پرونده مسکن مهر باید تا سال آینده بسته شود
پرونده مسکن مهر باید تا سال آینده بسته شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: پرونده مسکن مهر باید تا سال آینده بسته شود که امیدوار هستم که تا پایان امسال هشتاد درصد از این مسکن‌ها را تحویل دهیم. علیرضا جعفری در یک گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه مسکن مهم‌ترین نیاز خانوارهاست، اظهار کرد: تکلیف قانونی […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: پرونده مسکن مهر باید تا سال آینده بسته شود که امیدوار هستم که تا پایان امسال هشتاد درصد از این مسکن‌ها را تحویل دهیم.
علیرضا جعفری در یک گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه مسکن مهم‌ترین نیاز خانوارهاست، اظهار کرد: تکلیف قانونی دولت‌ها در اصل ۳۱ قانون اساسی برای بحث ایجاد زمینه برای تهیه مسکن درخور برای هموطنان در کشور یک تکلیف قانونی بالادست است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز دولت در حوزه بحث مسکن در نگاه اول بحث، چهار میلیون مسکن را مدنظر دارد، اما ما وقتی وارد بحث مسکن می‌شویم درست است که نمایندگان مجلس قانون نهضت ملی مسکن را تصویب کردند اما ما بر اساس تکلیف قانون نهضت ملی مسکن باید ببینیم که آیا می‌توانیم نیاز مسکن دهک‌های یک تا چهار را تأمین کنیم. این جای بحث دارد.
وی بیان کرد: شاید مهم‌ترین مساله ما در بازار نا به سامان مسکن همین است که سرمایه داران به فضای مسکن به عنوان فضای کاملاً اقتصادی نگاه می‌کنند. امروز در حوزه نهضت ملی مسکن یکی از دغدغه‌های ما این است که با استفاده از ابزارهای حقوقی قدرت بحث جا به جایی امتیاز مسکن ملی را محدود کنیم.

é ایجاد بانک اطلاعات زمین، مهم‌ترین اقدام دولت
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک نکته بسیار حائز اهمیت این است که چه ابزاری در حوزه مدیریت مسکن تأثیرگذار است. مهم‌ترین مسائل زمین مصالح ساختمانی، خدمات مهندسی و کارگری و اجرایی و مدیریت مسکن است. ما اگر بتوانیم ابزارهایی که برای تأمین مسکن هست را مدیریت کنیم می‌توانیم به کالایی دست پیدا کنیم که به متقاضی واقعی اش تحویل داده شود. امروز در حوزه‌ی مدیریت زمین اتفاق بزرگی که در این دولت افتاد ایجاد بانک اطلاعات زمین است.
جعفری اظهار کرد: پرونده مسکن مهر باید تا سال آینده به دستور ریاست جمهور و تاکید وزیر راه و شهرسازی بسته شود. امیدوار هستم که تا پایان امسال هشتاد درصد از این مسکن‌ها را تحویل دهیم، آن ۲۰ درصد باقیمانده هم با اراده‌ای که در این دولت است محقق می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: چهار میلیون مسکن ظرفیتی است که در کشور قابلیت انجام دارد و ساخت چهار میلیون مسکن از توان کشور دور نیست. دولت موظف است شرایط خانه‌دار شدن هموطنان را فراهم کند. دولت امروز باید متولی‌گری در حوزه امر مسکن را داشته باشد. قانون نهضت ملی مسکن که توسط نمایندگان مجلس مصوب شد کارهای کارشناسی در آن انجام شده، قانونی است که فرصت اجرایی شدن را دارد اما یک سری الزامات دارد، این الزامات در همان همکاری دستگاه‌های مختلف است.
