رشد ۴۶۲درصدی پرداخت تسهیلات دانش بنیان در سال ۱۴۰۰
رشد ۴۶۲درصدی پرداخت تسهیلات دانش بنیان در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران حجم تسهیلات اعطایی این بانک به شرکت های دانش بنیان را در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۵میلیارد ریال اعلام کرد که ۴۶۲درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. دکتر سیدعلی حسینی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با اشاره به سابقه ۳۰ ساله فعالیت بانک […]

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران حجم تسهیلات اعطایی این بانک به شرکت های دانش بنیان را در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۵میلیارد ریال اعلام کرد که ۴۶۲درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

دکتر سیدعلی حسینی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با اشاره به سابقه ۳۰ ساله فعالیت بانک توسعه صادرات ایران، افزود: سرمایه فعلی بانک ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر سرمایه بانک را با نرخ ارز ۲۰ هزار تومانی بانک تسعیر کنیم، حدود ۱.۸ میلیارد دلار می شود و به همین دلیل خواستار افزایش سرمایه بانک هستیم.
وی تعداد کارکنان این بانک را یکهزار و ۶۹ نفر اعلام کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران دارای ۳۸ شعبه در سراسر کشور است که ۵ شعبه آن در تهران و در هر مرکز استان هم یک شعبه دارد.
حسینی جمع درآمدهای این بانک را در سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۹۰ درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، مانده تسهیلات اعطایی این بانک در پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۱۰ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش داشته است. جمع دارایی های بانک هم ۹۸۵ هزار میلیارد ریال بوده که هشت درصد رشد داشته است.
حسینی ادامه داد: ما ۲۸ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال هم به شرکت های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کردیم که این میزان ۷۲ درصد بیشتر از پرداختی سال ۱۳۹۹ است.
وی تصریح کرد: نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات در سال گذشته ۱۲.۱ درصد بوده است.
قراردادهای بانک توسعه صادرات
با صندوق توسعه ملی
حسینی جمع قراردادهای عاملیت ارزی و سپرده گذاری ها را در بخش ارزی ۸۵۰ میلیون دلار و در بخش ریالی ۴۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی با بیان اینکه قراردادهای عاملیت صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات در بخش ارزی ۵۰ میلیون دلار و در بخش ریالی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، افزود: در بخش ارزی، ۸۰۰ میلیون دلار از این قراردادها سپرده گذاری و ۵۰ میلیون دلار هم قراردادهای عاملیت ارزی است. در بخش ریالی هم ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این رقم قراردادهای عاملیت و ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هم مربوط به سپرده گذاری ها است.
وضعیت پرداخت تسهیلات
به بخش های اقتصادی
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، کل تسهیلات پرداختی این بانک در سال ۱۴۰۰ را با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن ۷۳۸ هزار و ۱۹۹ میلیارد ریال اعلام کرد.
وی گفت: ۳۰۳ هزار میلیارد ریال از این رقم تسهیلات اعطایی و مطالبات از بخش دولتی( ۵۹ درصد رشد) و ۷۳۸ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال (۲۳ درصد رشد) هم تسهیلات اعطایی و مطالبات از بخش غیردولتی است.
حسینی جمع کل تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی در سال گذشته به بخش های اقتصادی را ۱۹۶ هزار و ۸۳ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی توضیح داد: بانک توسعه صادرات ایران سال گذشته در بخش کشاورزی ۳۶ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال و ۴ میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده که این ارقام رشدی ۱۰۷ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ دارد.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تسهیلات پرداختی این بانک به بخش استخراج معدن در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۱۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال رسید. همچنین تسهیلات پرداختی به بخش صنعت در این مدت با ۱۰ درصد افزایش معادل ۱۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال بوده است.
حسینی تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات به بخش خدمات فنی و مهندسی را به سه بخش تامین برق و گاز و آب؛ ساختمان و حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات تقسیم کرد و افزود: ما در سال ۱۴۰۰ به بخش تامین برق، آب و گاز در مجموع ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال (۹۳ درصد رشد)، یک هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال (۳۵۱ درصد رشد) و به بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات هم یک هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال (یک هزار و ۷۸۰ درصد رشد) پرداخت کردیم.
وی سپس به بیان شاخص های بانک توسعه صادرات در سال گذشته پرداخت و گفت: نسبت خالص تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها(پس از کسر سپرده قانونی)برابر با ۱۶۷.۶ درصد؛ نسبت دارایی های درآمدزا به کل دارایی ها ۸۳.۶ درصد؛ نسبت هزینه های اداری و پرسنلی به کل درآمدها ۱۴.۶ درصد؛ نسبت سود سپرده ها به درآمد مشاع ۸۶.۸ درصد؛ نسبت کل تسهیلات اعطایی غیردولتی به کل دارایی ها ۷۴.۶ درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی هم ۱۹.۱ درصد بوده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات طرح های عمده در حال اجرا توسط این بانک را هم ۵ پروژه در مجتمع پتروشیمی بوشهر؛ خدمات دریایی و بندری آریا بندر ایرانیان؛ پتروشیمی گچساران؛ فولاد آلیاژی ایران و فولاد جهان آرا اروند عنوان کرد.
براین اساس بانک توسعه صادرات تا پایان سال گذشته ۱۸ میلیارد یوان و ۷۵ میلیون یورو برای احداث یک مجتمع پتروشیمی در مجتمع پتروشیمی بوشهر؛ ۱۷۳ میلیون دلار برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار؛ ۱۲۸.۶ میلیون یورو برای طرح احداث کارخانه تولید اتیلن در پتروشیمی گچساران؛ ۵۷ میلیون یورو برای طرح احداث یک واحد تولید ۷۰۰ هزار تنی شمش در فولاد آلیاژی ایران و ۱۵۴ میلیون یورو هم برای طرح تولید اسلب عریض فولادی در فولاد جهان آرا پرداخت کرده است. به گفته وی، عمده ترین طرح های در حال اجرای این بانک نیز مربوط به پنج طرح بوده که تا پایان سال گذشته ۵۱.۷ میلیون یورو برای احداث واحد تولید پروپلین پتروشیمی سلمان فارسی؛ ۶۵ میلیون یورو برای پروژ خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان؛ ۴۶.۲ میلیون یورو برای طرح ایجاد واحد تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد اردکان؛ ۷۷۴ میلیارد ریال برای طرح اجرای خطوط انتقال برق به برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و ۹ میلیون یورو و ۲۵۰ میلیارد ریال برای طرح توسعه تولیدات بلوکات گازی صنایع خاک چینی ایران بوده است.
یادآور می شود که صورت های مالی دوره منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ بانک توسعه صادرات ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با حضور معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و سایر اعضای مجمع به تصویب رسید.

