موافقت کره جنوبی با آزادسازی فوری پول‌های بلوکه‌شده ایران
موافقت کره جنوبی با آزادسازی فوری پول‌های بلوکه‌شده ایران

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد. وبگاه وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره سفر چوی جونگ کان […]


وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.
وبگاه وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره سفر چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین و دیدارش با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، نوشت، این اولین دیدار آن دو بوده است و مذاکرات صریح و سازنده‌ای درباره روابط ایران – کره، از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره داشته‌اند. این بیانیه می‌افزاید: معاون وزیر خارجه چوی، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های  بلوکه‌ شده ایران [در بانک‌های کره‌ جنوبی] باید فورا انجام شود.
در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره آمده است: دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول‌های بلوکه‌ شده رایزنی‌های کاری انجام دهند.
وزارت خارجه کره همچنین بیان کرد: معاون وزیر خارجه چوی گفت، دیدار امروز باید به عنوان تسریع‌کننده روابط دوجانبه‌مان عمل کند. معاون وزیر امور خارجه باقری هم گفت، سفر چوی به وین برای بحث پیرامون پول‌های بلوکه‌شده نشانه مثبتی برای تقویت روابط است.

نشست اعضای برجام با آمریکا، بدون حضور ایران
نماینده روسیه در وین در پیامی از نشست چندجانبه نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین (بدون ایران) با آمریکا خبر داد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: دیدار معمول اعضای برجام (بدون ایران) با آمریکا برگزار شد.
اولیانوف ادامه داد: ما مذاکرات هدفمندی درباره یکی از دشوارترین مسائل در دستور کار مذاکرات وین داشتیم.
این دیدار در پی این مطرح می شود که این دیپلمات روسی روز گذشته با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و نمایندگان کشورهای اروپایی در وین نیز دیدار داشته است و درباره روند مذاکرات وین گفت و گو کرده اند.
دور هشتم مذاکرات وین از چند روز قبل آغاز شده است که پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام، دیدارهای رسمی و غیررسمی نمایندگان کشورهای عضو برجام و کارشناسان آن ها در روزها و در چارچوب های مختلف در حال برگزاری بوده است.

برخی طرف‌های خارجی درصدد دامن زدن به ناآرامی‌های قزاقستان هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تاکید کرد: ثبات و امنیت در قزاقستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لذا امیدواریم روند بازگشت آرامش به آن کشور هرچه بیشتر تسریع شود.
سعید خطیب زاده در دومین موضع گیری رسانه ای خود در مورد تحولات قزاقستان، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تحولات در این کشور  اظهار کرد: همانطور که پیشتر هم تاکید شد ثبات و امنیت در قزاقستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا امیدواریم روند بازگشت آرامش به آن کشور هرچه بیشتر تسریع شود. خطیب زاده افزود: روشن است تحولات جاری در قزاقستان یک موضوع داخلی است اما برخی طرف‌های خارجی با سوء استفاده از شرایط، در صدد دامن زدن به ناآرامی ها و ایجاد بی ثباتی دراین کشور هستند. سخنگوی وزارت خارجه در پایان ابراز اطمینان کرد که دولت و ملت فهیم کشور دوست، برادر و همسایه (قزاقستان) با اتحاد داخلی پاسخ مناسب را به تلاش های بدخواهان خارجی خواهند داد.
رایزنی برای تسهیل ورود زائران به سوریه
در دیدار مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق با سرلشگر«محمد رحمون»، وزیر کشور سوریه درباره موضوع تسهیل در سفر زائران ایرانی به سوریه گفتگو شد. سبحانی در این دیدار با اشاره به از سرگیری سفر زائران ایرانی و زیارت از عتبات مقدسه سوریه، از شرایط فراهم شده توسط دولت سوریه برای ایجاد زمینه سفر زائران ایرانی ابراز خرسندی کرد. وی با اشاره به اینکه حضور زائران ایرانی در سوریه تعامل دو کشور در سطح مردمی را موجب خواهد شد ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تسهیلات بیشتر زائران به راحتی بتوانند به سوریه سفر کنند. وزیر کشور سوریه نیز با اشاره به اینکه مردم و مسؤولین این کشور بی صبرانه منتظر حضور زائران ایرانی هستند اظهار کرد: وزارت کشور سوریه از هیچ تلاشی به منظور تسریع در روند ورود زائران و همچنین ایجاد شرایط  لازم برای تسهیل در سفر زائران ایرانی دریغ نخواهد ورزید.

امیر عبداللهیان: مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد : مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد.
حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییتر خود در ارتباط با روند کنونی مذاکرات وین نوشت: «مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.»

   آماده احیای روابط با عربستان هستیم
وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی از آمادگی ایران برای ازسرگیری روابط با عربستان سعودی خبر داد. به گزارش تایمز او ایندیا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره گفت: مذاکرات جاری با عربستان سعودی مثبت و سازنده است و ایران آمادگی ازسرگیری روابط با این کشور را در هر زمانی دارد. این شبکه خبری همچنین به نقل از وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که نماینده ایران در سازمان همکاری اسلامی طی روزهای آتی به جده بازخواهد گشت.  الجزیره همچنین عنوان کرد که امیرعبداللهیان به اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه که شامل عربستان، مصر و ترکیه باشد، باور دارد.