تکلیف ما برگزاری انتخابات به بهترین شکل است
تکلیف ما برگزاری انتخابات به بهترین شکل است

وزیر ورزش و جوانان گفت: درباره تعویق در انتخابات کمیته ملی المپیک هیچ کس دنبال مقصر نیست. حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در مورد نایب قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مسابقات پسران زیر ۱۸ سال آسیا در تهران اظهار داشت: کسب نایب قهرمانی را به این تیم تبریک می‌گویم و معتقدم نایب […]

وزیر ورزش و جوانان گفت: درباره تعویق در انتخابات کمیته ملی المپیک هیچ کس دنبال مقصر نیست.

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در مورد نایب قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مسابقات پسران زیر ۱۸ سال آسیا در تهران اظهار داشت: کسب نایب قهرمانی را به این تیم تبریک می‌گویم و معتقدم نایب قهرمانی کمتر از قهرمانی نیست. تیم نوجوانان ایران سهمیه جهانی کسب کرده که اقدام ارزشمندی است.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: از طرف وزارت ورزش به رئیس فدراسیون خسته نباشید می‌گویم. داورزنی و فدراسیون ۱۰ روز کامل درگیر این مسابقات هستند. وی حتی مدت کوتاه‌تری در قونیه ماند تا به ایران برگردد و به اصطلاح بالای سر مسابقات باشد.
سجادی گفت: میزبانی به بهترین شکل ممکن انجام شد. دوست داشتیم تیم ایران در تهران قهرمان شود ولی هر تیمی که بهتر بازی کند و هماهنگ‌تر باشد در پایان برنده خواهد شد. در بازی فینال فرایند بازی تیم ژاپن بهتر از ایران بود و درنهایت برنده شد.
وی ادامه داد: اتفاقات زیادی در والیبال افتاد. تیم والیبال جوانان ایران در بحرین موفق شد تیم ژاپن را شکست دهد. در تهران شاهد برگزاری مسابقات جوانان زیر ۱۸ سال آسیا هستیم و تیم ملی والیبال بانوان ایران هم در کاپ آسیا تیم کره را شکست داد.
سجادی گفت: باختن همیشه هم بد نیست و فدراسیون والیبال قطعا تلاش خواهد کرد تا تیم نوجوانان ایران را برای شرکت در مسابقات جهانی آماده کند. قول می‌دهم خیلی بهتر از سال‌های گذشته از والیبال حمایت کنیم.وی در مورد بودجه فدراسیون‌ والیبال هم گفت: بودجه فدراسیون ها جوابگوی نیازهای آن‌ها نیست ولی خوشبختانه فدراسیون والیبال با سایر فدراسیون‌ها متفاوت است و داورزنی هیچ‌گاه وزارت ورزش را برای مسائل مالی تحت فشار نگذاشته است.
سجادی در مورد انتخابات کمیته ملی المپیک و اینکه صالحی امیری گفته اگر به تعویق بیفتد مقصر وزارت است افزود: وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دو تیم همکار و مدیریتی در ورزش هستند. هیچ وقت اجازه نمی‌دهم بگویم چه کسی مقصر است همه فدراسیون‌ها، انجمن ها، باشگاه ها و در راس آنها وزارت همه همکاری می‌کنند و هیچ کس به دنبال مقصر نیست. ما یک تکلیف قانونی داریم که باید به بهترین شکل انتخابات برگزار شود. پولادگر هم همیشه اشاره کرده‌ که یکی از نشانه های موفقیت این است که انتخابات در موعد مقرر و با نظم برگزار شود.
وزیر ورزش درباره انتخابات بدمینتون افزود: بدمینتون انتخابات ندارد. چهار سال قانونی تمام شده و فردا مجمع آن است. در آن مجمع تصمیم گرفته می‌شود که چه کسی سرپرست شود. فکر می‌کنم قرار است خود پوریا انتخاب شود. مجمع رای می‌دهد و دوره سرپرستی آغاز می‌شود.
وی در مورد برگزاری یا برگزار نشدن انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: باید روز انتخابات برسد و آن روز دقیقا مشخص می‌شود. خواهش می‌کنم این پیش داوری ها را نکنید. همه شما باتجربه هستید و انتظار صحبت‌های پخته تری دارم. بدمینتون پرسیدید پاسخ دادم اما برخی رسانه ها متفاوت منعکس می‌کنند.
وی گفت: می‌دانیم که کجا و در چه شرایطی باید بیشتر در خدمت فدراسیون‌ها باشیم. امیدواریم در سال جدید نسبت به افزایش بودجه والیبال تجدید نظر شود. خیلی از رشته ها مثل والیبال تیمی هستند. یک سفر معمولی حتی داخلی هزینه زیادی دارد و قابل مقایسه با سال گذشته نیست. ما هم نسبت بودجه ای که افزایش داشتیم آنهم ۹ درصد بوده در خدمت آنها خواهیم بود.
وی در مورد فدراسیون سوارکاری هم گفت: برای سوارکاری هم جلسه ای داشتیم، مذاکراتی شد و در حال بررسی هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد. سجادی در پاسخ به این سوال که برای حضور زنان در ورزشگاه ها الزام وجود دارد یا خیر گفت: باز هم این مطلب را دوباره بررسی کردم با فدراسیون فوتبال صحبت کردیم. مسئول بین المللی هم توضیحاتی دادند. این الزام و این که از بیرون برداشت شده که الزام یا اجبار است تعهدی است که در سال‌های گذشته همکاران ما، وزیر قبلی یا دوستان قبلی فدراسیون تفاهمی با مراجع بین‌المللی کردند. امضایی شده و قبول کردند که این اتفاق بیفتد. ما هم تاکنون با رفتار و اعمال نشان دادیم که هر کجا که توان و شرایط استاندارد و صحیح فراهم بوده امکاناتی از قبیل پارکینگ و فضای استقرار زنان حضور داشتند. پیشنهاد شده الان که لیگ شروع شده تا پایان لیگ برنامه ریزی کنیم تا این تعهد محقق شود. این اتفاق قرار نیست از بازی اول اتفاق بیفتد.