 

 

معاون امور شعب و بازاریابی منطقه دو کشور تاکید کرد:
استفاده از ظرفیت های استانی در توسعه ساختارها و سازمان های دانش بنیان

معاون امور شعب و بازاریابی منطقه دو کشور بانک ملی ایران در سفر به استان خراسان جنوبی با اشاره بر اهمیت بیانات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال، بر توسعه ساختارها و سازمان های دانش بنیان، سرمایه گذاری هدفمند در جهت افزایش تولید و بالا بردن بهره وری واحدهای تولیدی با توجه به پتاسیل ها و ظرفیت های بالای این استان تاکید کرد.
محمد نجف زاده در نشست هم اندیشی و بررسی عملکرد این اداره امور با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مدون برای رسیدن به اهداف ابلاغی بانک افزود: بانک ملی ایران همواره همراه و همگام دولت بوده و ارائه خدمات مطلوب به مردم باید بیش از پیش مورد توجه باشد.وی با اشاره به دغدغه اصلی حال حاضر بانک مبنی بر بهبودبخشی ناترازی نقدینگی، تلاش همه جانبه همکاران در خصوص جذب منابع، مدیریت مصارف و بهبود عملکرد در واحدها را خواستار شد.در این همایش محمدعلی زرنگ رییس اداره امور شعب استان خراسان جنوبی نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع، مصارف و مطالبات استان، خواستار همدلی و تلاش همه همکاران برای رسیدن به اهداف عالی بانک شد.معاون امور شعب و بازاریابی منطقه دو کشور بانک همچنین در دیدار صمیمانه با متصدیان اداره امور شعب استان خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت عملکرد و جایگاه بانکداران و متصدیان امور بانکی، شعب را به عنوان واحدهای استراتژیک بانک و نقطه تماس با مشتریان عنوان و بر لزوم برقراری ارتباط موثر با مشتریان و نیازسنجی آنان در بازار رقابتی فی مابین بانک ها در جهت جذب منابع تاکید کرد.وی همچنین از شعب بلوار معلم، خیابان مدرس و سجاد شهر بیرجند بازدید کرد و ضمن دیدار و گفت وگوی صمیمانه با همکاران، به بررسی مشکلات و دغدغه های احتمالی در شعب مذکور پرداخت.
در این سفر دو روزه، معاون امور شعب و بازاریابی منطقه دو کشور با همراهی رییس اداره امور شعب استان خراسان جنوبی طی دیدار جداگانه با آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند و دکتر اشرفی معاون هماهنگی اقتصادی استاندار دیدار و گفت و گو کرد.وی در دیدار با آیت الله عبادی اظهار کرد: سیاست بانک ملی ایران براساس تکالیف اجتماعی و اهداف آن در راستای تحقق شعار سال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» است.نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم ضمن تقدیر از حضور مدیران بانک در این استان بیان کرد: خداوند این فرصت همکاری را عطا کرده تا دشمن نتواند ما را در زمینه اقتصادی تحریم کند.همچنین نجف زاده در دیدار با معاون هماهنگی اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ضمن بیان دیدگاه حمایتی بانک ملی ایران از استان های کم برخوردار و با اشاره به ظرفیت های موجود در این استان به عنوان عسلویه معدنی ایران، خواستار مکلف کردن سپرده گذاری معادن در استان به منظور رشد و ارتقای سازندگی شد.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم بر سهم ویژه مناطق کمتر توسعه یافته در توزیع اعتبارات و تسهیلات تأکید و خاطر نشان کرد: لازم است به جهت کمک به رونق و شکوفایی مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته، در بحث توزیع اعتبارات و تسهیلات، به این مناطق توجه ویژه تری شود.دکتر اشرفی در پایان از همراهی و همسویی بانک ملی ایران به عنوان پدر خوانده معنوی بانک ها و همچنین اقدامات این بانک در بحث مدیریت منابع و مصارف و نیز همراه کردن اعضای کمیسیون هماهنگی بانک ها در راستای سیاست های حمایتی در استان تقدیر کرد.

