کلنگ پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» در چند روز آینده به زمین می‌خورد
کلنگ پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» در چند روز آینده به زمین می‌خورد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در چند روز آینده با حضور وزیر نفت، کلنگ ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به زمین خواهد خورد. «جلیل سالاری» درجمع خبرنگاران از برگزاری دومین جلسه به منظور تاسیس پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی خبر داد و افزود: براساس جلسه صبح […]

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در چند روز آینده با حضور وزیر نفت، کلنگ ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به زمین خواهد خورد.

«جلیل سالاری» درجمع خبرنگاران از برگزاری دومین جلسه به منظور تاسیس پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی خبر داد و افزود: براساس جلسه صبح روز گذشته موارد و بندهای قانونی در ساخت این پتروپالایشگاه مصوب شد. بدین ترتیب در حدود ۴۳۸ هکتار زمین در جوار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس به پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی اختصاص داده شده است.
سالاری با اشاره به مشخص شدن سهامداران این پتروپالایشگاه بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌‍دهند.
وی با بیان اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش در این پتروپالایشگاه ۲۰ درصد خواهد بود، ادامه داد: بزودی و با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندر عباس به زمین خواهد خورد.
سالاری افزود: باتوجه به تکلیف مشخص شده در قانون ۱۴۰۱ درخصوص بحث حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد پتروپالایشگاه قرار براین شد که وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصی یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ بشکه احداث کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در این راستا به منظور آغاز اقدامات اجرایی مطالعات امکان سنجی آغاز شد. باتوجه به میزان نفت خام که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود ظرفیت پالایشگاه  نیز مشخص شد.
وی بیان کرد: ترکیب و تنوع تولیدات در این پالایشگاه باتوجه به حداکثر تولیدات محصولات پتروشیمی و خروجی محصولاتی چون بنزن و زایلین، پروپلین، بوتان، پلی پروپیلن و … دیده شده است.
به گفته سالاری به موازات این اقدامات تشریفات مجوز شورای اقتصاد آن نیز برگزار شد،در ادامه مشارکت‌ شرکا نیز باید شکل می‌گرفت که دراین راستا سهامداران مشخص شدند، به عنوان مثال صندوق توسعه ملی هم اظهار علاقمندی کرد تا با سهم ۲۰ درصدی وارد این طرح شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: پس از برگزاری جلسات  توافق‌نامه‌های فی مابین شکل گرفت و مراحل انتخاب اعضای هیئت مدیره وثبت شرکت انجام شده است.
وی با اشاره به جانمایی این طرح نیز بیان کرد: مکان یابی این طرح در جوار پالایشگاه ستاره خلیج فارس باتوجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که قبلا پیش‌بینی شده است با الحاق به منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده است.
سالاری تاکید کرد: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از پروژه‌های مهمی است که هم  توسعه زنجیره ارزش را در آن خواهیم داشت و هم بخشی از فرآورده‌های نفتی را با شبکه خطوطی که پیش بینی کرده ایم به مرکز کشور برای تامین نیاز سوخت انتقال خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه این پتروپالایشگاه نخستین پروژه ما در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است، تاکید کرد: در این پتروپالایشگاه به دنبال ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی هستیم. امری که هم نگاه دولت است و هم در سند تحول پیش بینی شده است.
به گفته سالاری چالش‌هایی که به صورت جداگانه در هردوبخش پالایشی و پتروشیمی از گذشته وجود داشته است در این روند تلفیقی به لحاظ تامین خوراک عملا کل زنجیره در یک مجموعه پیش بینی می‌شود به حداقل می‌رسد.
وی با اشاره به اهمیت پروژه بیان کرد: درخصوص تولید و انتقال، دانش فنی، اشتغال زایی و بکارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش بنیان‌ها این امر بسیار اثرگذار است. همچنین فرصت استمرار را برای  حضور در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به طرح‌های پالایشی تعریف شده در منطقه هرمزگان بیان کرد: بااحتساب ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تعریف طرح‌های جدید، ظرفیت پالایشی هرمزگان از لحاظ استراتژیک به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسد که ضرورت دارد ذخیره‌سازی فرآورده‌ها به موازات آن افزایش یابد و زیرساخت‌های جدیدی در بخش ظرفیت‌های دریایی، صادرات و اسکله ایجاد شود.
سالاری درپایان با اشاره به تصویب اساسنامه این شرکت تصریح کرد: پیشتر باتوجه به گستردگی این طرح پالایشی و به منظور عدم حبس تولیدات در بندرعباس باتوجه به توسعه ظرفیت پالایشی در این منطقه و ضرورت توسعه انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، تفاهم‌نامه تامین مالی به منظور احداث انبار نفت شهید مهدوی در اوایل سال جاری امضا شد تا شاهد افزایش ۶۰۰ میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌سازی دراین منطقه عملیاتی باشیم.
به گزارش ایرنا، طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه از جمله اقدامات دولت سیزدهم به منظور ممانعت از واردات بنزین در کشور و تنوع در سبد تولیدات است که علاوه بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‎کند.

