قبض مشترکان «بد مصرف» بدون یارانه محاسبه شده است
قبض مشترکان «بد مصرف» بدون یارانه محاسبه شده است

  بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر نشان می‌دهد که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود که به آنها مشترکان بدمصرف گفته می‌شو؛ تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه شده است. روزهای اخیر و با توزیع قبض‌های برق، […]

 

بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر نشان می‌دهد که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود که به آنها مشترکان بدمصرف گفته می‌شو؛ تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه شده است. روزهای اخیر و با توزیع قبض‌های برق، برخی مشترکان با قبض هایی با قیمت چند برابری روبرو شدندو همین امر سبب ابراز نارضایتی آنان شد. شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق هم در واکنش به این نارضایتی‌ها اعلام کرد: با بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر مشخص شده که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود که در اصطلاح به آنها مشترکان بدمصرف گفته می‌شودو تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه می‌شود و به همین دلیل رقم‌های چشمگیری است. مشترکان بد مصرف که معادل ۸۵۰ هزار مشترک هستند بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته‌اند و طبق مصوبه مجلس یارانه انرژی آنها حذف شده است. بهای برق مشترکان پرمصرف بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می‌شود.

ایجاد ۳۷ باغ مادر برای تولید نهال سالم در کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای تولید نهال سالم در کشور ۳۷ باغ مادر از طریق کمک دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است. محمد مهدی برومندی، در نشست بررسی مشکلات حوزه باغات شهرستان خنداب با تقدیر از زحمات مجلس در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: مجلس یازدهم نقش به سزایی در توسعه کشاورزی دارد و برای اولین بار در تاریخ کشاورزی کشور، بودجه بوی کشاورزی گرفت، در صورتی که در دوره‌های گذشته کمترین توجه در بودجه کشور به حوزه کشاورزی شده بود. وی ادامه داد: در مجلس یازدهم ریل گذاری خوبی در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی شده است و این نشان از اهمیت حوزه کشاورزی در مجلس یازدهم دارد. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، تصریح کرد: در این شرایط بد تحریمی تنها حوزه‌ای که روی پای خود ایستاد و هیچ کمکی از دولت دریافت نکرد، حوزه کشاورزی بود. وی ادامه داد: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته نشان از تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه دارد. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای موفق عمل کردن در حوزه کشاورزی علاوه بر برنامه ریزی دقیق در حوزه سرمایه گذاری باید دانش را به حوزه کشاورزی وارد کنیم.

هیچ جایگاه سوختی با رمز ارزها معاوضه نشده است

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: خبرهای منتشره در برخی محافل در مورد معاوضه جایگاه سوخت با بیت کوین یا سایر ارزهای مجازی شایعه یا سوءبرداشت است. اسدالله قلیزاده اظهار داشت: روند فعالیت ارزهای دیجیتال بر اساس قانون تعیین می‌شود و اینکه صاحبان املاکی در کشور بخواهند ملک خود را به فروش برسانند یا با بیت کوین معاوضه کنند تحت قانون امکانپذیر است، ولی خبری که صحت چنین تصمیمی را از طرف جایگاهدارانی از ایران تایید کند وجود ندارد و بیشتر برای بازارگرمی ارز دیجیتال چنین شایعه‌ای مطرح می‌شود. البته ما از این دست خبرها تعجب نمی‌کنیم و در مورد ارز دیجیتال خبرهای متعجب کننده تری منتشر شده است. وی اضافه کرد: جایگاه‌های سوخت خصوصاً در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری روبرو بوده‌اند و در حال حاضر همه منتظر اقدامات دولت جدید و وزارت نفت برای حل مشکلات هستند و خوشبختانه اقداماتی مثبت آغاز شده است. وی گفت: دریافتی فعلی جایگاه سوخت در کشور سود مناسب سرمایه گذاری برای این شغل تلقی نمی‌شود و طبیعی است که بسیاری جایگاهداران بخواهند جایگاه سوخت خود را به فروش برسانند، ولی بعید میدانم کسی حاضر به معاوضه با ارز دیجیتال باشد و صرف انتشار یک آگهی غیرموثق علت بر صحت چنین تصمیماتی نیست.

بی توجهی به الگوی کشت علت اصلی نا به سامانی بازار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نبود الگوی کشت را علت اصلی نابه سامانی و برهم زدن نظم بازار اعلام کرد. رضا نورانی نبود الگوی کشت را علت اصلی مازاد تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: همه ساله عدم اجرای الگوی کشت منجر به مازاد تولید روی دست کشاورز یا کمبود محصول در بازار می شود. او بی توجهی الگوی کشت را علت اصلی نابه سامانی و برهم زدن نظم بازار عنوان کرد و افزود: تا زمانی که در بحث خرید تضمینی، قیمت ها متعادل نیست، تولیدکننده چطور می تواند وارد بحث الگوی کشت شود. نورانی ادامه داد: با توجه به پتانسیل تولید، برنامه مناسب برای صادرات باید اتخاذ شود تا مشکلی برای تولیدکننده و کشاورز در محصولات باغی ایجاد نشود که این امر منجر به هدر رفت منابع پایه می شود‌. وی با انتقاد از نبود متولی صادرات بیان کرد: با ایجاد متولی صادرات و برنامه ریزی مناسب، شرایط برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده فراهم می شود. او با اشاره به مشکلات عدیده پیش روی صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: مشکلات پیش روی محصولات فساد پذیر بیانگر بی توجهی به فرایند تولید است، از این رو تمامی نهاده های تصمیم گیر صادرات باید در یک جا جمع شوند تا تولید روی دست تولیدکننده نماند.

سود دامداران به جیب دلالان می‌رود

رئیس سازمان عشایر گفت: در شرایط فعلی دامداران سود زیادی از فروش دام نمی برند و منفعت اقتصادی این بخش به جیب واسطه ها می رود . علایی مقدم در خصوص کاهش مصرف سرانه گوشت قرمز تصریح کرد: میزان سرانه گوشت قرمز از ۹.۶ کیلو گرم به ۶.۵ کیلو رسیده است. او ادامه داد: امسال دامداران شرایط سختی داشتند، خشکسالی داشتیم که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و باعث کاهش ظرفیت مراتع طبیعی شده است. این مقام مسئول گفت: حدود ۲۵ درصد از گوشت مصرفی کشور را عشایر تولید می کنند. در این شرایط پیشنهاد خرید تضمینی دام عشایر را دادیم که اجرایی شده است. وی بیان کرد: هم اکنون میانگین قیمت خرید دام عشایر به ۳۰ هزار تومان می رسد اما هر کیلو گوشت قرمز در مغازه ها بالای ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. فاصله قیمت از تولید تا مصرف خیلی بالاست و افزایش قیمت ها بی سر و سامان است. او با اشاره به مشکلات نظام توزیع ادامه داد: زنجیره بین تولید تا سفره مصرف کننده کنترل نمی شود و در این شرایط هم تولیدکننده و هم مصرف کننده اذیت می شوند. علایی مقدم افزود: سازمان تعزیرات و نهادهای نظارتی باید در جهت تنظیم بازار رصد و بازرسی های لازم را داشته باشند.