دستگاه‌های مسئول عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند
دستگاه‌های مسئول عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم جلوگیری از مداخلات سودجویانه در بازار ارز به دستگاه‌های مسئول دستور داد در این زمینه با جدیت به وظیفه خود عمل کنند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به مشخص شدن دخالت‌ها و دسیسه‌های سودجویانه برای برهم زدن ثبات بازار ارز، […]

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم جلوگیری از مداخلات سودجویانه در بازار ارز به دستگاه‌های مسئول دستور داد در این زمینه با جدیت به وظیفه خود عمل کنند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به مشخص شدن دخالت‌ها و دسیسه‌های سودجویانه برای برهم زدن ثبات بازار ارز، تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول همزمان با نظارت و کنترل بر بازار، با شناسایی دقیق عوامل مداخله‌گر و بی‌ثبات‌کننده بازار ارز، با جدیت به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.
رئیس جمهور انسجام و اقدام هماهنگ نهادهای مسئول را در مدیریت و ساماندهی بازار ارز ضروری دانست.
در این جلسه با تقسیم کار و وظایف دستگاه‌های مختلف مقرر شد برای مدیریت در بازار ارز، با اخذ مجوزهای لازم از سوی نهادهای مسئول و بر اساس واقعیت‌ها، ثبات و شرایط عادی به بازار ارز برگردد.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین گزارش نهادهای مسئول درباره وضعیت بازار ارز ارائه و عوامل مؤثر در تغییرات غیرعادی نرخ ارز به ویژه در روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، درآمد ارزی کشور در هشت ماه گذشته هم در بخش فروش نفت و هم صادرات غیرنفتی به اندازه تمام سال گذشته بوده و رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شده است و نگرانی وجود ندارد.
در این گزارش به تامین بودجه یک ماه گذشته کشور بدون استقراض از بانک مرکزی به عنوان یکی از نکات قوت جذب درآمدهای ارزی استناد شده است.
در ادامه این گزارش با توجه به ذخایر ارزی قابل اطمینان کشور تاکید شده است تغییرات نرخ ارز در روزهای اخیر هیچ‌گونه توجیه ندارد، بلکه نتیجه عملیات روانی و دخالت عناصر غیراقتصادی و کاذب در بازار است.

 

یک کارشناس مسائل منطقه تشریح کرد
پادشاه عربستان درحال فراهم کردن زمینه برای پادشاهی بن سلمان است

یک کارشناس مسائل منطقه با تشریح هدف پادشاه عربستان از ارسال پیام به رهبران برخی از کشورهای منطقه از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت: پادشاه عربستان در تلاش است با تغییر رویکرد جدید از انزوای سیاسی خارج شده و زمینه را برای پادشاهی بن سلمان فراهم کند.
حسن هانی زاده درباره پیام پادشاه عربستان به رهبران عمان، بحرین و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: در واقع عربستان از مدت ها پیش به خاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، جنگ یمن و دخالت در مسائل عراق و لبنان دچار انزوای سیاسی شده و نخستین حرکتی هم که صورت گرفت دیدار ماکرون از چند کشور حوزه خلیج فارس و عربستان بود که این کشور از انزوا خارج شود و قراردادهای اقتصادی و تجاری منعقد شد.
وی تصریح کرد: عربستان به خاطر رفتارهای تهاجمی مورد نفرت ملت های عرب قرار گرفته و اکنون اقدامات جدیدی از جمله مذاکره با ایران در بغداد و تلاش برای ترمیم روابط با لبنان در پیش گرفته است. این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان انتقاداتی به جنگ یمن داشت و این مساله در روابط عربستان و لبنان تاثیر داشته و اکنون با کنار رفتن این وزیر لبنانی، عربستان برای از سرگیری ارتباط با لبنان تلاش می کند.
هانی زاده خاطرنشان کرد: بنابراین رویکرد جدیدی در عربستان در حال انجام است و پادشاه عربستان دریافته سیاست های تهاجمی بن سلمان نتیجه منفی برای این کشور به همراه داشته و سعی می کند شکافی که در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده را ترمیم کند. وی افزود: در واقع عربستان به دنبال این است تا در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس همه سران ۶ کشور عضو شورا حضور داشته باشند از جمله کویت، عمان، بحرین، قطر و امارات تا نشست در سطح بالایی برگزار و عربستان از این وضعیت خارج شود.