 

 

 

سرپرست بانک توسعه تعاون :
افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به منظور ارائه خدمات به تعاونی‌ها

سرپرست بانک توسعه تعاون اعلام داشت در صورت افزایش سرمایه ده‌هزار میلیارد ریالی، سی‌هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید بانک برای تعاونگران اختصاص می‌یابد.
محمد شیخ حسینی سرپرست بانک توسعه تعاون در نشست فصلی مدیران حوزه تعاون سراسر کشور اظهار داشت: افزایش سرمایه بانک در راستای ارائه خدمات به تعاونی‌ها پیگیری می‌شود.
شیخ حسینی افزود: بانک توسعه تعاون ضمن التزام به تحقق سهم ۷۰ درصدی تعاونگران در سبد تسهیلات بانک، از هرگونه افزایش سرمایه و نیز فرصت عاملیت طرح‌های ملی برای تامین مالی بخش تعاون بهره می‌برد.
وی تصریح نمود: مطابق بند (د) تبصره ۱۸ قانون بودجه سرمایه بانک به میزان ده‌هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت که به دنبال آن سی‌هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بهسازی، نوسازی تعاونی‌ها، ایجاد و حفظ اشتغال و کارآفرینی در بخش تعاون اختصاص خواهد یافت.
شیخ حسینی تاکید کرد: مطابق جزء بند(الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۳۵۰هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در نظر گرفته شده است که تلاش می‌شود بودجه مناسبی از این محل به بانک توسعه تعاون
اختصاص یابد.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: بانک حضور فعالی در عاملیت طرح‌های ملی داشته است و از این پس، با رایزنی‌ها و مذاکرات شرایطی به وجود خواهد آمد تا بانک توسعه تعاون سهم بیشتر عاملیت پرداخت تسهیلات در طرح‌های ملی را به نفع تعاونگران و شرکت‌های تعاونی بر عهده گیرد.
شیخ حسینی خاطر نشان کرد: پرداخت تسهیلات خرد و عمومی به صورت برخط و غیرحضوری به زودی اجرایی خواهد شد و پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه و همچنین تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از محل بازپرداخت‌ها در حال اجرا است.
وی با تبیین وضعیت شبکه بانکی گفت: بانک‌ها در اقتصاد ایران عهده‌دار سهم بیش از ۸۰ درصدی در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد هستند.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: از نگاه تخصصی و متعارف علمی، بانک‌ها در بازار پول عهده‌دار اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت‌تر و ارکان بازار سرمایه عهده‌دار تامین مالی بلندتر هستند، و با توجه به نقش بیشتر بانک‌ها، سهم بالایی از تامین مالی بلندمدت نیز بر عهده بانک‌ها
بوده است.
شیخ حسینی گفت: میانگین چهار ماه ماندگاری سپرده‌ها و میانگین ۱۸ماه طول بازپرداخت تسهیلات موجب عدم انطباق سررسیدها در این دو بخش می‌شود که این مساله یکی از علل اصلی مشکل نقدینگی بانک‌ها است.
وی افزود: بانک‌ها برای جبران کمبود نقدینگی با راهکارهای پرهزینه‌ای مواجه هستند که موجب ناترازی در جریان سود و زیان بانک‌ها نیز می‌شود.
در این رویداد مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران ستادی و استانی حوزه تعاون و فعالین بخش تعاون حضور داشت.

