تابستان، گرما و قطعی برق
تابستان، گرما و قطعی برق
این روزها چیزی که بیشتر از همه در صدر اخبار به چشم می‌خورد، مسئله زیادتر شدن مصرف برق و افزایش نگرانی‌ها از کاهش این انرژی در ادامه تابستان پیش روست.

مصرف برق به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و تمام آمارها نشان می‌دهند که آنچه امروز نیروگاه‌های برق ثبت می‌کنند، تاکنون سابقه نداشته است.
شاید یکی از راحت‌ترین کارها برای هر مصرف کننده‌ای در روزهای سختی که در حال گذرانش هستیم این باشد که به شکل ریشه‌ای به واکاوی علل کمبود برق و اینکه چرا باید نگران خاموشی‌های گسترده باشیم بپردازد.
اینکه چرا امروز با این همه منابع ارزشمند انرژی و سوخت صلح‌آمیز هسته‌ای به چنین شرایطی دچار شده‌ایم، مسئله‌ای جداست که البته باید هم حتماً مورد بررسی قرار بگیرد اما مهمتر از همه این است که هر فردی بداند می‌تواند نقشی بسیار تاثیرگذار و غیر قابل انکار در بهبود این زنجیره ایفا کند. تبلیغاتی که در خصوص صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شنویم و در بیشتر آنها تاکید بر این نکته است که حتی خاموش کردن یک لامپ اضافی می‌تواند مثمر ثمر باشد، به هیچ عنوان شعار نیست. تعداد قابل توجهی از هموطنان ما در شهرهای مختلف ایران، به خصوص شهرهای جنوبی، با گرمای غیر قابل تحملی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. در بسیاری از شهرهای ایران خاموشی‌هایی اتفاق می‌افتد که برای پایتخت نشینان یا شهرهای دیگر شاید قابل درک نباشد. بنابراین اینکه هر خانواده به اندازه سهم خود مصرف برق را کاهش دهد در مقیاس گسترده تاثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت. امروز این مهم، یک وظیفه
همگانی است.
وظیفه تک تک ما نیست که به مسئولین مربوطه در حوزه انرژی و سوخت کشور متذکر شویم که در چه برهه‌های حساسی تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند که امروز باید نگران خاموشی‌های گسترده باشیم؛ وظیفه ما این است که نقش خود را در سلسله حوادثی که امروز در حوزه انرژی کشور در حال وقوع است بدانیم و از لحاظ انسانیت، دین، وطن‌دوستی و از هر جنبه دیگری که به ماجرای خاموشی‌های گسترده نگاه کنیم، وظیفه ماست که اگر می‌توانیم مصرف برق را حتی به اندازه یک لامپ یا خاموش کردن وسایل برقی مدت کوتاهی در روز ایفا کنیم.