وی ادامه داد: ما اگر در حوزه بحث زمین از نهادها و دستگاه‌های مختلف تقاضا می‌کنیم که در این امر مشارکت کنند خود مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم این موضوع را متوجه است که بسیاری از منابع دولت‌ها و نهادهای مختلف دولتی برای برنامه‌های خود آن وزارتخانه یا نهادها برنامه ریزی شده ولی وقتی یک امر فراملی و اولویت‌دار مطرح می‌شود، باید همه دستگاه‌ها سهم خودشان را از حضور در این نهضت به وجود بیاورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در سطح کشور اراضی بسیار زیادی وجود دارد اما اینکه چه مکانی قابلیت ایجاد فضای شهری دارد، کار مطالعاتی دقیق می‌طلبد. ما نهضت شهرک سازی را دنبال می‌کنیم چون الگوی شهرک سازی در دنیا الگوی موفقی‌تری است، لذا ما در حوزه بحث مدیریت زمین و مطالعات مکان‌یابی بر اساس الگوی شهرک‌سازی اتفاق خواهد بود.

é در صدد هستیم که بازگشت پول بانک‌ها را با سود کمتری باشد
جعفری در ادامه گفت: بانک‌ها چون منابع مردم در اختیارشان است برای ورود به هر طرحی اول چرتکه اقتصادی می‌اندازند که آیا هزینه تمام شده‌ی پول با آن بازگشت تسهیلاتی که حالا الان هجده درصد است که ما دنبال این هستیم که مصوباتش را بگیریم که این هجده درصد را برای اینکه فشار کمتری به متقاضی بیاید به دوازده درصد کاهش بدهیم، بانک‌ها باید این تسهیلات و نرخ سود تسهیلات برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: ما نباید موضوع را تک بعدی تحلیل کنیم؛ جریان تولید مسکن شکل بگیرد، اشتغال، تولید، چرخش پول شکل می‌گیرد و این برای بانک‌ها یک فرصت است.
وی ادامه داد: وزارتخانه به عنوان متولی مدیریت متقاضیان و تعریف پروژه که زمینش است و باید روی آن تعریف پروژه داشته باشیم. گام بعدی انتخاب پیمانکار است، صورتحساب پیمانکار توسط ما تأیید می‌شود و پول صورتحساب خود را از حساب بانک می‌گیرد. در انتهای کار هم دفترچه قسط را به متقاضیان می‌دهد و هنگام تحویل ملک، متقاضیان باید تسهیلات نهضت ملی را بازپرداخت کند.
جعفری گفت: تفاهم نامه‌ای را با کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید داشتیم برای اینکه بتوانیم متقاضیان این جامعه هدفمان را در حوزه بحث اقشار کم درآمد و دهک‌های یک تا چهار را بتوانیم مدیریت کنیم. برای این منظور ما طرح حوزه دهک‌های پایین را آوردیم، بحث این است که ما بتوانیم کاهش هزینه ساخت را داشته باشیم.

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور:
تکمیل خط ریلی بوشهر نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: ساخت خط راه‌آهن شیراز – بوشهر به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
خیرالله خادمی با اشاره به اینکه مسیر راهگذر شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر- شیراز دنبال می‌شود، اظهار کرد: احداث راهگذر ترانزیت ریلی شمال – جنوب از بندر بوشهر، تا مبادی شمال کشور و منطقه پارس جنوبی را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل این طرح علاوه بر انتقال سریع و ایمن تجهیزات و تأسیسات صنایع بالادستی به منطقه عسلویه و محصولات تولیدی را هم به داخل کشور انتقال خواهد داد. خادمی با بیان اینکه تکمیل طرح راهگذر ترانزیت ریلی جدید شمالی – جنوبی نیاز به ۵۲ هزار میلیارد تومان دارد، گفت: ساخت خط راه‌آهن شیراز – بوشهر به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این ۱۴۲ کیلومتر در حال حاضر آماده بهره‌برداری است. خیراله خادمی در خصوص عملکرد این شرکت درحوزه ساخت و سازهای ریلی طی عمر یکساله دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدیدی طی یک سال گذشته احداث شده و آماده استفاده است. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهارکرد: اولین پروژه ریلی که در سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود، پروژه راه‌آهن زاهدان به خاش خواهد بود که بخشی از مسیر ریلی زاهدان به چابهار است. وی افزود: خط ریلی زاهدان به چابهار نیز قسمتی از کریدور ریلی شمال به جنوب است که از چابهار به سمت سرخس خواهد بود. خادمی ادامه داد: ۱۵۴ کیلومتر از این راه‌آهن ریل‌گذاری و آماده شده و در انتظار اعلام رئیس جمهور برای بهره‌برداری قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی باید از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز تحویل گرفته شود،‌ گفت: درخواست بازدید و تحویل راه‌آهن خاش- زاهدان را به شرکت راه‌آهن ارسال کرده‌ایم. خادمی درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز خاطرنشان کرد: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده که فاز نخست آن اتصال چابهار به شبکه ریلی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام بوده و از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است.