 

 

 

 

کاهش نرخ ارز در بازار، افزایش در کانال‌های تلگرامی؛
تکاپوی دلالان برای ضرر کمتر

مقایسه قیمت دلار در بازار و کانال تلگرامی موجب سردرگمی بسیاری از افراد شده است، مشاهدات میدانی همه گویای ریزش نرخ‌ها دارد اما از سوی دیگر دلالان در کانال‌های تلگرامی خود رقم‌های دیگری را عنوان می‌کنند.
چند روزی است که وضعیت بازار ارز بر وفق مراد دلالان و افرادی که می‌خواستند از تلاطم بازار ارز سودهای کلان به جیب بزنند نیست و قیمت ارز سیر نزولی را در پیش گرفته باشد.
چند سالی است که افراد به جای اینکه سرمایه خود را در کارهای تولیدی و زیربنایی صرف کنند به بازار ارز روی آوردند و درصدد هستند از نوسانات بازار ارز به نفع خود بهره‌مند شوند اما باید بدانند که نوسانات در بازار ارز همیشه بر وفق مراد نخواهد بود.
با شروع ریزش ارزش دلار و یورو پس از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز موجب شده تا دلالان بیشتر از هر زمان دیگری به تکاپو بیافتتند و به هر ترتیبی که شده جلوی ضرر خود را بگیرند.
یکی از اقداماتی که دلالان برای جلوگیری از ضرر بیشتر درج قیمت دلار بیش از مبلغ معامله شده در بازار است. دلالان دلار سعی می‌کنند نرخ‌های غیرواقعی در کانال‌های تلگرامی که از بد روزگار طرفداران بسیاری هم دارد درج کنند.
برای نمونه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در لحظه مخابره این گزارش ۲۷ هزار و ۷۱۷ تومان و در بازار متشکل ارزی با نرخ توافقی در کانال ۲۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود اما در کانال‌های تلگرامی رقم ۳۰ هزار و ۸۰۰ تا ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
تفاوت قیمت کانال تلگرامی و بازار فردوسی در روزهای گذشته که قیمت دلار از کانال ۳۱ هزار تومان ریزش کرد و ضرر بسیاری را متوجه دلالان کرد شدت بیشتری داشت.
این کانال‌های تلگرامی با توجه به اینکه می‌دانند ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد برای آگاهی از قیمت ارز در بازار از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند بنابراین با هماهنگی لازم نرخ‌های غیرواقعی را در کانال‌های خود منتشر می‌کنند و یا حتی با وجود اینکه بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان بازار ارز از ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهند، تاکید دارند که این افت قیمت‌ها مقطعی است و دوباره بازار صعودی خواهد بود.
اما باید توجه داشت که به گفته بسیاری از مسوولان و فعالان بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار به تعادل رسیده و در سامانه نیما با توجه به توافقی که بین صادرکنندگان و صرافان بانکی بر قیمت‌ها به‌وجود آمده عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفته است و در این شرایط که تقاضا کمتر از عرضه است پیش‌بینی می‌شود افت قیمت تداوم داشته باشد.
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در دیدار با اقتصاددانان در زمینه عرضه و تقاضای ارز تاکید کرد: تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است و در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.
به گفته «صالح آبادی» در برخی روزها که عرضه ارز به تقاضا پیشی‌ می‌گیرد مازاد عرضه ارز در بازار وجود دارد در بحث وضعیت اسکناس ارز بسیار خوب است.

