اولین کارخانه تولید فروکروم، کشور به بهره‌برداری خواهد رسید
اولین کارخانه تولید فروکروم، کشور به بهره‌برداری خواهد رسید
مدیرعامل مجتمع فروکروم جغتای، گفت: طرح توسعه‌ای تولید فروکروم کم ‌کربن در حال انجام است، و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. تولید این محصول در حال حاضر در کشور وجود ندارد و از خارج وارد می‌شود.

مهندس کرامت رفیعی در حاشیه تور خبری بازدید از مجتمع فروکروم جغتای در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: یک موضوع وقتی در قالی یک خبر، در وقت خود، جای خود و به اندازه خود، ارائه شود، اهمیت پیدا می‌کند. دنیای امروز دنیای اخبار فراوان، از مسیرهای فراوان است.
وی اظهارکرد: مجموعه فروکروم جغتای یکی از کارخانجات فروکروم در کشور، و به بزرگترین تولید کننده فروکروم پر‌کربن است. این مجتمع در سال ۸۳ راه‌اندازی شد و از سال۹۶ راهبری به شرکت پارت گوال داده شده است. واگذاری به پارت گوال باعث‌شد در کمتر از سه سال به پنج برابری آنچه در اختیار دولت بود، برسد.
مدیرعامل مجتمع فروکروم جغتای، بیان کرد: فروکروم پرکردن، ماده خام فولاد‌سازی در جهان است. اگر این مجتمع در کشور نبود واردات این ماده گلوگاه بود، البته بجز ما، مجموعه‌های دیگری نیز در کشور هستند. این کارخانه ظرفیت اسمی ۲۵ هزار تن در سال را دارد که فرآیند اولیه سازی و فرآوری در کارخانه وجود دارد. بخشی از محصولات این کارخانه صادر می‌شود. از اواخر سال گذشته با چالش‌های صادرات مواجه هستیم. مالیات صادرات و نحوه رفع تعهدات ارزی، مشکل ایجاد نموده است.
رفیعی گفت : از وقتی توسعه‌های در بخش فرآوری شده که راندمان را بالا می‌برد، افزایش نیروی انسانی قابل توجه و اشتغالزایی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه داشته است. همچنین طرحهای توسعه‌ای که مرتبط با محصول این کارخانه است، داریم. طرح توسعه‌ای، فروکروم کم کربن، در حال انجام است. که در کشور وجود ندارد و فروکروم کم کربن از خارج وارد می‌شود. این طرح در مرحله تامین اعتبار و قرارداد است که یک سال آینده راه‌اندازی می‌گردد. محصول کم‌کربن دارای ارزش افزوده بیشتر، دانش فنی و تکنولوژی بیشتر نسبت به محصول فعلی و یک سطح بالاتر است.
وی در خصوص مسئولیت اجتماعی، مجتمع اظهارکرد: به لحاظ مسئولیت اجتماعی شرکت پارت گوال، به گفته مردم و مسئولین منطقه بی‌نظیر عمل کرده است. در حوزه‌های مختلف محیط زیست، آموزش، ورزش و هر جایی که منفعت به مردم برسد، کارخانهح نقش داشته است. حمایت از نشر سه عنوان کتاب فاخر را می‌توان یکی از نقش آفرینی در مسئولیت اجتماعی ذکر کرد.
مهندس کرامت رفیعی با اشاره به صادرات محصول مجتمع بیان کرد: ظرفیت تولید تا ۳۰ هزار تن در سال است و نیاز مصرفی داخل کشور، ۱۰ هزار تن خواهد بود. در کشور کارخانجات دیگری نیز وجود دارد که به تولید فروکروم پر‌کربن مبادرت می‌ورزند، اگر تمام مصرف داخل، از این کارخانه تامین شود، باز نیز حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار تن، ظرفیت صادراتی در سال داریم. عمده محصولات به کشورهای چین، روسیه و هلند صادر می‌گردد. 
وی در خصوص هلدینگ پارت گوال نیز توضیح داد: پارت گوال یک شرکت سهامی خاص است که دارای ۱۵ کارخانه و معدن در ۱۴ استان کشور دارد. معادن مس( مس کاتدی و مس معدنی)، آنتیموان، کنسانتره مس، کنسانتره آهن، معادن فلورین و ….. در مجموعه‌های پارت گوال استخراج و فرآوری می‌شود. همچنین بزرگترین معدن کروم کشور در اختیار پارت گوال است. این مجموعه ۳ هزار نیرو در سطح کشور داریم که ۵۰۰ نیرو در مجتمع فروکروم جغتای بصورت مستقیم مشغول کار هستند.
مهندس محمد خسروی نژاد، مدیر ‌HSE شرکت پارت گوال، نیز گفت: مجمتع فروکروم جغتای ضمن پاس کردن بهترین استانداردهای جهانی، در حوزه HSE موفق و سرآمد بوده است. کسب رتبه دوم مسابقات آتش نشانی، شرکت تهیه و تولید که هر سال برگزار می‌شود و کسب رتبه سوم مسابقات امداد و نجات از موفق ها بوده است. همچنین سال گذشته موفق به دریافت صنعت سبز کشور در حوزه محیط زیست شدیم.