سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای از ورود گروه اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری، امروز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ به همراه جعبههای سیاه پرواز PS۷۵۲ سانحه دیده اوکراینی به لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه BEA خبر داد. براساس این گزارش، جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت […]
سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای از ورود گروه اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری، امروز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ به همراه جعبههای سیاه پرواز PS۷۵۲ سانحه دیده اوکراینی به لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه BEA خبر داد.
براساس این گزارش، جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت اطلاعات جعبه های سیاه از امروز آغاز خواهد شد.
جعبه های سیاه هواپیمای مذکور پس از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب طبق مقررات نگهداری شد.
جعبههای سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه سال جاری با رعایت پروتکل های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه ها در معیت تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل و رهسپار پاریس شد.
پس از ورود به پاریس هم با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و پس از آن به لابراتوار برعهده گرفت. مطابق مقررات بین المللی و قوانین داخلی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، مسئولیت بررسی سانحه مذکور را برعهده دارد.
با توجه به اینکه مقامات قضایی نیز در حال رسیدگی به پرونده هستند، مقام محترم قضایی نیز مطابق استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو در فرآیند بازخوانی حضور دارد و بازخوانی جعبه های سیاه با هدایت مسئول بررسی سانحه و در لابراتوار فرانسه صورت می گیرد.
در اجرای مقررات بین المللی، کشور طراح و سازنده ی هواپیما و همچنین اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما از طریق معرفی نماینده رسمی در مراحل بررسی سانحه شرکت می کنند، با توجه به اینکه بازخوانی در لابراتوار کشور فرانسه انجام می شود، کشور فرانسه نیز با معرفی نماینده ای در تحقیقات مرتبط شرکت می کند.
سایر کشورها که به دلایلی نظیر جان باختن اتباع خود ذینفع موضوع رسیدگی به سانحه هستند نیز می توانند نسبت به معرفی کارشناسانی در جریان روند بررسی سانحه قرار گیرند و از طریق مسئول بررسی سانحه به داده ها و گزارش نهایی بررسی سانحه نیز دسترسی داشته باشند.
بر اساس مقررات بین المللی کشورهای کانادا سوئد، آلمان و انگلستان درخواست خود را مبنی بر حضور نماینده در فرآیند بازخوانی ارائه کردند که با موافقت مسئول بررسی سانحه، نمایندگان کانادا، سوئد و انگلستان جهت مشاهده فرآیند بازخوانی در فرانسه حضور دارند.
هدف از انجام این تحقیقات، ارتقای سطح ایمنی هوانوردی از طریق شناسایی و رفع زمینهها و علل رخداد آن بوده و مستقل از رسیدگیهای قضایی در دست انجام است.
استفاده از پمپهای بنزینی روی شناورهای سنتی ممنوع است
معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام علل اصلی حریق در شناورهاى سنتى، اقدامات انجام شده به منظور جلوگیرى از حریق در این شناورها را تشریح کرد.
جلیل اسلامى به تشریح دلایل اصلی حریق در شناورهای سنتی پرداخت و گفت: این مسئله را مىتوان در ابعاد مختلف بررسى کرد که ساختار ضعیف لنجهای چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام بروز حریق و ضعف آموزش خدمه شناورهای سنتی از مهمترین آنها است.
وى افزود: عدم رعایت ایمنی از سوی خدمه، استفاده از تجهیزات غیر استاندارد اضافی روی شناور مانند موتورپمپ های بنزینی و نگهداری بنزین غیرمجاز روی شناورها از دیگر دلایل حریق شناورهای سنتی است.
عضوهیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردى ادامه داد: رفتار غیرایمن در نحوه انتقال سوخت در شناورها، رفتار غیرایمن در هنگام آشپزی روی شناور و عدم رعایت صفافی ایمن لنج ها را می توان از دلایل دیگر حریق در شناورهای سنتی نام برد.
اسلامى در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که از طریق سازمان بنادر و دریانوردى به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی دنبال می شود، گفت: ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی، الزام لنج ها به حضور حداقل خدمه شناور در هنگام پارک و کنار اسکله و افزایش نظارت های ایمنی شناورهای سنتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در این زمینه اقدامات دیگرى همچون ایجاد طرح صفافی ایمن لنجها در بنادر و تهیه و پیگیری روند جایگزینی شناورهای سنتی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: اختصاص وام کم بهره به نوسازی ناوگان سنتی، تجهیز بنادر به امکانات اطفاء حریق ثابت و تامین شناورهای آتشخوار متناسب با نیاز بنادر شناورهای سنتی از دیگر فعالیت های این سازمان به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی است.
اسلامى خاطر نشان کرد: تعامل با سازمان شیلات درخصوص ارتقاء ایمنی شناورهای صیادی سنتی، برگزاری آموزش های تکمیلی برای خدمه شناورهای سنتی، پیگیری طرح تعویض پمپ های سیار بنزینی با پمپ های گازوییلی و نیز تقویت هماهنگی بین ارگانهای استانی برای ارتقای توان مقابله با حریق شناورهای سنتی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
بارگیری روزانه ۵۰۰ تُن محصول پتروشیمی
از ایستگاه راهآهن مهاباد
مدیرکل راهآهن آذربایجان گفت: روزانه یک قطار با ظرفیت ۵۰۰ تن محصول مجتمع پتروشیمی مهاباد در ایستگاه راهآهن این شهرستان به مقصد جنوب کشور بارگیری میشود.
شاپور ارسلانی افزود: این محموله همهروزه از راه زمینی به ایستگاه راه آهن مهاباد منتقل شده و از طریق قطارهای ۲۰ واگنی به ظرفیت هر واگن ۲۵ تن به مقصد بندرعباس بارگیری میشود.
وی اضافه کرد: حمل بار از طریق راهآهن به عنوان حمل و نقل سبز یاد میشود و هر محموله از ایستگاه راهآهن مهاباد پس از بارگیری ظرف مدت سه تا چهار روز به ایستگاه مقصد میرسد که نقش مهمی در کاهش ترافیک جادهای دارد.
مدیرکل راه آهن آذربایجان افزود: حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل زمینی امنیت بیشتر و هزینه کمتری دارد و از این رو سیاستهای دولت هم حمایت از این شیوه حمل و نقل و توسعه آن در سطح کشور است.
ارسلانی اظهار داشت: نزدیکی ایستگاه راه آهن به مجتمع پتروشیمی مهاباد زمینه بسیار مناسبی را برای حمل محصولات تولیدی این مجتمع از طریق شبکه ریلی به اقصی نقاط کشور فراهم کرده است.