رفع محدودیت‌های برقی صنایع از ۱۱ بهمن
رفع محدودیت‌های برقی صنایع از ۱۱ بهمن

  سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر برق کشور تامین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برطرف خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه محدودیت‌های صنایع برای جلوگیری از کمبود در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و براساس توافقنامه‌ها عملیاتی […]

 

سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر برق کشور تامین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برطرف خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه محدودیت‌های صنایع برای جلوگیری از کمبود در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و براساس توافقنامه‌ها عملیاتی شده است افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده باید تا ۳۰ درصد از میزان مصرف صنایع محدود می‌شد که فقط ۲۰ درصد محقق شده است. وی با بیان اینکه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات محدودیت در صنایع اعمال شده است گفت: برق بخش عمده‌ای از صنایع از جمله صنایع فلزی مانند مس و آلومینیوم با محدودیت مواجه نیست البته صنایع دیگری مانند کاشی، خودرو سازی، مترو و نقلیه نیز کمبودی ندارند. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در حال حاضر برق کشور تأمین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برطرف خواهد شد. رجبی مشهدی گفت: هفته گذشته به دلیل ایجاد وقفه در تأمین گاز و سوخت نیروگاه برای مدیریت شرایط مجبور به اعمال محدودیت برخی صنایع شدیم که این برنامه با همکاری وزارت صمت و طبق اولویت بندی انجام شده است.

 

بازگشت یکهزار هکتاری باغات چای
به چرخه تولید در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان چای کشور گفت: اختصاص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی می‌تواند میزان قابل توجه‌ای از باغات را به چرخه تولید بازگرداند. حبیب جهانساز در گفتگویی با اشاره به اختصاص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی روز گذشته رئیس‌جمهور در سفر به استان گیلان برای نوسازی و جوان‌سازی باغات چای، گفت: با اعتبار در نظر گرفته ‌شده و بررسی تخصصی نوع تخصیص اعتبار، طی ۲ سال میزان قابل‌ توجهی از باغات چای احیا می‌شوند. وی با بیان این که اعتبار در نظر گرفته به مدت ۲ سال، برای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ است، افزود: برای اولین بار پس از سال ۹۳، چنین اعتباری برای اصلاح و نوسازی باغات چای در نظر گرفته ‌شده که امیدوار کننده است. جهانساز با تأکید بر این که در سه سال گذشته ۲ هزار هکتار از باغات چای گیلان و مازندران، احیا شده است، تصریح کرد: احیا این باغات با تسهیلات صندوق حمایت از توسعه چای کشور و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۴ ساله انجام ‌شده است. وی گفت: سطح زیر کشت باغات چای در سال ۹۲، در حدود ۱۵ هزار هکتار بوده که با فعالیت‌های انجام ‌شده در راستای احیای باغات، سطح زیر کشت باغات کشور در حال حاضر به ۲۲ هزار هکتار رسیده است.

 

امکان نصب نیروگاه برق‌آبی
در ۶۰۰ سازه آبی کشور

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هم اکنون ۷۰۰ سازه آبی در کشور احداث شده که فقط ۱۰۰ سازه، سدهای بزرگ هستند و ۶۰۰ سازه دیگر وجود دارد که می‌توان بر آن‌ها نیروگاه نصب کرد. سید حسن رضوی با بیان اینکه باید استفاده از نیروگاه‌های کوچک را بیشتر مورد توجه قرار داد افزود: در سال‌های گذشته حجم قابل توجهی سرمایه‌های سنگین در کشور انجام شده که این سرمایه گذاری‌ها قابل تکرار نیست بنابراین می‌توان با در اختیار قراردادن تسهیلات به بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه، امکان احداث نیروگاه‌های کوچک را در سازه‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شده است را ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه سد گلپایگان نخستین سد نوین کشور در سال ۱۳۲۶ ساخته و در سال ۱۳۳۶ به بهره برداری رسیده است گفت: از سال گذشته مراحل احداث یک نیروگاه ۵ مگاواتی در این سد خاکی آغاز شده است سد گلپایگان نخستین سد خاکی کشور است که تاکنون فقط تأمین نیاز آبی دشت گلپایگان را برعهده داشته و هم اکنون نیروگاه برق‌آبی نیز در آن احداث می‌شود. رضوی گفت: با توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک می‌توان علاوه بر ایجاد تنوع در سبد تولید برق، از اتکاء به یکسری نیروگاه‌های خاص رها شویم.

 

کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد. رحیم زارع در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی اختصاص داد. وی بیان کرد: ۹ میلیارد تخصیص داده شده، بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم است و مقرر شد با تأمین بودجه‌ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تأمین شود. البته نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشهاد موافقت کرد. زارع اظهار داشت: همچنین نمایندگان در نشست امروز عصر این کمیسیون با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا سقف ۹۵۰۰ تومان موافقت کردند. وی تصریح کرد: مجلس با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را از مبلغ ۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰ به رقم ۹۵۰۰ تومان افزایش داد. وی افزود: نمایندگان کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند.

 

انحصارزدایی از مشاغل با الکترونیکی شدن صدور مجوزها

عضو کمیسیون صنایع با بیان این که با صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها انحصارزدایی از مشاغل از بین می رود، گفت: این اقدام می تواند به توسعه و رونق تولید بینجامد. سید جواد حسینی کیا در خصوص تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در کشور گفت: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار فواید بسیار زیادی دارد به طوری که انحصار موجود در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را از بین می‌برد. وی افزود: قرار است همه مجوزها کسب و کار در سامانه یا درگاه ملی مجوزها g4b تجمیع شود به طوری که دستگاه‌های اجرایی مکلف شده اند طی زمان محدودی تمام مجوزهای فعالیت‌های مرتبط با خود را در این درگاه بارگذاری و سپس بعد از ورود متقاضی و انجام امورات به درخواست وی در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز رسیدگی شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: با اجرایی شدن این فرایند سرمایه گذاران را به افزایش سرمایه گذاری خود در کسب و کارها و مشاغل تشویق خواهد کرد و طبق قوانینی که در برنامه ششم توسعه آمده نیز بانک‌ها مکلف شده اند که ۴۰ درصد منابع خود را به سمت تولید و اشتغال ببرند می‌تواند بنابراین این صدور مجوزها الکترونیکی می‌تواند مکمل خوبی برای این امر باشد.