همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی برگزار شد
همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی برگزار شد
همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی توسط انجمن ادبی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (قطره) در مجتمع دانشگاهی شهید صدرزاده برگزار شد.

به گزارش جمله آنلاین، «دلارام شکوهی»، دانشجوی کارشناسی ادبیات دانشکده مجری همایش در ابتدای نشست ضمن پاسداشت فعالیت‌های انجمن ادبی قطره و تاکید بر اینکه دانشجویان ادبیات فارسی به دلیل اینکه مسیر خود را با عشق و علاقه انتخاب می‌کنند نسبت به دانشجویان سایر رشته ذوق و اهتمام ویژه‌تری دارند، چند بیت از مولانا قرائت کرد. سپس «شیما سلطانی‌زاده»، دبیر انجمن قطره و دانشجوی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی در این نشست گفت: در کنار این وظیفه فرهنگی و ادبی مهم، یعنی حفظ نام این شاعر عارف و دانشمند، باید ادب و احترامی که همیشه بخشی از رویه و فرهنگ یک دانشجوی واقعی ادبیات فارسی است را رعایت کنیم.»
سلطانی‌زاده در ادامه از مدیریت سابق دانشکده، «دکتر ابراهیم یاقوتی» قدرانی کرد و اعلام داشت که لوح تقدیری از جانب انجمن ادبی قطره به وی تقدیم خواهد شد. همچنین مدیریت جدید این مجتمع را به «دکتر علی بیژنی» تبریک گفت.

دکتر علی بیژنی نیز در این مراسم به شمه‌ای از زندگی مولانا پرداخت و اعلام کرد که هیچ حمایتی را از تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و ادبی دانشجویی دریغ نخواهد کرد.
«دکتر لطیفه‌ سلامت»، معاون دانشکده نیز با صحبت پیرامون زندگی مولانا و اشاره به توجه و نگاه غرب، آثار مولانا را جزو منابعی دانست که در جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند و در این خصوص بیان کرد: «در نگاه شرقی، ما مولانا را چون زبانش فارسی است از خود می‌دانیم، اما در نگاه غرب، ملیت مهم نیست. یونسکو سال ۲۰۰۷ را به عنوان هشتصدمین سالگرد تولد مولانا، مولانای رومی نامید. مولانا برای همه جهان است.»
وی در ادامه، چند کتاب و منبع دست اول در خصوص زندگی مولانا معرفی کرد و با ذکر جمله‌ای از «کلمن برایان باکس» به سخنان خود پایان داد. «چیزی که سبب شده در طول زمان و مکان و فرهنگ‌های مختلف شعر مولانا را به شعری زنده تبدیل کند، همان چیزی است که انسان امروزی دنبال آن است یعنی عشق.»
«محمد عظیمی»، عضو هیئت مدیره انجمن ادبی و دانشجوی دکترای تخصصی دانشکده نیز در این مراسم به منابعی که برای شناخت مولانا در دسترس است اشاره کرد و اذعان داشت که این منابع معمولا نتوانسته‌اند مولانا را آن‌چنان که شایسته اوست معرفی کنند. او سپس شعری از مولانا که در آن خودش را به شیوایی معرفی می‌کند، با مطلع «چه تدبیر ای مسلمانان که من خود را نمی‌دانم» قرائت کرد.
«سایه برین»، عضو هیئت مدیره انجمن ادبی و دانشجوی دکترای تخصصی دانشکده نیز در این بزرگداشت به معرفی کتاب «جلال‌الدین محمد رومی» از بهمن شکوهی پرداخت. او توضیح داد که نویسنده عاشقانه‌های زندگی مولانا را در ارتباط با همسر خود نوشته و یک برداشت آزاد از زندگی مولانا داشته است و در داستان فقط به وقایع تاریخی و سیاسی آن عصر پایبند بوده و در کل داستان را تغییر داده است.
در انتهای این همایش «کیمیا پاریاو»، دانشجوی کارشناسی ادبیات شعری از خود را که در قالب یکی از اشعار مولانا سروده بود، برای حاضران قرائت کرد.
گفتنی‌است؛ در این نشست «عالیه یوسف‌فام» و «سهیلا قسیمی ترشیزی»، اعضای هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشکده و «نادر بیک‌زاده»، مدیریت پژوهش نیز حضور داشتند.