ما مازندرانی‌ها خواستار توقفِ کامل  و دائمی ساخت سد فینسک هستیم
ما مازندرانی‌ها خواستار توقفِ کامل  و دائمی ساخت سد فینسک هستیم

مافیای سدسازی هنوز گلویشان پیشِ رود تجن گیر است و گویا قرار هم نیست به همین سادگی‌ها از خیرِ آن بگذرند! تازه‌ترین اتفاق، مربوط می‌شود به ضبط یک ویدئو توسط علی رمضانی پاجی، نویسنده، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ بومی مازندران و فعال محیط زیست از محل اجرای عملیات سد. وی در این فیلم کوتاه یک […]

مافیای سدسازی هنوز گلویشان پیشِ رود تجن گیر است و گویا قرار هم نیست به همین سادگی‌ها از خیرِ آن بگذرند!
تازه‌ترین اتفاق، مربوط می‌شود به ضبط یک ویدئو توسط علی رمضانی پاجی، نویسنده، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ بومی مازندران و فعال محیط زیست از محل اجرای عملیات سد.
وی در این فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای در حالی از آغاز به کارِ ماشین‌های پرتعداد سدسازی در محل انجام پروژه خبر می‌دهد که پس‌زمینه فیلم نیز خود گواهی است بر این مدعا!

اما آنچه که بیش از همه علی رمضانی پاجی و همه مازندرانی‌ها را بهت زده و عصبانی می‌کرد، نامه‌ای بود که این فعال محیط زیست به آن اشاره داشت.
نامه‌ای که از جانب ریاست محترم جمهور خطاب به جناب آقای محرابیان وزیر نیرو نوشته شده و از وی خواسته بود که فعلا تا روشن شدن همه زوایای پنهان ماجرا دست نگهدارد، اما همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره کردیم، مافیای پرنفوذ سدسازی برای احداث این سد منحوس عجله دارند و حتی به طور موقت هم نمی‌توانند کار را بخوابانند تا کارشناسان بتوانند اوضاع را رصد کنند، گرچه با توجه به اظهارنظرهای کارشناسان و متخصصان حوزه‌های محیط زیست، آب و کشاورزی، تا همین جای کار، ناگفته هم پیداست که مضرات و خسارات ننگین این سد، کاملا بر مزیت‌های کوچک، مقطعی و موقت آن می‌چربد!
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سفر اخیر خود در بازدید از تالاب بین‌المللی میانکاله، در پاسخ به پرسشی درباره احداث سد فینسک و مشکلات کم آبی استان مازندران گفته بود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها سد فینسک منتفی است و اگر بنا باشد سدی هم ساخته شود، ابتدا باید از لحاظ محیط زیستی مورد بازبینی قرار گیرد که اساسا احداث سد به چه منظوری است، اما طبق آخرین اطلاع من چنانچه ساخت سد، ضرورت داشته باشد، حتما باید محل آن تغییر پیدا کند.
اما مافیای سدسازی که برای این اظهارنظر‌های کارشناسانه تره هم خُرد نمی‌کنند، بی‌اعتنا به نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها و به کمک افراد صاحب نفوذ در وزارت نیرو راه خودشان را می‌روند و حالا اگر در این میان، سُمبه را از جانبِ طرفِ مقابل پر زور ببینند، اندکی عقب می‌نشینند و سپس وقتی به زعمِ خودشان، آب‌ها از آسیاب افتاد و فریادها و اعتراضات و انتقادات فروکش کرد، دوباره کار را شروع می‌کنند و این بار البته با قدرت و سرعت هرچه تمام‌تر!

رجزخوانی نماینده مردم سمنان برای مخالفان و معترضان به احداث سد فینسک
اما عجیب‌تر از همه، فریاد بلند اعتراضِ نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه نسبت به توقفِ اجرای پروژه سد منحوس فینسک است.
جالب است بدانید که از ابتدای داستان پر کش و قوس‌ِ ساخت سد فینسک، این نماینده محترم، یک تنه به جنگِ جبهه پرتعداد مخالفان ساخت سد فینسک آمده و در این مسیر، برای خاموش کردن صدای مخالفان و معترضان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در این آخرین اظهارنظر خود در پیِ انتشار فیلم کوتاهِ علی رمضانی پاجی، فعال برجسته محیط زیست در مازندران، زبان به تهدیدِ وی گشوده است؛ گویی که نمی‌خواهد ببیند و بداند که رمضانی پاجی، تنها مخالف و معترض به ساخت این سد شوم نیست، بلکه تمامِ مازندرانی‌ها به همراهِ تمامی کارشناسان و متخصصان محیط زیست کشور و حتی اندیشمندان و صاحب‌نظران خارج از کشور در جبهه مخالفانِ احداث سد فینسک قرار دارند و سالهاست که فریاد می‌زنند ساخت این سد، نه تنها برای مازندران مخرب و خسارت‌بار است بلکه براساس نظرات کارشناسان زمین شناسی، برای استان سمنان نیز جز ضرر نیست!
آنطور که در خبرها هم آمده است، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد: آقای محرابیان وقتی شما به قانون احترام نمی‌گذارید و آن را نقض می‌کنید و بعضا اسیر فشار گروه‌های سیاسی می‌شوید، دست‌های خطرناک وارد عمل می‌شوند و کاری می‌کنند که امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازند.
همین جا بگذارید، به صورت موجز و مختصر، پاسخی به ایشان بدهیم.
جناب آقای گلرو، این آقای محرابیان است که قانون را نقض کرده و به نظرات خیل عظیم کارشناسان و متخصصان امر پشت کرده است یا شما؟ از کدام بی‌احترامی سخن می‌گویید؟! کاش منظورتان از دست‌‌های خطرناک، دستان پشت پرده‌ی مافیای آب و سدسازی در این کشور بود نه مردمِ معترض و مخالفانِ دستِ خالی سد فینسک که به جز خداوند، قانون و دانش روز سدسازی و محیط زیست، پشت‌شان به هیچ جای دیگر گرم نیست!