 

سرانجام ویلموتس چه خواهد شد؟

فدراسیون فوتبال ایران با حکم دادگاه داوری ورزش ملزم به پرداخت ۳.۳۲۵ میلیون یورو (به اضافه ۵ درصد سود به ازای هر سال تاخیر) به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران شده است. مهم‌ترین اتفاق در این پرونده، کاهش ۳ میلیون یورویی حکم صادره از سوی فیفا علیه فدراسیون فوتبال بود که مطمئنا می‌تواند باعث آشفتگی وکلای این سرمربی بلژیکی شود.
با این حال هنوز فدراسیون فوتبال تصمیم خود برای اقدام بعدی در این پرونده نگرفته است چرا که طبق قوانین جاری دادگاه داوری ورزش، فوتبال ایران یک ماه از زمان صدور حکم مهلت دارد نسبت به این حکم به دیوان فدرال سوییس درخواست تجدیدنظرخواهی دهد.با این حال فدراسیون فوتبال با سوالات و ابهاماتی درباره پرونده مذکور روبرو است که در ادامه به تشریح جزییات اقدام بعدی فدراسیون فوتبال در ارتباط با پرونده مارک ویلموتس می‌پردازیم:
درخواست تجدیدنظر به دیوان فدرال سوئیس
پرونده مارک ویلموتس تاکنون در کمیته تعیین وضعیت فیفا و سپس در دادگاه داوری ورزش مورد بررسی و صدور رای قرار گرفته است اما همچنان امکان بازبینی مجدد این پرونده وجود دارد. هر دو طرف می‌توانند با استناد به چند دلیل در دیوان فدرال سوئیس نسبت به حکم صادر از سوی دادگاه CAS اعتراض کنند:
مرجع رسیدگی کننده فاقد صلاحیت بوده است.
داوران رسیدگی کننده فاقد صلاحیت بوده‌اند.
رای صادر شده خلاف نظر عمومی سوئیس است.
رای صادر شده بیشتر یا کمتر از خواسته طرفین بوده است.
دیوان فدرال سوئیس با بررسی ادعای طرف شاکی، صحت ایرادات مطرح شده را بررسی می‌کند و در صورت رویت و تایید ایرادات وارده، رای صادر شده را نقض می‌کند و مجددا در دیوان داوری ورزش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
البته احتمال شکسته شدن رای دیوان داوری ورزش در دیوان فدرال سوئیس بسیار اندک است اما در مواقعی این اتفاق رقم خورده است.
به تاخیر انداختن پرداخت دستمزد ویلموتس
یکی از مسائلی که برخی از وکلای ورزشی مطرح می‌کنند به تاخیر انداختن پرداخت مارک ویلموتس است. آن‌ها بر این باور هستند که با درخواست تجدیدنظر در دیوان داوری ورزش، حتی به قیمت رد این درخواست، می‌توان جلوی پرداخت دستمزد این سرمربی بلژیکی را گرفت. البته این نظر مخالفانی هم دارد که بر این عقیده هستند که مراجعه به دیوان فدرال سوئیس مانع اجرای حکم دیوان داوری ورزش نمی‌شود.
کاهش غرامت به ویلموتس یا …
از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که درخواست تجدیدنظر در دیوان فدرال سوئیس پذیرفته شود و گروه جدیدی از داورای دیوان داوری ورزش این پرونده را مورد بازبینی قرار دهند و در این صورت مبلغ غرامت کاهش یابد.
البته این امکان وجود دارد که در بازبینی مجدد در دادگاه داوری ورزش، مبلغ غرامت با توجه به نظرات داوران افزایش یابد و همین مساله فدراسیون فوتبال را با توجه به کاهش ۳ میلیون یورویی دستمزد ویلموتس با تردید مواجه می‌کند.
