشگاه تهران، سامانه ارتقا اعضای هیأت علمی، سامانه جدید پیام‌رسان(ایمیل و پیامک)، بستر ایجاد آزمایشگاه تحقیقاتی توسط اعضای هیأت علمی، مرکز مدیریت و پایش عملیات شبکه ارتباطی(NOC)، مرکز مدیریت و پایش امنیت سایبری شبکه زیر ساخت (SOC) ، ارتقا شبکه و زیر ساخت دانشگاه تهران، راه‌اندازی میز خدمت دانشگاه و استقرار میزهای خدمات اقماری، سامانه جدید راهنمایی و پشتیبانی خدمات(تیکتینگ)، طراحی و پیاده‌سازی نظام مدیریت خدمات دانشگاه تهران، سامانه بیان (اشتراک‌گذاری محتوای چند رسانه‌ای)، سامانه جدید موک، سامانه کارنامه یادگیری و ارزیابی نظام دانشگاهی (کیان)، سامانه درگاه یکپارچه ورود اطلاعات نشر، برنامه کاربردی تلفن همراه لغت‌نامه متوسط دهخدا و سامانه آموزش الکترونیکی الفبای فارسی مؤسسه لغت‌نامه دهخدا معرفی و رونمایی شد.