کدام‌یک امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد؟! مخالفت با احداث سدهای شومی که قلبِ پرتپشِ رودهای خروشان این مملکت را هدف گرفته است یا موافقت با احداث این سدهای منحوس که مقصودی جز پر کردن جیب عده‌ای آب‌خوارِ گردن کلفت و بدنهاد و مرگِ ابدیِ رودخانه‌های حیات‌بخش این سرزمین آبا و اجدادی و در غلطیدن ایران عزیز در چاه ویلِ خشکسالی و قحطی را در پی ندارد؟!
این نماینده در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: آقای محرابیان شما به خاطر فشار سیاسی، طرحی به نام سد فینسک در حوزه انتخابیه من که مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده را لغو کرده با وجود اینکه تمام مجوزهای لازم زیست محیطی و برنامه و بودجه‌ای را داشته است. این اقدام با چه منطق و مطالعه کارشناسی صورت گرفته است.
چطور می‌شود اینقدر راحت از کسب مجوزهای محیط زیستی برای این سد منحوس سخن گفت در حالی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست، با بیان هزاران دلیل روشن و آشکار علمی (که در اینجا از حوصله مخاطبان روزنامه خارج است) از اساس، مخالفِ ساخت این سد هستند و از قضا باید پرسید که اصلا این مجوزها با چه ترتیبات و طی گذار از چه فرایند علمی، منطقی و کارشناسانه برای این سد گرفته شده است؟ خوب است دستان ما هم برای ابراز مخالفت خالی نیست و حتما شما خود، بهتر می‌دانید که در جلسات کارشناسانه نمایندگان محترم استان مازندران و در راس آنها جناب آقای منصورعلی زارعی به همراهی یک تیمِ قوی و کارآمد از اساتید برجسته عرصه‌های محیط زیست، مدیریت منابع آب و زمین شناسی با وزیر نیروی سابق چه‌ها گذشت و ایشان چطور متقاعد شدند که ساخت این سد چگونه هم برای استان مبدا و هم استان مقصد تا چه اندازه خسار‌ت‌بار است که در مجموع، همه این سخنان و اظهارات کارشناسانه بود که وزارتخانه نیرو را مجاب کرد که سد فینسک یک سد مخرب بوده و در نتیجه محرابیان وزیر محترم نیرو در پاسخ به پیگیری‌های نمایندگان ساری و میاندورود، دستور ابطال کلیه اقدامات و دستورات مبنی بر عملیات اجرایی سد و لغو تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی جهت احداث سد فینسک را داد.
عباس گلرو در ادامه سخنان خود خطاب به محرابیان گفت: شما به عنوان وزیر نیرو که باید اطلاعات کامل از سراسر کشور داشته باشید در سفر رییس جمهور به سمنان اطلاعات غلط داده‌اید. حوزه انتخابیه من از بحران آب رنج می‌برد و ۱۰ سال کار مطالعاتی با این دستور لغو شده است.
وی در پایان اظهاراتش نیز اضافه کرد: انتظار مردم سمنان این است که وزیر نیرو دستور ادامه عملیات اجرایی سد را هرچه سریع‌تر صادر کند، همچنین از وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری انتظار داریم که برخی افراد که مردم را در رابطه با این پروژه به شورش تحریک کرده‌اند بازداشت و با آنها برخورد قضایی صورت گیرد.
خوب است که انسان همواره در عصبانیت نیز جانب احتیاط و خردورزی را رعایت کند، نه آنکه در برابر سخن حق، زبان به تهدید و ارعاب بگشاید و حرف‌های دلسوزانه و وطن‌دوستانه یک فعال محیط زیست را به اظهارات تحریک‌کننده تعبیر و آن را دست‌مایه شورش به حساب آورد!

