«گورنا» جایزه نوبل را در خانه‌اش گرفت
«گورنا» جایزه نوبل را در خانه‌اش گرفت

«عبدالرزاق گورنا» نویسنده برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ جایزه نوبل را در خانه‌اش در لندن دریافت کرد. برندگان نوبل معمولا در مراسمی سطنتی که در استهکلم برگزار می‌شود جوایز خود را از پادشاه سوئد دریافت می‌کنند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌ اغلب مراسم‌های اهدای جوایز امسال در مقیاس بسیار کوچک‌تر و کشور محل سکونت […]

«عبدالرزاق گورنا» نویسنده برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ جایزه نوبل را در خانه‌اش در لندن دریافت کرد. برندگان نوبل معمولا در مراسمی سطنتی که در استهکلم برگزار می‌شود جوایز خود را از پادشاه سوئد دریافت می‌کنند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌ اغلب مراسم‌های اهدای جوایز امسال در مقیاس بسیار کوچک‌تر و کشور محل سکونت برگزیدگان برگزار می‌شود.
روز دوشنبه نیز «عبدالرزاق گورنا»‌ که امسال به پاس «نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد، جایزه خود را در مراسمی در لندن و از دست سفیر سوئد در لندن دریافت کرد.  این جایزه یک مدال طلا، یک تقدیرنامه و بیش از یک میلیون دلار پول را شامل می‌شود.
«گورنا» که در سال ۱۹۴۸ در زنگبار متولد شد در اواخر دهه ۶۰ میلادی به عنوان یک مهاجر ۱۸ ساله به بریتانیا نقل مکان کرد. او به عنوان نخستین نویسنده آفریقایی سیاه‌پوستی شناخته می‌شود که در سه دهه اخیر موفق به کسب نوبل ادبیات شده است. «گورنا» در مجموع ۱۰ رمان به نگارش درآورده است که از جمله آن‌ها به «بهشت» که به فهرست نامزدهای نهایی بوکر هم راه یافت می‌توان اشاره کرد. البته روز جمعه مراسمی با حضور ملکه و پادشاه سوئد در استکهلم با حضور صدها مهمان اما بدون حضور برگزیدگان برگزار خواهد شد. در همان روز مراسمی برای جایزه صلح نوبل در اسلو برگزار خواهد شد که برای آن «ماریا رِسا» و «دیمیتری موراتف» دو خبرنگار برگزیده جایزه نیز دعوت شده‌اند اما مشخص نیست که این دو اجازه سفر داشته باشند.

ادبیات
انتشار دست‌نوشته‌های جدید از مهم‌ترین ماجراجوی قرن نوزدهم
متنی از الکساندرا داوید نئل، نویسنده و ماجراجوی فرانسوی قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار در قالب یک کتاب در فرانسه منتشر شده است.
یک متن منتشر نشده از الکساندرا داوید نئل، نویسنده و ماجراجوی فرانسوی موفق و معروف به تازگی از سوی نشر پلان در فرانسه منتشر شده و به کتابفروشی‌های این کشور راه یافته است.
این کتاب که به همت فرانسوا بوناردل، استاد فلسفه و ادیان دانشگاه سوربن و تحت عنوان «‌میلارپا، یوگی شاعر» منتشر شده درباره میلارپا، بزرگ‌ترین حکیم بودایی تبتی و یوگی شاعر تبتی است. بوناردل که در پاییز سال ۲۰۱۸ به یک کنفرانس در شهر دیی-له-بن در فرانسه دعوت شده بود اجازه یافت از آرشیو این نویسنده و ماجراجوی بزرگ فرانسوی در منزل او دیدن و به دست‌نوشته‌ها و نامه‌های ردوبدل شده بین او با همسرش دسترسی پیدا کند.
بوناردل از میان این آرشیو به متون جالب توجهی دست یافت که تاریخ ۸ فوریه ۱۹۱۵ را بر خود داشتند. از جمله نامه‌ای که داوید نئل در آن نوشته بود «من با یوگی، شاعر اهل تبت شروع به خواندن زندگی ملارپا، حکیم بزرگ بودای تبتی کرده‌ام. او می‌دانست که من زندگی‌نامه ملارپا را به زبان فرانسه نوشته‌ام و نسخه کامل آن آماده انتشار است…» با این‌حال این متن هرگز تاکنون رنگ چاپ به خود ندید و دست‌نویس آن هم پیدا نشد تا این که یک تیم تحقیقاتی برای پیدا کردن آن دست به کار شدند.
متنی که به تازگی رنگ چاپ به خود دیده درباره انکار و کنار گذاشتن، دروازه‌ای به سوی آزادی‌های درونی است که خوانندگان را بیشتر با شخصیت نویسنده و ماجراجوی فرانسوی قرن نوزدهم میلادی آشنا می‌سازد.
الکساندر دیوید نائل کاشف و ماجراجوی بزرگ فرانسوی و نویسنده مجموعه غنی و ارزشمندی از سفرنامه‌ها، رمان‌ها، سفرنامه‌ها، بودیسم و نیز حجم قابل توجهی از نامه‌نگاری است. او به ویژه اولین زن غربی بود که وارد شهر لهاسا، پایتخت تبت و مرکز معنوی دین بودایی شد؛ شهری که ورود به آن برای خارجی‌ها ممنوع بود.

