دانش آموزان و حتی خانواده های آنها در دوره کرونا آسیب های جدی روانی را متحمل شدند در ادامه این شرایط بحران های روانی بیشتری را برای این قشر گسترده در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیازمند درایت سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت باید می بود که هیچ اثری از برنامه ریزی در این بخش […]
دانش آموزان و حتی خانواده های آنها در دوره کرونا آسیب های جدی روانی را متحمل شدند در ادامه این شرایط بحران های روانی بیشتری را برای این قشر گسترده در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیازمند درایت سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت باید می بود که هیچ اثری از برنامه ریزی در این بخش مشاهده
نمی شود. به گزارش روزنامه جمله به نقل از خبرنگار اجتماعی رکنا، چند ماهی است که مدارس دخترانه کشور با حمله ای عجیب مواجه شده اند.
حمله کنندگان با ماده ای که هنوز برای تیم های تحقیق بر روی این پرونده ناشناخته است دختران دانش آموز را به شرایط بحرانی می کشانند. دانش آموزان با مواجه شده در فضایی که این ماده منتشر شده است دچار احساس خفگی، تهوع، بی حسی اعضای بدن می شوند. یکی از اقداماتی که آموزش و پرورش و وزارت بهداشت باید در کنار تیم تحقیق برروی پرونده حمله به مدارس دخترانه انجام می دانند آگاه کردن دانش آموزان برای چگونگی مواجهه با این
شرایط است.
احمد وحیدی وزیر کشور در نشست خبری در خصوص پرونده مسمومیت دانش آموزان تاکید داشت:بالای ۹۰ درصد عوارض دانش آموزان دختر ناشی از اضطراب بود و عوامل خارجی
اثری نداشت.
در همین نشست وزیر آموزش و پرورش در توضیح آخرین تحقیقات بر روی پرونده مسمومیت های سریالی دانش آموزان دختر کشور چنین گفت: بخش اعظم این موضوع برای ایجاد جو روانی در جامعه دانش آموزان بوده است.
این دو خبر از سوی دو وزیر ،یعنی بعد از این تاکیدها باید شاهد حضور پررنگ نیروهای بهزیستی در بخش روان درمانی و نیروهای شهرداری در معاونت شهرداری در مدارس مورد حمله قرار گرفته می بودیم تا یاری دهنده دانش آموزان و والدین آنها باشند تا از شدت تاثیرات روانی این حملات بر روان آنها کاسته شود ولی نه از بهزیستی خبری دیده می شود و نه از پرسنل معاونت سلامت شهرداری ها در محلات شهرداری و نه حتی از کارکنان معاونت بخش سلامت آموزش و پرورش برای یاری رسانی و محافظت از روان دانش آموزان حضوری دیده شد و مثل همیشه سلامت روان جامعه مورد بی توجهی خطرناک است، بی توجهی که بیشتر از همه باید وزارت بهداشت به آن اهمیت می داد و نیروهای مرتبط را بسیج می کرد.
حتی اگر این حملات طبق گفته دو وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور عوارض ناشی از اضطراب هم نباشد می تواند اثر نامناسب بر روی روان دانش آموزان و خانواده ها داشته باشد.
این بی توجهی در حالی مطرح است که دانش آموزان و حتی خانواده های آنها در دوره کرونا آسیب های جدی روانی را متحمل شدند در ادامه این شرایط بحران های روانی بیشتری را برای این قشر گسترده در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیازمند درایت سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت باید می بود که هیچ اثری از برنامه ریزی در این بخش مشاهده نمی شود و به حتم آسیب های جدی روانی در پی خواهد داشت.
دانش آموزان در مواجهه با ماده سمی چه کنند؟
استفاده از سیستمهای تهویههوا مناسب در کلاس های درس میتواند از خطر بکاهد.استفاده از ماسکهایی که تمام صورت را میپوشانند نیز در کاهش آسیب، موثر است.
به دانشآموزان پیشنهاد می شود در مواجهه با مادهسمی که طبق گفته اکثریت آنها بوی تخممرغ گندیده دارد این اقداماتاولیه را انجام دهند:
اولین اقدام بعد از قرار گرفتن در شرایط، خروج از محیط است. دانش آموزان بدون اتلاف وقت، خود را به فضای آزاد برسانند.
اگر دانشآموزان از لنز چشمی استفاده میکنند، آن را بردارند. چشمها را به مدت ۱۵دقیقه با آب بشویند. مطمئن شوند که آب به تمام قسمتهای چشم رسیده است.
بلافاصله پوست در معرض گاز سمی قرار گرفته را شستشو دهند.
برای کاهش خطر احتراق احتمالی، لباسهای آلوده شده، سریع خیس شود و در اولین فرصت لباسها را از تن خارج و لباسهای آلوده شده را بیرون بیاندازند.
در ادامه “حتما” دانش آموزانی که در معرض این ماده سمی قرار گرفتهاند به مراکز درمانی مراجعه کنند.