پاسخِ علی رمضانی پاجی به نماینده تهدید کننده
شاید بهتر باشد باقی ماجرا را از زبانِ خودِ آقای علی رمضانی پاجی بشنویم که در پاسخ به تهدیدات نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه گفت:«جناب آقای گلرو شما که ادعا می‌فرمایید مرد قانون هستید، مجوز محیط زیست و کارشناسی وزارت نیرو را به مردم نشان بدهید! همگان می دانند که پشت این سد مافیای آب هستند و شما هم ناخواسته به این دام دارید گرفتار می‌شوید؛ آقای گلرو وقتی رزومه شما را مطالعه کردم متوجه شدم که شما بیشتر عمرتان را در خارج از کشور سپری کردید.
اما به عنوان یک فرد تحصیلکرده باید باور کنیم که شما نمی‌دانید آب، رگ حیاتی کشاورز است؟
مگر می‌شود نام جنگل‌های هیرکانی و ارزش بی‌بدیل آنها برای این سرزمین به گوشتان نخورده باشد؟
بله. امروز تریبون در دست شماست و از مصونیتِ نمایندگی هم برخوردارید ولی من یک معلم ساده هستم. شما می‌فرمایید من و امثال من (که با ساخت این سد منحوس مخالف هستیم) اغتشاشگریم، بدون اینکه سوابق ما را بدانید! آقای گلرو جهت اطلاع شما باید عرض کنم که امروز، «نه به سد فینسک» به آرمانِ مردم مازندران تبدیل شده و شعاری‌ست که در خون‌ها جاری‌ بوده و مربوط به یک یا دو نفر هم نیست که شما ادعا می‌کنید! اگر هم می‌بینید که امروز برای نشان دادن اوجِ مخالفت‌مان با احداث این سد منحوس به خیابان‌ها نیامدیم فقط و فقط برای حفظ امنیت ملی سرزمین مقدس جمهوری اسلامی است و کیست که نداند، مازندران و مازندرانی تا چه اندازه به ولایت‌مداری و قانون‌محوری شهره است و البته این امر را با اهدای بیش از ده هزار شهید گلگون‌کفن برای پاسداشت آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت کرده است. آری! اینجا نخستین پایگاه شیعیان جهان است و مجلس نیز جایگاه قانون‌گذاری است، نه تهدید!
(علی رمضانی پاجی طرفدار جان برکف محیطِ زیست)
گرچه طی آخرین ارتباط با علی رمضانی پاجی، معلوم شد که ماشین‌های سدسازی به طور موقتی و بعد از حواشی اخیر، متوقف شده‌اند؛ ولی این پایان کار نیست و آنچه مهم است، توقفِ کامل و دائمی ساخت سد فینسک است.

 

جناب آقای گلرو، این آقای محرابیان است که قانون را نقض کرده و به نظرات خیل عظیم کارشناسان و متخصصان امر پشت کرده است یا شما؟ از کدام بی‌احترامی سخن می‌گویید؟! کاش منظورتان از دست‌‌های خطرناک، دستان پشت پرده‌ی مافیای آب و سدسازی در این کشور بود نه مردمِ معترض و مخالفانِ دستِ خالی سد فینسک که به جز خداوند، قانون و دانش روز سدسازی و محیط زیست، پشت‌شان به هیچ جای دیگر گرم نیست!

 

چطور می‌شود اینقدر راحت از کسب مجوزهای محیط زیستی برای این سد منحوس سخن گفت در حالی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست، با بیان هزاران دلیل روشن و آشکار علمی (که در اینجا از حوصله مخاطبان روزنامه خارج است) از اساس، مخالفِ ساخت این سد هستند و از قضا باید پرسید که اصلا این مجوزها با چه ترتیبات و طی گذار از چه فرایند علمی، منطقی و کارشناسانه برای این سد گرفته شده است؟

 

رمضانی پاجی: جناب آقای گلرو شما که ادعا می‌فرمایید مرد قانون هستید، مجوز محیط زیست و کارشناسی وزارت نیرو را به مردم نشان بدهید! همگان می دانند که پشت این سد مافیای آب هستند و شما هم ناخواسته به این دام دارید گرفتار می‌شوید؛ آقای گلرو وقتی رزومه شما را مطالعه کردم متوجه شدم که شما بیشتر عمرتان را در خارج از کشور سپری کردید؛ اما به عنوان یک فرد تحصیلکرده باید باور کنیم که شما نمی‌دانید آب، رگ حیاتی کشاورز است؟ مگر می‌شود نام جنگل‌های هیرکانی و ارزش بی‌بدیل آنها برای این سرزمین به گوشتان نخورده باشد؟

 

کدام‌یک امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد؟! مخالفت با احداث سدهای شومی که قلبِ پرتپشِ رودهای خروشان این مملکت را هدف گرفته است یا موافقت با احداث این سدهای منحوس که مقصودی جز پر کردن جیب عده‌ای آب‌خوارِ گردن کلفت و مرگِ ابدیِ رودخانه‌های حیات‌بخش این سرزمین آبا و اجدادی و در غلطیدن ایران عزیز در چاه ویلِ خشکسالی و قحطی را در پی ندارد؟!