برپایی کافه کتاب رضوی با برنامه‌های ویژه کتاب‌محور
برپایی کافه کتاب رضوی با برنامه‌های ویژه کتاب‌محور
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با برپایی «کافه کتاب رضوی»، پذیرای زائران در نمایشگاه فرهنگی این آستان مقدس در ایام پایانی ماه صفر در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) است.

کافه کتاب رضوی، از جمله بخش‌های غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نمایشگاه فرهنگی «گذر نور در محضر عالم آل محمد (ع)» است که از ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ در پیاده‌راه آیت الله واعظ طبسی برپا شده و تا ۱۶ شهریور پذیرای گروه‌های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال است.
مسابقه «معما حل کن، جایزه بگیر»، از جمله برنامه‌های این کافه کتاب ویژه گروه سنی کودکان ۳ تا ۱۲ ساله است که با هدف افزایش توجه و دقت و همچنین آموزش مهارت تفکر و نکته‌سنجی، آنان برگزار می‌شود. کودکان در صورت حل درست برگه معما و تحویل آن به کتابدار مربوطه، یک عدد پازل سه‌بعدی هدیه خواهند گرفت.
سپس این زائران در صورت تمایل می‌توانند در مرحله بعدی برنامه که کارگاه دست‌ورزی و کاردستی است، شرکت کنند. در کارگاه کاردستی که نوعی بازی نیز است، با کمک و نظارت کتابداران، پازل‌های سه بعدی تکمیل و معمای آن‌ها نیز حل می‌شود و کودکان در صورت موفقیت، کتاب جایزه خواهند گرفت.
مسابقه قهرمانان وطن، از دیگر برنامه‌های کافه کتاب رضوی ویژه نوجوانان با محوریت نوشتن نامه‌ای به سردار سلیمانی است. این مسابقه، بخشی از برنامه ارائه و معرفی سیر مطالعاتی «مجموعه کتاب‌های قهرمان من» به شمار می‌آید که با شعار «تمدن شهیدپرور» برگزار شده است.
نوجوانان شرکت‌کننده در این مسابقه، دلنوشته خود را نوشته و آن را در داخل صندوق موجود در غرفه می‌اندازند. همچنین تعدادی از کتاب‌های این مجموعه در قفسه کتاب غرفه در دسترس زائران قرار دارد و آنان می‌توانند در محل آن‌ها را مطالعه کنند.
برپایی مسابقه ویژه بزرگسالان
مسابقه کتا‌ب‌‌خوانی «امام تمدن‌ساز» نیز ویژه بزرگسالان حاضر در کافه کتاب رضوی در نظر گرفته شده است. این مسابقه نیز با محوریت متن منتخب فصل ۱۵ کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» رهبر معظم انقلاب که به امام رضا (ع) اختصاص دارد، برگزار می‌شود.
زائران بزرگسال با مطالعه بروشور آماده شده می‌توانند با پاسخ درست به سؤالات چهارگزینه‌ای در قرعه‌کشی مسابقه امام تمدن‌ساز شرکت کنند.
مسابقات قهرمانان وطن و امام تمدن‌ساز، هر کدام ۸ برگزیده منتخب خواهند داشت که نام برندگان در مهرماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
همچنین مسابقه «در کانال عضو شو و جایزه بگیر»، از دیگر برنامه‌های این کافه کتاب است. در واقع، با توجه به لزوم گسترش فعالیت و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، کیو آر کد کانال پاتوق فرهنگی کتابخانه در ایتا بر روی برگه‌های مختلف مسابقات درج شده و پوستر ویژه تبلیغ کانال نیز در کافه کتاب نصب شده است.
به ۸ نفر از افرادی که در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ شهریورماه در این کانال عضو شوند، جوایز متبرکی از طرف کتابخانه رضوی اهدا خواهد شد.
گفتنی است، علاوه‌ بر برگزاری این مسابقات فرهنگی و ترویجی کتاب محور در کافه کتاب رضوی، توزیع قهوه عربی و روایتگری از حدیث «سلسله الذهب»، با همکاری جمعی از خادمیاران خوزستانی در محل این کافه انجام شد.  

  • نویسنده : جواد لگزیان