امکان درخواست تجدیدنظر از سوی وکلای ویلموتس
اگر چه برخی معتقدند که فدراسیون فوتبال می‌تواند درخواست تجدیدنظر بدهد اما امکان درخواست تجدیدنظر به دیوان فدرال سوئیس از سوی وکلای ویلموتس هم می‌رود!
با توجه به اینکه ویلموتس و وکلای او با توجه به کاهش ۳ میلیون یورویی غرامت اولیه شوکه شده‌اند، امکان درخواست تجدیدنظر با استناد به یکی از دلایل مطرح شده، وجود دارد.
حداقل فدراسیون فوتبال تا پنجم شهریور در انتظار برای واکنش بعدی وکلای ویلموتس است.
مهلت یک ماهه برای پرداخت دستمزد ویلموتس
اگر درخواستی برای تجدیدنظر وجود نداشته باشد، فدراسیون فوتبال یک ماه از زمان صدور رای مهلت دارد که مطالبات ویلموتس را پرداخت کند. در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود، جرایمی برای فدراسیون در پی خواهد بود که در این زمینه ابهاماتی وجود دارد.
بلوکه شدن حساب‌های ایران در فیفا
بر اساس مقررات جدید فیفا، اگر فدراسیون‌ها ظرف زمان مقرر، به اجرای آرای قطعی و لازم الاجرا نسبت به مربیان ملی عمل نکنند، حساب‌های مالی این فدراسیون‌ها که پاداش‌ها و کمک‌های فیفا در آن ذخیره می‌شود، تا پرداخت کامل مبلغ محکومیت، مسدود خواهد شد.اگر چه در این زمینه یک شرایط متفاوت برای ایران وجود دارد چرا که فدراسیون فوتبال ایران در شرایط معمول نمی‌تواند از منابع مالی خود به علت تحریم‌های بانکی بهره ببرد اما در مواقع خاصی توانسته به صورت غیر مستقیم از منابع مالی خود بهره ببرد.در نتیجه اگر ایران دستمزد ایران را در زمان مقرر پرداخت نکند، حساب‌های فدراسیون فوتبال ایران مسدود می‌شود و این فدراسیون برای اردوهای خارجی خود که معمولا از منابع فیفا استفاده می‌کرد، دچار مشکل می‌شود.
دو تفسیر متفاوت از قانون
البته درباره بلوکه شدن حساب‌های مالی ایران در صورت پرداخت نکردن غرامت به ویلموتس یک ابهام وجود دارد چرا که این قانون جدید فیفا در خصوص مربیان، بعد از صدور حکم فیفا و درخواست تجدیدنظرخواهی ایران به دادگاه CAS به تصویب رسیده است.اگر ایران مشمول قانون بلوکه شدن حساب‌ها نشود، در نتیجه در صورت پرداخت نشدن دستمزد ویلموتس، پرونده‌ای برای ایران در کمیته انضباطی فیفا تشکیل خواهد شد و در این صورت جرایم بعدی مطابق مقررات انضباطی فیفا علیه فدراسیون فوتبال ایران در پی خواهد بود.
به گزارش ایسنا، با شرایطی که گفته شد، اگر ایران دستمزد ویلموتس را از طریق منابع مالی خود در فیفا پرداخت کند، در این صورت هیچ ابهامی به وجود نمی‌آید اما همچنان دو حالت دیگر وجود دارد که مربوط به درخواست تجدیدنظرخواهی از سوی ایران یا ویلموتس و مورد دوم، پرداخت نکردن دستمزد ویلموتس در موعد مقرر است. باید دید فدراسیون فوتبال ایران کدام راه را انتخاب خواهد کرد و آیا بالاخره سایه پرونده ویلموتس از سر فدراسیون فوتبال ایران برداشته می‌شود و این مربی بلژیکی به تاریخ می‌پیوندد یا خیر؟

