ما از جهان جدا نیستیم!
ما از جهان جدا نیستیم!

گروه سیاسی روحانیّت و در صدر آن مراجع عظام از دیرباز به‌عنوان یکی از کانون‌های اثرگذار بر افکار عمومی در جامعه شیعی ایران بوده است که به موازات این اثرگذاری، ارتباطی بی‌واسطه با مردم داشته و از آرا و نظرات مردم اثرپذیرفته اند. برخی سیاسیون که حرف خود را برآیند نظرات مردم می‌دانند در حالی‌که […]

گروه سیاسی

روحانیّت و در صدر آن مراجع عظام از دیرباز به‌عنوان یکی از کانون‌های اثرگذار بر افکار عمومی در جامعه شیعی ایران بوده است که به موازات این اثرگذاری، ارتباطی بی‌واسطه با مردم داشته و از آرا و نظرات مردم اثرپذیرفته اند. برخی سیاسیون که حرف خود را برآیند نظرات مردم می‌دانند در حالی‌که کمترین ارتباط مفید و موثری با مردم ندارند و برخی نمایندگان نیز مانند حجت الاسلام آقاتهرانی نماینده طیف پایداری در مجلس شورای اسلامی که در موضوع «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» آزادانه و بی‌پروا می‌گویند رأی و نظر مخالف مردم برایش چندان اهمیتی ندارد و حتی اگر ده‌ها هزار نظر مخالف از مردم در خصوص این طرح ببیند، اهمیتی نمی‌دهد، باید از این رهبران دینی یاد بگیرند و ببینند مراجع بزرگوار، هم با مردم در ارتباط مستمر هستند و هم فارغ از بده‌بستان‌های سیاسی که این‌روزها سکه رایج است عمل می‌کنند و سخن می‌گویند و از همه مهم‌تر از مفاهیم بنیادین دینی در امور اصلی و فرعی آگاهی دقیق دارند و براین اساس هر گاه سخنی گفتند و دغدغه‌ای را طرح کردند، سیاسیون و نمایندگان تکلیف دارند به این دغدغه‌ها توجه کنند.

وزیر امور خارجه درآستانه دور جدید مذاکرات برجامی که در دولت سیزدهم به سرپرستی «باقری کنی» آغاز شد، به دیدار برخی از مراجع عظام در قم رفت تا از نگاه و نظر این رجال مذهبی بهره ببرد. نکته جالب توجه این‌است که برعکس اظهار نظر برخی سیاسیون اصولگرا که در پشت استدلال‌های دینی و مذهبی، هرگونه مذاکره با دشمنان را منتفی می‌دانند و طرفداران مذاکره را «خائن و وطن‌فروش» معرفی می‌کنند، این مراجع نه تنها با اصل مذاکره مخالفتی نکردند بلکه برعکس رییس دستگاه دیپلماسی کشور را تشویق به ادامه مذاکره و رفع تحریم‌ها کردند اما به موازات آن، بر هوشیاری تأکید داشتند.
«حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی» در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و به آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!
وی تصریح کرد: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست اما در عین‌حال هیچ‌کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها بی‌نیاز نیست، لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی – سیاسی در حوزه بین‌الملل است.
ایشان ادامه داد: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد و باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است.
آیت‌الله صافی نیز مانند همیشه در دیدار وزیر خارجه دولت سیزدهم بر تعامل با جهان تأکید کرد و گفت: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.
آیت الله سبحانی مرجع تقلید دیگر در دیدار با امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی باید کوشش کند، روابط خود را با همسایگان حتی کشورهای منطقه، بیش از پیش بهبود بخشد چون در صورت حسن همجواری طرفین می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.
اگر به جزییات سخنان مراجع عظام توجه شود متوجه خواهیم شد مذاکره هم منع دینی و شرعی ندارد و هم از اقتضائات دنیای مدرن است اما رعایت هوشیاری، زیرکی و تلاش بر حفظ منافع کشور و عزت ملی نیز از لوازم مذاکره با دشمنان و هر طرف خارجی است.
انجام این مذاکره در شرایط امروز کشور، بسیار ضروری‌تر از هر زمان است چون اقتصاد کشور در نتیجه تحریم‌ها و ممنوعیت‌های فروش نفت، آسیب جدی دیده است و معیشت مردم نیز در تنگنا افتاد و فوریت دارد که این موانع در مذاکرات مدبّرانه برداشته شود.
تصمیم‌گیران حوزه دیپلماسی و روابط خارجه باید از این توصیه‌های داهیانه مراجع بهره بگیرند و طیف افراطی اصولگرا نیز که هر روز در نفی مذاکره به جناح سیاسی مقابل طعنه می‌زنند نیز باید توجه کنند امور اصلی و فرعی دین را نباید به هم آمیخت و از این مسیر برای مردم رنج و بدبختی تولید کرد چون در درازمدت آسیب چنین رویکردهایی به نگرش دینی مردم وارد خواهد شد این در حالی است که تاریخ اسلام پر است از سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) که با دشمنان شماره یک خود مذاکره داشتند اما این اقدام آنان به معنای ترس و هراس از دشمن تلقی نشد و ضعف و ذلت نبود و در بسیاری از این مذاکرات نیز موفق بیرون آمدند و در نهایت نیز خیر آن به امت اسلام رسید و جبهه مسلمین را تقویت کرد و امروز نیز دولتمردان باید چنین کنند.