صنعت بیمه نیازمند تحول
صنعت بیمه نیازمند تحول

در همین راستا مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با تاکید براینکه هر عامل اثرگذاری که باعث رشد و توسعه صنعت بیمه کشور شود، باید به آن بها داد افزود: هر فعالیتی درهر نقطه‌ای، دارای ریسک و مخاطرات بزرگ و کوچکی است که بیمه می‌تواند این ریسک‌ها را پوشش دهد و این یعنی حائز اهمیت بودن موضوع […]

در همین راستا مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با تاکید براینکه هر عامل اثرگذاری که باعث رشد و توسعه صنعت بیمه کشور شود، باید به آن بها داد افزود: هر فعالیتی درهر نقطه‌ای، دارای ریسک و مخاطرات بزرگ و کوچکی است که بیمه می‌تواند این ریسک‌ها را پوشش دهد و این یعنی حائز اهمیت بودن موضوع بیمه که در نهایت توسعه این بخش می‌تواند باعث ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه شود.
یونس مظلومی ‌با تاکید براینکه اگر ما بتوانیم متناسب با ریسک‌های موجود، پوشش‌های متنوع و مناسبی را ایجاد کنیم، توانسته‌ایم بخش زیادی از نیاز جامعه را پاسخ دهیم افزود: به نظر می‌رسد برای اینکه موضوع بیمه در جامعه جا بیفتد و نهادینه شود، باید این مهم به یکی از اولویت‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تبدیل شود و نگاه حمایتی حاکمیت به این سمت تغییر کند تا در این زنجیره سایر بخش‌ها هم تلاش کنند اقدامات موثری انجام گیرد. به گفته وی هر اقدامی ‌که باعث رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور شود باید مورد توجه جدی باشد.
مظلومی یادآور شد: درحال حاضر وقتی به کشورهای توسعه‌یافته که صنعت بیمه در آنها به شکل مناسبی رشد کرده است نگاه کنیم، می‌بینیم که از تکنولوژی و فناوری‌های جدید به صورت قابل توجهی استفاده کرده‌اند تا بتوانند با استفاده از روش‌های جدید و نوین بخش بیمه را توسعه دهند. وی با بیان اینکه البته این تحولات در بخش بیمه فقط به صدور بیمه‌نامه خلاصه نمی‌شود و در بخش پرداخت‌ها و ارزیابی خسارت‌ها‌، مدیریت ریسک و حتی در پیشگیری از بروز حوادث و خسارت‌ها، از فناوری‌های جدید استفاده می‌شود گفت: اگر چه پیش‌بینی می‌شود صنعت بیمه ایران با یک وقفه زمانی، در آینده شاهد چنین تحولاتی خواهد بود، اما آنچه درحال حاضر به عنوان تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران مطرح می‌شود، فقط بحث فروش آنلاین بیمه‌نامه‌ها است که قطعا این گونه خدمات با آنچه در دنیا در حال رخ دادن است بسیار تفاوت و فاصله دارد.
مظلومی‌ با اشاره به این موضوع که ما درحال‌حاضر یکسری عقب‌ماندگی‌هایی در صنعت بیمه داریم که در مسیر تحول دیجیتال لازم است نسبت به رفع آن اقدام شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در بخش بیمه‌های مربوط به ساختمان‌ها، درحال حاضر بیش از ۹۰درصد واحدهای مسکونی و ساختمان‌های اداری فاقد پوشش بیمه هستند و آن تعدادی هم که پوشش بیمه‌ای دارند دچار کم‌بیمگی هستند که این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یا دربحث بیمه‌های زندگی دارای عقب‌ماندگی زیادی هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم برای این بیمه‌نامه‌ها جذابیت لازم را ایجاد کنیم. وی ادامه داد: دراین زمینه به جز بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، لازم است ابزارها و روش‌هایی فراهم شود تا به بیمه‌گذاران کمک کند، بتوانند راحت‌تر به خدمات بیمه‌ای دسترسی داشته باشند و مراحل خرید تا ارزیابی ریسک و پرداخت خسارت را به صورت غیرحضوری و در زمان کوتاهی دریافت کنند. وی بر این باور است که اگر این شرایط فراهم شود، قطعا این مهم به افزایش فروش بیمه‌نامه‌ها و در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک خواهد کرد. این کارشناس بیمه در ادامه بر استفاده از فناوری‌های جدید در طراحی بیمه‌نامه‌ها و محصولات بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: براین باور هستم که زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک کند تا صنعت بیمه به جایگاه واقعی در کشور برسد.