پوشش ۵۰ درصدی بیمه‌ها بر خدمات فیزیوتراپی
پوشش ۵۰ درصدی بیمه‌ها بر خدمات فیزیوتراپی

دکتر احمد مؤذن‌زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران معتقد است شیوع بیماری کرونا در کشور توانسته به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد بار مراجعات به مراکز فیزیوتراپی را در سطح کشور کاهش دهد. از سوی دیگر ارائه خدمات درمانی فیزیوتراپی در منزل افزایش بیشتری پیدا کرده است. او در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: فیزیوتراپی رشته‌ای […]

دکتر احمد مؤذن‌زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران معتقد است شیوع بیماری کرونا در کشور توانسته به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد بار مراجعات به مراکز فیزیوتراپی را در سطح کشور کاهش دهد. از سوی دیگر ارائه خدمات درمانی فیزیوتراپی در منزل افزایش بیشتری پیدا کرده است. او در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: فیزیوتراپی رشته‌ای درمانی و زیرمجموعه توانبخشی به شمار می‌آید که هم در پیشگیری از بروز بیماری و هم در درمان و هم توانبخشی مؤثر است.
رئیس انجمن فیزیوتراپی اضافه می‌کند: در بحران کرونا نیز ارائه خدمات فیزیوتراپی تنفسی برای آن دسته از افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند و همچنین ارائه خدمات درمانی برای بهبود حرکات اسکلتی عضلانی سالمندان کم تحرک اهمیت ویژه‌ای دارد. اما در مورد مراجعه بیماران به مراکز باید بگویم که اصلاً جای نگرانی وجود ندارد چون در تمامی مراکز فیزیوتراپی بحث فاصله گذاری، ضدعفونی کردن سطوح و استفاده کردن از ماسک و تمامی موارد دیگر، مطابق پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت می‌شود. از سوی دیگر تلاش می‌شود حتی‌الامکان سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ناتوان کننده را در مراکز پذیرش نکنیم و به‌صورت آموزش در منزل به آنها کمک کنیم تا کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند.
دکتر مؤذن‌زاده می‌افزاید: با وجود اینکه فیزیوتراپی جزو خدماتی است که مشمول بیمه پایه می‌شود اما بیشتر خدمات فیزیوتراپی پوشش بیمه پایه ندارد و بعضاً بیمه‌های تکمیلی آنها را پوشش می‌دهد. در واقع در خوشبینانه‌ترین حالت در حال حاضر حدود ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی را سازمان‌های بیمه گر یعنی بیمه پایه و تکمیلی پرداخت می‌کنند و تقریباً نصف هزینه‌های فیزیوتراپی را بیماران از جیب پرداخت می‌کنند. این موضوع محل ایراد است چون بار مالی زیادی را به مردم تحمیل می‌کند و مانع حضور آنها در مراکز و دریافت خدمات درمانی می‌شود.
او تأکید می‌کند: بیمارانی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند برای دریافت خدمات فیزیوتراپی ناچار راهی مراکز دولتی می‌شوند اما متأسفانه تعداد این مراکز محدود است، به گونه‌ای که می‌توان گفت ۷۰ درصد از خدمات سرپایی فیزیوتراپی در بخش خصوصی صورت می‌گیرد. از این‌رو انتظار داریم دولتمردان و شورای عالی بیمه پوشش‌های بیمه‌ای این خدمات را افزایش دهند.