 

 

واکنش باشگاه مس به شایعه جادوگری؛ کنترل چمن حق قانونی سرمربی است
ساپینتو هم در زمین انزلی قدم زد

بعد از پیروزی پر گل مس کرمان مقابل پیکان حواشی و شایعه‌هایی در مورد تیم مس کرمان منتشر شد و حتی برخی مدعی شدند که قدم زدن سرمربی تیم مس کرمان روی چمن مسابقه قبل از بازی به بحث‌های جادوگری مربوط است. با این حال مسئولان باشگاه مس به این حواشی توجه خاصی ندارند. حتی یکی از مسئولان باشگاه مس در گفت و گو با فارس اظهار داشت: برخی افراد خواسته‌های غیرحرفه‌ای وغیر معقولی از سرمربی تیم ما داشتند و وقتی فرزاد حسین‌خانی پاسخ منفی به آنها داد باعث ناراحتی و خشم این افراد شد. به این ترتیب این زیاده‌خواهان قصد ضربه زدن به سرمربی تیم مس کرمان را داشتند و قدم زدن او در میانه زمین را به مسایل جادو و جادوگری در فوتبال ربط دادند.
این مسئول باشگاه مس تصریح کرد: این در حالی است که اگر فردی بخواهد به زعم دوستان جادو و جادوگری کند باید مایعی یا ماده‌ای در زمین بریزد و صرف قدم زدن سرمربی روی چمن ورزشگاه دلیلی بر جادوگری نیست. حسین‌خانی هم وقتی با این شایعه‌های مضحک روبه رو شد گفت:« از این بعد در همه مسابقات برای کنترل وضعیت چمن به زمین خواهم رفت و این حق قانونی من است.» به این ترتیب سرمربی تیم ما اگر در برخی مسابقات و برخی ورزشگاه‌ها چنین کاری می‌کرد از این پس تصمیم گرفته در تمامی مسابقات در چمن قدم بزند همانطوریکه ساپینتو سرمربی استقلال در زمین چمن انزلی به میانه زمین رفت و وضعیت چمن را کنترل کرد. فصل گذشته هم در لیگ یک چنین شایعه‌هایی برای تیم ما از سوی همین افراد خاص منتشر شد که باشگاه بیانیه‌ای در خصوص جادوگری منتشر کرد و همه هم دیدند که در نهایت تیر این افراد به سنگ خورد. حسین‌خانی در همه مسابقات در چمن قدم می‌زند و این افراد هم تا می‌توانند از او فیلم وعکس بگیرند زیرا قدم زدن روی چمن معنایش جادوگری نیست.
تیم مس کرمان در هفته دوم رقابت‌ها ۳ بر صفر تیم پیکان را شکست داد و در هفته سوم لیگ برتر هم روز پنجشنبه میهمان استقلال است.

 

 

بازگشایی نماد سرخابی‌ها؛ ٢ شهریور
حسین قربانزاده در مورد آخرین وضعیت بورسی شدن سرخابی‌ها توضیح داد: نماد استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه (٢ شهریور) در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود و سهام‌داران می‌توانند اقدام به خرید و فروش این
سهام کنند.
بر اساس این گزارش، ناظر دو نماد مذکور نیز از سهام‌داران تقاضا کرده است نسبت به تعیین کارگزار ناظر و بررسی اطلاعات افشا شده در سامانه کدال اقدام کنند.
در این راستا بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس مستلزم این بود که این دو باشگاه متن قراردادهای خود را افشا کنند. در این راستا هفته گذشته هر دو باشگاه طی نامه‌های جداگانه مجموع قراردادهای خود را افشا کردند.

دستیار استراماچونی مربی تراکتور شد
مربی بدنساز ایتالیایی به کادرفنی تراکتور اضافه شد.
با نظر قربان بردیف، مارکو کاسر به عنوان مربی بدنساز به کادرفنی تراکتور اضافه شد.
کاسر فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه رم و دارای مدرک کارشناسی ارشد، تمرین دهنده حرفه‌ای ورزشکاران از کاورسیانو است و سابقه حضور در باشگاه‌هایی نظیر بلونو، سالرنیتانا، نوارا و برتی ایتالیا، والتا در مالت، الصفاقسی در تونس، استقلال تهران و الغرافه قطر را
در کارنامه دارد.
او پیش از این با آندره آ استراماچونی همکاری می کرد.