واکنش روسیه به اعمال تحریم آمریکا علیه ایران همزمان با برگزاری مذاکرات وین

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، ضمن خبر دادن از برگزاری سری نشست‌های غیررسمی طرفین برجام جهت آماده‌سازی برای از سرگیری مذاکرات وین، از اعمال تحریم‌ آمریکا علیه ایران با وجود برقرار بودن مذاکرات وین، انتقاد کرد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره نشست‌های غیر رسمی پیش از از سرگیری دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، نوشت: نشست‌های غیررسمی برای آمادگی از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام در جریان هستند.
دوشنبه گذشته، هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.
نشست روز جمعه پایان یافت و نتایج نشست از سوی ایران و طرف‌های مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.
ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است. این دو سند پیش نویس مقدمه ای بر سند سومی خواهند بود که مربوط به موضوع راستی آزمایی لغو تحریم ها است.
اولیانوف همچنین درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند شخص و نهاد ایرانی نوشت: حتی در مدت برگزاری مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کرد و ایران هم به توسعه برنامه‌ هسته‌ای‌اش ادامه داد. این خوب نیست. زمان آن رسیده این رویه به منظور ایجاد فضایی مناسب برای احیای سریع و موفقیت‌آمیز برجام متوقف شود.
واکنش این مقام روس در پی این مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ شخص و چهار نهاد ایرانی، سوری و اوگاندایی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این تحریم‌ها غلام‌رضا سلیمانی، حسن کرمی، سیدرضا موسوی اعظمی، لیلا واثقی، مسعود صفدری و صغری خدادی را هدف قرار داده‌اند. همچنین زندان زاهدان، زندان مرکزی اصفهان و نیروی ویژه ضد تروریسم ایران نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

توضیحات انریکه مورا درباره ازسرگیری مذاکرات وین
هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش توضیحاتی درباره از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین ارائه داد.
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش درباره از سرگیری مذاکرات وین نوشت: دور هفتم مذاکرات برجامی پس از رایزنی‌ در پایتخت‌ها، فردا پنج‌شنبه در وین ادامه می‌یابد.
مورا ادامه داد: جلسه کمیسیون مشترک و برخی تماس‌های دوجانبه و چندجانبه هم برقرار خواهد شد.
هفتمین دور از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین دوشنبه گذشته آغاز شد. این مذاکرات که چند روز به دلیل بازگشت مذاکره‌کنندگان به کشورهایشان به منظور رایزنی‌های بیشتر در خانه، متوقف شده بود، فردا پنج‌شنبه از سرگرفته خواهد شد.
ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است.

المیادین: هیات ایران در مذاکرات وین ۵ شرط دارد
شبکه المیادین به نقل از “منابع آگاه” اعلام کرد که هیئت ایرانی در مذاکرات وین پنج شرط دارد و بر لغو تمامی تحریم‌ها تاکید دارد.
به گزارش ایسنا، این شبکه لبنانی در ادامه نوشت: اولین خواسته ایران در وین لغو تحریم‌های مرتبط با برجام و تحریم‌ها با عناوین دیگر است.
بنا به اعلام این شبکه خبری، از جمله شروط دیگر هیأت ایرانی در مذاکرات وین امکان راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و نیز دادن ضمانت است.
المیادین به نقل از این منابع که نام آنها ذکر نشده است، نوشت: تهران در این دور از مذاکرات همچنین، جبران خسارات وارده به ایران و بازگشت همه طرف‌ها به پایبندی به توافق هسته‌ای را شرط کرده است.
بنا بر این گزارش، منابع ایرانی ایران همچنین به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات را بعید دانسته و اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس را یک پیام تهدید غیر قابل قبول دانسته‌اند.
این منابع گفته‌اند: ما دو پیش‌نویس توافقنامه به طرف مقابل ارائه کرده‌ایم و که این پیشنویس‌ها قابل مذاکره و تغییر هستند و هیات ایران منتظر موضع اروپا است.
به گزارش ایسنا، هفتمین دور از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین دوشنبه گذشته آغاز شد. این مذاکرات که چند روز به دلیل بازگشت مذاکره‌کنندگان به کشورهایشان به منظور رایزنی‌های بیشتر در خانه، متوقف شده بود، فردا پنج‌شنبه از سرگرفته خواهد شد. ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است.