۴۴ واحد صنعتی کرمانشاه اخطار آلایندگی دریافت کردند
۴۴ واحد صنعتی کرمانشاه اخطار آلایندگی دریافت کردند

کرمانشاه – الهه فرهادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از فعالیت ۴۴ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان خبرداد. احد جلیلیان در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک، تعداد ایستگاه‌های سنجش هوا در سطح استان را ۹ ایستگاه عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال ساکنان شهر کرمانشاه ۱۹ روز هوای […]

کرمانشاه – الهه فرهادی
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از فعالیت ۴۴ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان خبرداد.
احد جلیلیان در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک، تعداد ایستگاه‌های سنجش هوا در سطح استان را ۹ ایستگاه عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال ساکنان شهر کرمانشاه ۱۹ روز هوای ناسالم را تجربه کرده اند.
جلیلیان با بیان اینکه این صنایع اخطار آلایندگی دریافت کرده‌اند تصریح کرد: پیگیر برطرف کردن آلایندگی از سوی این واحدها هستیم و در صورت تبدیل شدن آنها به صنایع پاک آنها را از لیست سیاه محیط زیست خارج می کنیم.
وی افزود: این صنایع پس از شناسایی به دستگاه قضایی معرفی شده و اکنون یک درصد از فروش سالانه خود را به عنوان غرامت پرداخت می‌کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: عمده صنایع بزرگ مانند سیمان، نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی سیستم‌های پایش آنلاین یعنی چیزی مشابه ایستگاه‌های سنجش آلودگی دارند که مدام میزان خروجی آنها را کنترل می‌کند و اگر از وضعیت استاندارد خارج شوند، ما در جریان قرار می‌گیریم. جلیلیان با اشاره به وضعیت محیط زیست کرمانشاه افزود: بر اساس استانداردهای جهانی باید ۱۰ درصد وسعت استان تحت حفاظت محیط زیست باشد که خوشبختانه اکنون این استاندارد را داریم.
وی با بیان اینکه اکنون ۲۴۵ هزار هکتار از وسعت استان در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است گفت: تا سال گذشته وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ۱۶۳ هزار هکتار برابر با ۶.۷ درصد مساخت استان بود که از ابتدای امسال ارتقای مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان را شاهد بودیم.
سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تنوع غنی گونه‌های جانوری ساکن در محیط زیست استان گفت: هم اکنون در استان کرمانشاه ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۵ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و ۳۴ گونه خزنده شناسایی شده است.
جلیلیان با بیان اینکه کمتر از ۶۰ نیرو حفاظت از این تنوع زیستی را بر عهده دارند تصریح کرد: متاسفانه اکنون با کمبود نیرو مواجهیم که امید است با جذب ۶۷ نیروی محیط‌بان جدید در استان این کمبود را جبران کنیم.
جلیلیان در ادامه از کشف و شناسایی ۲۳۰ مورد شکار و صید غیرمجاز در سطح استان خبرداد و گفت: در این رابطه ۲۹ مورد شکارچی غیرمجاز نیز دستگیر شده‌اند.
وی روند کشفیات صید و شکار غیرمجاز در کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: محیط زیست کرمانشاه با توجه به کمبود نیروی انسانی جزو ۱۰ استان اول کشور به لحاظ کشفیات تخلفات زیست محیطی است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان به آمار آتش سوزی‌ها در تابستان امسال نیز اشاره کرد و گفت: امسال ۱۰ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده داشتیم که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشت.
جلیلیان در ادامه آلودگی آب‌ها را که عمدتا ناشی از فاضلاب است را یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی استان عنوان کرد و افزود: در سطح استان تقریبا هیچ رودخانه‌ای نداریم که آلوده به فاضلاب شهری، انسانی و… نباشد.
وی با بیان اینکه اکثر رودخانه‌ها به لحاظ ساختاری امکان خودپالایی و کاهش میزان آلودگی که وارد آنها می‌شود را دارند گفت: متاسفانه بدلیل شرایط خشکسالی دبی اکثر رودخانه‌ها افت چشمگیری داشته و همین امر باعث شده آلودگی‌ها خود را بیشتر نشان دهد.
جلیلیان در پایان اظهارداشت: در استان کرمانشاه ۱۴ رودخانه دائمی در جریان است که احتمال ورود فاضلاب به همه آنها وجود دارد، اما این میزان بر اساس استانداردها و پایش‌هایی که انجام می‌دهیم به اندازه‌ای است که امکان استفاده از آنها برای آبیاری بخش کشاورزی وجود دارد.