 

تقویم تاریخ

پيدايش مجاهدان مشروطيت
تاريخ، نهم دسامبر سال ۱۹۰۷ ميلادي مطابق با ۱۸ آذر ۱۲۸۶ (سال تقسيم ايران به دو منطقه نفود انگلستان و روسيه) را آغاز پيدايش گروهي به نام «مجاهدين مشروطيت ايران» ذكر كرده است. اوايل همين ماه محمدعلي شاه قاجار مشروطيت نوپا را تعطيل كرده بود. در پي اين اقدام محمدعلي شاه كه مورد حمايت روسيه بود، بسياري از سران مشروطه و مشروطه خواهان و حاميان آن به حرمين قم و شهر ري و سفارتخانه هاي عثماني و انگلستان پناه برده بودند و در شهرهاي مختلف نيز مشروطه خواهان بپاخاسته بودند كه نهم دسامبر بعضي از شهرهاي كشور را از دست عوامل محمدعلي شاه خارج ساختند. پس از تصرف تهران به دست نيروها و داوطلبان مسلحي كه از اصفهان، رشت و تنكابن آمده بودند و بركناري محمدعليشاه و احياء مشروطيت، فعاليت مجاهدين مشروطه كه هر روز شماري «فرصت طلب» هم به آنان مي پيوستند ادامه يافت و به تدريج كه «مجاهدين بدلي» اكثريت يافتند دردسر سازي آنان اوضاع كشوررا تحت الشعاع قرار داد، زيرا كه اين بدلي ها در تهران و چند شهر ديگر هركار كه مي خواستند مي كردند از قتل و غارت تا …. مورخان وقت اروپا به نقل از خارجيان مقيم ايران نوشته اند كه بسياري از اين مجاهدين مشروطيت حتي معناي مشروطيت را نمي دانستند و تنها از اين عنوان سوء استفائه مي كردند تا اين كه سر انجام پس از قتل بعضي مقامات مهم حتي يكي از پدران مشروطيت، دولت وارد عمل شد و آنان راخلع سلاح و قلع و قمع كرد. در اين زمينه، چند داستان نيز انتشار يافته است.
دو تن از مورخان اروپايي با تفسير كارهاي مجاهدان بدلي و تطبيق اين كارها با قضاوت «سر جان ملكم انگليسي» درباره روانشناسي ايرانيان نوشته اند كه ظاهرا خصلت ايرانيان نسبت به زمان ديدارهاي جان ملكم از ايران (دهه يکم قرن ۱۹) تغيير نيافته است!