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد؛
آمادگی ۲۲ فرودگاه کشور برای پرواز‌های عتبات امسال
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: امسال ۲۲ فرودگاه آماده جابه‌جایی زائران عتبات برای اربعین است.
آقای حمیدرضا سیدی گفت: برای پروازهای اربعین ۲۲ فرودگاه کشور آماده اند. همچنین برای فرودگاه های کوچک هم اگر درخواست و مجوز پرواز به عتبات صادر شود،آماده خواهیم کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، باند فرودگاه مشهد هیچ مشکلی ندارد. تاکنون هم بررسی های لازم به صورت کامل انجام شده، همچنین برای نشست وبرخاست پروازها مشکلی وجود ندارد.
او می‌گوید: نداشتن گواهی نامه فرودگاهی به معنای عدم استاندارد بودن و یا اجازه نداشتن پرواز نیست، بلکه به صورت کامل تمامی زیرساخت های فرودگاه ها چک و به روزرسانی می شود. برای پروازهای حج امسال ۱۷ فرودگاه کشور اقدام به جابه جایی حجاج کرده بودند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد؛
آغاز پروازهای عتبات از ترمینال سلام
چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پروازهای عتبات و زیارتی به ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی منتقل شد.
سعید چلندری درباره انجام پروازهای اربعین توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی اظهار داشت: طبق تقاضایی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه داده‌اند ۱۴ شرکت هواپیمایی شامل ۱۲ شرکت داخلی و دو شرکت عراقی فلای‌بغداد و العراقیه پروازهای اربعین امسال را انجام می‌دهند که پروازهای فوق‌العاده این دو شرکت هواپیمایی عراقی نهایی نشده است. وی با بیان اینکه پروازهای اربعین به نجف و بغداد خواهد بود افزود: شرکت‌های هواپیمایی عراقی برای انجام پرواز به بغداد مشکلی ندارند، اما شرکت‌های داخلی به فرودگاه نجف پرواز می‌کنند و طبق تقاضا درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز پذیرفته شده است. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اضافه کرد: از بامداد روز ۱۲ شهریور پروازهای عتبات و زیارتی به ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شد و ۲۰ پرواز رفت و برگشت به عتبات داریم و پیش‌بینی می‌کنیم بر اساس تقاضای شرکت‌های هواپیمایی در ایام پیک پروازهای اربعین روزانه ۱۱۰ پرواز شامل ۵۵ پرواز رفت و ۵۵ پرواز برگشت داشته باشیم.
چلندری درباره قیمت بلیت پروازهای العراقیه و فلای‌بغداد هم تصریح کرد: قیمت‌گذاری ۶ میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین صرفا برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی است، اما شرکت‌های خارجی این تخفیفات را ندارند و رقم پروازهای اربعین العراقیه و فلای‌بغداد حدود ۹ میلیون تومان خواهد بود. وی به زوار اربعین توصیه کرد: زوار حتماً بلیت رفت و برگشت تهیه کنند، چون در فرودگاه‌های نجف و بغداد تهیه بلیت برگشت مشکل است.