 

 

صورت های مالی ۱۴۰۰ بانک مسکن تصویب شد
مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن منتهی به سال مالی ۱۴۰۰ با حضور سید عباس حسینی معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس و همچنین سایر اعضای مجمع بانک
تشکیل شد.
در این جلسه محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن، اعضای هیأت مدیره و هیات عامل بانک حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه محمود شایان ضمن ارایه گزارش کلی از عملکرد بانک مسکن، در خصوص خروج بانک از زیان و ورود به وضعیت سوددهی پس از پنج سال متوالی خبر داد.
در این جلسه، معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بانک مسکن را جزو معدود بانک‌های دولتی خواند که نسبت کفایت سرمایه آن بالای ۸ درصد است و این موضوع را شایسته تقدیر دانست.
سید عباس حسینی با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در حوزه مسکن توانسته عملکرد قابل تقدیری را در تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن از خود نشان دهد، اظهار کرد: با توجه به سطح تسهیلاتی که بانک مسکن در حوزه طرح نهضت ملی مسکن ارایه داده است، بار مالی بالایی در این حوزه بر دوش این بانک قرار دارد لذا باید در این حوزه تمهیدات و حمایت‌های لازم از این بانک صورت گیرد.
همچنین ایمان اسلامیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد که قدردان مساعدت مدیرعامل و مدیران و کارکنان بانک مسکن در حوزه‌های مربوط به اقدامات این وزارتخانه بویژه تامین مالی نهضت ملی مسکن هستیم.
در پایان این جلسه ضمن تصویب گزارش مجمع عمومی سالانه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن به جهت ارتقای برخی از شاخص‌های بانکی همچون NPLو نسبت کفایت سرمایه تقدیر بعمل آمد.

فریدون بهبهانی سرپرست بانک کشاورزی شد
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع عمومی بانک ها، طی حکمی فریدون بهبهانی را به عنوان سرپرست بانک کشاورزی منصوب کرد.
در مراسمی که با حضور سید عباس حسینی معاون بانک،بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی،رئیس و اعضای هیأت مدیره این بانک و همچنین مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد برگزار شد، حکم سرپرستی بهبهانی به وی ابلاغ شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ، در این حکم با اشاره به تعهد،تخصص و توانمندی های بهبهانی عضو هیأت مدیره کنونی این بانک، وی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست بانک کشاورزی تعیین و منصوب و ابراز امیدواری کرد، با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به عدالت محوری، انقلابی گری، مردمداری، پاکدستی، فساد ستیزی و قانون مداری برای تحقق اهداف دولت و حل مشکلات جامعه تلاش شود.
فریدون بهبهانی عضو هیأت مدیره کنونی بانک کشاورزی از مدیران باسابقه این بانک است که مدیر امور شعب بانک کشاورزی در تهران بزرگ همچنین مدیریت شعب این بانک در استان های مختلف را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

پرداخت وام ازدواج به متقاضیانی که پرونده آن‌ها تکمیل است
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از پرداخت وام ازدواج به همه متقاضیانی که پرونده آن‌ها کامل است در هفته جاری خبر داد.
سید عباس حسینی در نشست خبری با اشاره به فرایند وام ازدواج توضیح داد: از سال ۱۳۸۷ تاکنون به ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر میزان ۲۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۲۴ هزار نفر ۸۰ هزار میلیارد تومان و در سال جاری تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه به ۳۷۳ هزار و ۹۱۷ نفر بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی افزود: در هفته دولت به همه متقاضیان وام ازدواجی که پرونده آن‌ها کامل است و تا کنون به دلیل نبود منابع وام دریافت نکرده بودند، وام ازدواج پرداخت می‌شود.