با اعلام این خبر همچنین بیان شده که خودروی سمند سورن پلاس، تا روند حذف کامل از تاکسیرانی پیش خواهد رفت و جای آن را جک j4 و یک خودرو از برند چانگان، یعنی خودروی بی ۵۱۱ خواهد گرفت. این خودرو گازسوز است و طبق اعلام «مرتضی ضامنی»، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، تیرماه سالجاری ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو تحویل کشور شد.
وی با اشاره به قیمت ۷۵۰ میلیون تومانی اف ام سی B 511 گفت این خودرو قرار است در هر دو بخش توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده شود و متقاضیان خرید این خودرو میتوانند درخواست خود در این مورد را به سازمان تاکسیرانی یا حمل و نقل مسافر شهری محل فعالیت خود ارائه کنند تا فرآیند اجرایی طرح با هماهنگی اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور صورت بگیرد.
به گزارش بازار، در تازهترین اطلاعرسانی نیز «شادی مالکی»، در مورد ثبتنام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروی بی ۵۱۱ گفت: «در حال حاضر خودروی بی ۵۱۱ یکی از خودروهایی است که در سبد پیشنهادی به تاکسیرانان برای نوسازی قرار دارد و سازمان تاکسیرانی۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸ درصد برای نوسازی خودروی تاکسی برای متقاضیان این خودرو در نظر گرفته است و خودروساز نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیونی با کارمزد ۱۴ درصد در نظر گرفته است.»
وی با بیان اینکه رانندگان متقاضی میتوانند در سامانه نوسازی ثبت نام کنند و نسبت به تهیه خودرو اقدام کنند، اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمارها در یک ماهه اخیر ۵۰ نفر متقاضی دریافت خودروی بی ۵۱۱ در تهران بودهاند.»
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه بی ۵۱۱ خودروی جدید است و هنوز به عنوان تاکسی در شهر فعال نشده است، گفت: «در بازه زمانی محدود اعلامی، ثبت نام متقاضیان خوب بوده است و قطعا با ورود اولین سری این خودروها استقبال بیشتری صورت میگیرد.»
«سیدسجاد انوشه»، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز با بیان اینکه دیگر یک تاکسی در کشور آن هم به نام «سمند سورن» نخواهیم داشت، از اضافه شدن صددرصدی خودروی چانگان به سبد ناوگان تاکسیرانی کشور و جمعبندی نهایی این خودرو خبر داد و افزود تعدادی از خودروهای چانگان پلاک تاکسی شدهاند و به زودی به عنوان تاکسی رونمایی خواهد شد.
ذکر چند نکته در این خصوص حائز اهمیت است. نخست اینکه با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، لازم است صنف تاکسیرانی با اقدامات انجام شده در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشد اما باید توجه کرد که این همکاری، مسلما در محدوده امکانات و شرایط این صنف خواهد بود. ثبت نام تنها ۵۰ نفر برای دریافت این خودرو خوب است اما با به نتیجه رسیدن روند تحویل خودروی این افراد نیز مسلما ناوگان کشور نوسازی نخواهد شد. اگر تمام ۵۰۰۰ خودرویی که وارد کشور شده، تحویل و وارد چرخه استفاده شود، تازه شاید این نوسازی محسوس و ملموس باشد. یکی از علتهای این عدم استقبال میتواند این باشد که این خودروها گران هستند. باید دید واکنشها به اعطای تسهیلات به چه شکل است و آیا توانسته تسهیلگر باشد یا خیر. نکته بعدی اینکه انتظار میرفت شاهد خودروهای برقی باشیم؛ اما ناگهان ناوگان پیشنهاد شده، گازسوز است. اگرچه میزان آلایندگی خودروهای گازسوز به مراتب از بنزینی کمتر است، اما خودروی گازسوز چینی، ایدهآل این حوزه نبود. آیا سمند سورن انقدر ناهنجار بود که به دنبال حذف کامل آن باشیم؟ آیا مشکل سمندهای تاکسی، بنزینی بودن آنها نیست؟ حال با این مشکل، جایگزین شدنشان با خودروی چینی گازسوز کمی دچار به دوباره کاریمان نخواهد کرد؟ چرا که احتمالا باز هم برای برقیسازی خودروها مجبور به جایگزین کردنشان خواهیم شد
- نویسنده : سایه برین