ایران صاحب یکی از قدیمیترین شرکتهای هواپیمایی در آسیاست اما متاسفانه بعد از انقلاب و به واسطه تنشهای مداوم ایران با جهان به خصوص غرب و همچنین تحریمهای بی توقف که بر هوانوردی تاثیری جدی گذاشت، این صنعت با انواع و اقسام مشکلات از کمبود هواپیما گرفته تا گرانی پرواز روبروست و بررسیها نشان میدهد […]
ایران صاحب یکی از قدیمیترین شرکتهای هواپیمایی در آسیاست اما متاسفانه بعد از انقلاب و به واسطه تنشهای مداوم ایران با جهان به خصوص غرب و همچنین تحریمهای بی توقف که بر هوانوردی تاثیری جدی گذاشت، این صنعت با انواع و اقسام مشکلات از کمبود هواپیما گرفته تا گرانی پرواز روبروست و بررسیها نشان میدهد ایران یکی از گرانترین کشورها از نظر نسبت قیمت و کیفیت در حوزه سفرهای هوایی داخلی است.
به این مشکلات باید مافیای ایجاد شده در سه دهه اخیر را هم اضافه کرد که عملا پرواز را برای بخش بزرگی از جامعه به رویا بدل نموده است. گرانی بلیت هواپیما، کیفیت بسیار پایین سرویس دهی در هواپیما و فرودگاه های ایران به علاوه عدم بهرهمندی ایرانیان از یک حق ابتدایی، یعنی هواپیماهای به روز موجب شده که اکثر مردم از صنعت هوانوردی ایران ناراضی باشند.
در میان این مشکلات متعدد، افزایش خودسرانه قیمت و بی توجهی به بخشنامه های دولتی قوز بالای
قوز است.
یکی از این معضلات جدی پروازهای چارتری هستند که حکم حیات خلوت را برای شرکت ها دارند. با وجود تمام شدن مهلت دوهفتهای برای حذف پروازهای چارتری، همچنان برخی از شرکتهای هواپیمایی به فروش چارتری پروازها ادامه میدهند و برخی ایرلاینها هم سقف قیمتی بلیت را رعایت نمیکنند.
شرکتهای هواپیمایی در ماههای گذشته درخواست تغییر قیمت بلیت را داشتند و در شورای عالی هواپیمایی پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرده بودند که در نهایت ستاد تنظیم بازار، با افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت موافقت کرد. با وجود این برخی از شرکتها به فروش پروازهای چارتری با قیمتهای بالاتر ادامه دادند.
از این رو سازمان هواپیمایی کشوری یکم خرداد از مهلت دوهفتهای به شرکتهای هواپیمایی برای حذف پروازهای چارتری از تهران به شش مقصد پرتردد (شش مسیر در تهران به مقصدهای مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس و تبریز و برعکس) خبر داد.
با وجود این با تمام شدن مهلت دوهفتهای به ایرلاینها برای حذف پروازهای چارتری، همچنان برخی از شرکتهای هواپیمایی به فروش چارتری پروازها ادامه میدهند.
حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری- در گفتوگو با ایسنا، درباره مهلت دوهفتهای پروازهای چارتری به ایسنا گفته بود: ما به شرکتهای هواپیمایی، حذف پروازهای چارتری را ابلاغ کردیم که اگر رعایت نکنند، طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد. از سوی دیگر، با وجود تعیین سقف ۲۹ درصدی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، همچنان برخی ایرلاینها و در برخی از مسیرها، این سقف قیمتی را تعیین نمیکنند. برای مثال در مسیر تهران – بندرعباس، بلیت سیستمی و اکونومی با قیمت دو میلیون و ۱۰۷ هزار تومان به فروش میرسد، در حالی که سقف قیمت بلیت برای این مسیر، یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
ادامه این روند نه تنها قانون شکنی را عادی میکند، بلکه این تصور را ایجاد میکند که حاکمیت توانی واقعی برای اجرای قانون ندارد، یا آنطور که برای موضوعاتی نظیر حجاب جدیت به خرج میدهد، در برابر قانون شکنی های دیگر توانی برای مقابله ندارد.
گفتنی است اوایل خردادماه سالجاری رضا صدیقنیا -رئیسگروه دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام کرد که نرخ جدید بلیت هواپیما (سهشنبه ۴ خرداد) اعلام میشود و در نهایت (چهارشنبه) سازمان هواپیمایی کشوری، با گذشت یک هفته از زمانی که افزایش ۲۹ درصدی به تایید ستاد تنظیم بازار رسیده، نرخها را در سایت خود بارگذاری کرد.