 

 

مدیر زیرساخت ایمیدرو خبر داد؛
امضای قرارداد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید

مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت: قرارداد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید از تفاهمنامه ۱۰ هزارمگاواتی امضا شده است.
منیژه غلامرضایی که در حاشیه بازدید از پروژه نیروگاهی شهید باکری سمنان سخن می گفت، تصریح کرد، این قراردادهای جدید در چارچوب تفاهمنامه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای حوزه صنعت و معدن امضا شده است.وی با بیان اینکه نیروگاه سمنان، نخستین پروژه از این تفاهمنامه است، گفت: این پروژه با ظرفیت تولید ۳۸۰ مگاوات انرژی برق، تا نیمه تابستان امسال راه اندازی می شود.
مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به همکاری قابل توجه وزارت نیرو برای طرح فوق، اظهار داشت: طبق تفاهمنامه ای که بین وزارتخانه های صمت و نیرو منعقد شده، در مجموع ۱۴ استان کشور دارای نیروگاه جدید می شوند که برق آن ها در اختیار صنایع و معادن قرار می گیرد.
برنامه ایجاد ۲۴ سایت نیروگاهی
به گفته غلامرضایی، این میزان ظرفیت در ۲۴ سایت نیروگاهی و طی مدت ۳۶ ماه ایجاد خواهند شد.
مجری وزارت صمت در تفاهمنامه فوق و مدیر زیرساخت ایمیدرو همچنین با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از این برنامه، گفت: پیش بینی می شود ظرفیت های جدیدی به رقم فعلی افزوده شوند.
نیروگاه مبارکه؛ گام دوم
مجری وزارت صمت در تفاهمنامه ۱۰هزارمگاواتی نیروگاه همچنین خبر داد که پیش بینی می شود پروژه بعدی، نیروگاه شرکت فولاد مبارکه وارد مدار تولید برق خواهد شد.وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد مصرف برق کشور مربوط به حوزه صنعت و معدن است، گفت، نزدیک به ۲۰هزار مگاوات به این حوزه اختصاص دارد که ۶تا ۷ هزار مگاوات آن مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو به چالش های قطعی برق مورد نیاز صنایع اشاره کرد و گفت: ادامه اجرای این تفاهمنامه نیازمند همکاری و همیاری دستگاه های کشور جهت صدور مجوزهای لازم است تا بتوان در زمان مقرر، برق مورد نیاز حوزه تولید و اشتغال را تامین کرد.

 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی:
گواهی صرفه‌جویی انرژی منتشر می‌شود 
وزیر امور اقتصادی و دارایی از انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس خبر داد. به گزارش ایرنا، «سید احسان خاندوزی» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از قطع برق صنایع، نارضایتی به‌حقی وجود داشت. وی افزود: تولیدکنندگان خواهان اجازه انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس انرژی بودند.وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز عصر در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن را تصویب کردیم و پیگیر اجرایش خواهیم بود.

