سرویس اجتماعی معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین و ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دولت و مجلس خبر داد و گفت: سناریوها و راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها درمورد درج در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه به دولت و مجلس ارائه […]
سرویس اجتماعی
معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین و ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دولت و مجلس خبر داد و گفت: سناریوها و راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها درمورد درج در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه به دولت و مجلس ارائه شد.
داریوش گل علیزاده با اشاره به نقش پررنگ منابع آلاینده متحرک در ایجاد و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده که از سوخت گازوییل استفاده میکند سهم بیشتری از منابع متحرک را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد به عهده دارند که با نصب فیلتر جاذب دوده (DPF) بر روی این قبیل خودروهای در حال تردد میتواند میزان انتشار آلایندههای گازی و ذرات را کاهش دهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و منابع ساکن شامل
موتورخانهها و سامانههای احتراقی ساختمانهای اداری و تجاری و همچنین صنایع در کلانشهرها در تولید آلایندهها سهم قابل توجهی دارند.
گل علیزاده در خصوص عدم اجرای دقیق تکالیف مندرج در قانون هوای پاک و مصوبات دولت گفت: از اصلیترین راهکارهایی که اجرای آن میتوانست در جهت کنترل و بهبود آلودگی هوا بسیار اثرگذار باشد اما به دلایلی از جمله تحریم، افزایش هزینه و عدم تامین اعتبارات لازم این امر محقق نشد، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در حال حاضر در تهران حدود ۶۰ درصد اتوبوسهای در حال تردد فرسودهاند که به غیر از تعداد معدودی (۵۰ دستگاه) مابقی فاقد فیلتر جاذب دوده هستند لذا ضرورت دارد تا شهرداری تهران، تجهیز این اتوبوسها به فیلتر جاذب دوده را در اولویت برنامههای خود قرار دهد. وی همچنین به بحث موتورسیکلتها اشاره کرد و افزود: در تهران حدود سه میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شده داریم که تقریبا روزانه ۵۰۰ هزار دستگاه از این موتور سیکلتها در حال تردد هستند که بیش از ۸۵ درصد از این وسیله نقلیه کاربراتوری و فرسودهاند، تصور کنید هر یک دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری معادل ۱۸ دستگاه خودروی استاندارد، انتشار آلایندگی دارد. سهم موتورسیکلتها در تهران، از نظر گازهای آلاینده، حدود ۲۳ درصد و در انتشار ذرات معلق حدود ۱۰ درصد است ، در مجموع منابع متحرک (اعم از دیزلی و بنزینی) بیش از ۷۰ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند که این میزان، قابل توجه است.
معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با عدم اجرای درست قانون هوای پاک گفت: یک سری از تکالیف مهم و اثربخش در کاهش آلودگی هوا که در قالب قانون هوای پاک و آیین نامههای اجرایی پیش بینی شده است، از جمله از رده خارج کردن خودروها و موتور سیکلتهای فرسوده، محقق نشد، بدیهی است اگر قرار است در آینده این معضل زیست محیطی را در کلانشهرها کنترل و حل کنیم، تامین نیازمندیها و فراهم کردن بستر اجرای کار برای اجرای تکالیف و راهکارها، الزامی است و بایستی موانع اجرای کارها را شناسایی و رفع کرد.
وی در خصوص اجرای طرحهای توسعهای، عمرانی و پروژههایی که منجر به انتشار آلایندههای هوا یا به عبارت سادهتر تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها میشوند، گفت: برنامهریزی و اجرای طرحها و پروژههای عمرانی در واقع اگر با لحاظ نکردن مسائل زیست محیطی نباشند، در تضاد با سیاستهای کاهش آلودگی هوا خواهد بود و شاهد استمرار همین آلودگیهایی خواهیم بود که اکنون درگیر آن هستیم.
معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به حمل و نقل عمومی تلفیقی و پاک اشاره کرد و گفت: میتوانیم با اجرای سیاستگذاری درست در این بخش گامهای خوبی برداریم، به عبارتی، وقتی هر شهروند فاصله محل کار یا محل سکونتش با ایستگاه حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، طبیعتا ترغیب میشود تا از حمل و نقل عمومی استفاده کند و شاهد کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین خواهیم شد، بنابراین کاهش تردد خودروی شخصص، یعنی کاهش منابع انتشار آلایندگی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، متاسفانه در حال حاضر در کلانشهرها، تردد خودروهای تک سرنشین خیلی زیاد شده است و اگر بخواهیم سهم این منابع را در آلودگی هوا کم کنیم، ناگزیر هستیم ضمن توسعه حمل و نقل عمومی پاک، به سمت توسعه بکارگیری خودروهای کم مصرف و خودوهای برقی و هیبریدی برویم که یکی از معضلات این بخش هم نبود زیر ساختهای لازم جهت محقق شدن این امر است.