کامرانی‌فر اعلام کرد: ۲ نامزد برای انتخابات فدراسیون فوتبال تأیید شده‌اند
کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه این فدراسیون ۲۱ روز پیش از انتخابات ۸ شهریور ماه اسامی نامزدهای ریاست و هیئت رئیسه را اعلام کرد، اما در اطلاعیه خود اشاره داشت که احراز شرایط آنها به‌صورت شکلی بوده و استعلام قضایی آنها نرسیده است.
از همین رو این کمیته همچنان منتظر استعلام‌‌های قضایی نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال بود که گویا از سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال، فقط دو نفر تأیید شده‌اند. حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال در این مورد به برنامه فوتبال برتر اعلام کرد که تاکنون دو نامزد انتخابات تأیید شده‌اند و کمیته بدوی انتخابات در انتظار استعلام نهایی نفر سوم است.
مهدی تاج، عزیزالله محمدی و میرشاد ماجدی سه نامزد نهایی ریاست فدراسیون فوتبال هستند که براساس اعلام کامرانی‌فر از بین آنها یک نفر هنوز برای انتخابات روز هشتم شهریور ماه تأیید نشده است.

حضور دیاباته در پرسپوليس منتفی شد
در حالی‌که شایعاتی پیرامون نهایی شدن انتقال شیخ دیاباته به پرسپولیس وجود داشت، در نهایت سرخ‌پوشان موفق به جذب او نشدند.
مهاجم ۳۴ ساله و سابق استقلال پیش از این مورد توجه یحیی گل‌محمدی قرار نداشت اما پس از اینکه یحیی به جذب او رضایت داد، باشگاه نتوانست این بازیکن را به‌خدمت بگیرد تا در نهایت حضور او در پرسپولیس منتفی شود.
پرسپولیس باتوجه به شانس بالای جذب شیخ دیاباته، قرارداد شرزود تمیروف را فسخ کرد تا جا برای دیاباته باز شود اما انتقال دیاباته نهایی نشد تا پرسپولیس یک سهمیه خارجی برای جذب بازیکن داشته باشد.
باتوجه به پایان فصل نقل و انتقالات و بسته شدن پنجره تابستانی، باشگاه پرسپولیس تنها امکان جذب مهاجمان آزاد را خواهد داشت.
تیم پرسپولیس در لیست بزرگسالان خود دو جای خالی دارد و با لیست ۱۸ نفره فصل را ادامه خواهد داد.

جریمه ۱۵۰ میلیون تومانی و محرومیت تعلیقی برای لگد ساپینتو
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم خود درباره رفتار ریکاردو ساپینتو و جواد نکونام در هفته اول و دوم لیگ برتر را اعلام کرد.
کمیته انضباطی پس از بررسی تخلفات سرمربیان دو تیم لیگ برتری، رای خود را صادر کرد.
در خصوص تخلف انتسابی جواد نکونام سرمربی تیم فولاد خوزستان مبنی بر نشر اکاذیب از طریق مصاحبه پس از پایان بازی با تیم نفت آبادان در هفته اول و در کنفرانس خبری با توجه به مجموعه اوراق و محتویات پرونده، تخلف وی محرز و مسلم تشخیص داده شد.
وی مستند به ماده ۷۱ مقررات انضباطی و با رعایت ماده ۹۴ و ۹۳ این مقررات، به پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده این رای قطعی و قابل اجراست.
گفتنی است در دیدار ملوان بندر انزلی و استقلال تهران در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر تخلفاتی از سوی ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال در جریان بازی مبنی بر لگد زدن به برانکارد مسئولین هلال احمر رخ داد که این امر باعث ایجاد تشنج شده است.
ضمن تذکر به باشگاه ملوان به جهت مشخص نمودن جایگاه مناسب برای خدمتگذاران عرصه فوتبال، این حرکت سرمربی استقلال تخلف و مصداق رفتار غیر ورزشی و نقض اصول کلی رفتار و مشمول مواد ۵۱ و ۶۴ مقررات انضباطی محسوب می‌شود.
لذا اعضای کمیته انضباطی ریکاردو ساپینتو را طبق مواد ۹۳ و ۹۴ و به جهت عذرخواهی ایشان پس از بازی، به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت تعلیقی از مسابقات رسمی به فوتبال و به مدت یک سال محکوم کرد و در صورتی که در مدت زمان تعلیق مرتکب هرگونه تخلف دیگری شود محرومیت تعلیقی وی به اجرا
درخواهد آمد.
رای صادره در خصوص محرومیت تعلیقی قطعی و درخصوص جریمه تعیینی، ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نظر کمیته استیناف است.