 

 

 

 

نایب رئیس اول کمیسیون عمران:
مدیرعامل بانک مسکن مشمول قانون بازنشستگی نیست
نایب رئیس اول کمیسیون عمران  مجلس گفت: بر اساس اعلام نهادهای نظارتی، مدیرعامل بانک مسکن با توجه به قوانین موجود درباره سن بازنشستگی ایثارگران و افراد دارای مدارج تحصیلی، مشمول سن بازنشستگی نیست.
«کمال علی‌پور خنکداری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد بازنشستگی مدیر عامل بانک مسکن افزود: مدیر عامل بانک مسکن از ایثارگران کشور است که تجربه خوبی در حوزه بانکداری دارد و قانون  مدیریت خدمات کشوری هم  مشخص می‌کند که افراد تا چه سن در نهادهای اجرایی و دستگاه‌های دولتی مشغول به‌کار باشند.
نماینده مردم قائمشهر بیان‌داشت: «محمود شایان» از مدیران توانمند کشور در حوزه بانکداری است که کار خود را با جدیت دنبال می‌کند و به شایعات فضای مجازی در مورد وضعیت استخدام خود توجه نمی‌کند.به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، ایثارگران تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند در دستگاه‌های دولتی ادامه خدمت دهند. بر این اساس، مدیرعامل بانک مسکن به علت شرایط جانبازی، مشمول قوانین و مقررات درباره بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی نیست.

سخنگوی گمرک:
سامانه بازارگاه یک سامانه داخلی وزارت جهاد است و هیچ تبادل دیتایی با گمرک ندارد
سخنگوی گمرک گفت: سامانه بازارگاه یک سامانه داخلی وزارت جهاد است و هیچ ارتباط سیستمی و تبادل دیتایی با گمرک ندارد، بنابراین فرایندهای این سامانه داخلی یا اقدامات کاربران آن در حوزه فعالیت و پاسخگویی وزارت جهاد است.«سید روح اله لطیفی» در خصوص گزارش سازمان بازرسی کل کشور مربوط به یک شرکت وارد کننده نهاده های دامی اظهار داشت: به دلیل اینکه شرکت مذکور خود اظهاری و اقداماتی در سامانه داخلی  بازارگاه وزارت جهادکشاورزی داشته، و اطلاعاتی را در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده  و از آنجا که این سامانه داخلی است و تبادل دیتایی با گمرک به صورت وب سرویسی صورت نمی‌گیرد، و به دلیل عدم دسترسی گمرک با اطلاعات این سامانه در مقام رد یا تایید رویه ها، فرایندها و اطلاعات آن سامانه نیست و مسئولیت صحت یا عدم صحت اطلاعات در آن سامانه با وزارت جهاد و کاربران بازارگاه است.
وی با رد ارتباط کوتاژ و اطلاعات شرکت مذکور در سامانه بازارگاه به گمرک افزود: همانطور که رییس محترم سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود به رییس محترم قوه قضائیه اعلام کرده شرکتی با اعلام «کوتاژ جعلی» در سامانه بازارگاه مبادرت به فروش نهاده‌های دامی کرده  است.
سخنگوی گمرک در ادامه تاکید کرد: از آنجا که اطلاعات سامانه بازارگاه و یا بارگذاری اطلاعات کاربران در آن سامانه به صورت سیستمی یا حتی غیر سیستمی از گمرک استعلام نمی‌شود، مسئولیت هر گونه اقدام در این سامانه متوجه و برعهده وزارت خانه متبوع آن خواهد بود. لطیفی گفت: گمرک بارها در مکاتباتی با وزارت جهاد خواستار ارتباط سامانه‌ای با بازارگاه مانند تبادل اطلاعات سامانه‌ای با سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات برای ترخیص شده، که متاسفانه تا این لحظه هیچ ارتباط سیستمی و سامانه‌ای با سامانه بازارگاه  وجود ندارد و امکان راستی آزمایی برای چنین ادعاهایی برای وارد کنندگان در بازارگاه فراهم نشده است. سخنگوی گمرک در پایان افزود: گمرک ایران آمادگی دارد به شرط تمایل وزارت جهاد، هر چه سریعتر در راستای مکاتبات قبلی خود، تبادل دیتا با بازارگاه را به صورت وب سرویس مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر در دستور کار خود قرار دهد و تا مکاتبات فیزیکی وارده  محدود، از سوی وزارت جهاد، در راستای دولت الکترونیک حذف شود.