ایران بدل به جزیره ثبات قاچاقچیان شده است
ایران بدل به جزیره ثبات قاچاقچیان شده است
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه 15 درصد شیرخشک‌های تولیدی قاچاق می‌شود گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۵۰ هزار قوطی شیرخشک در حال توزیع است.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول – مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه ۱۵ درصد شیرخشک‌های تولیدی قاچاق می‌شود گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۵۰ هزار قوطی شیرخشک در حال توزیع است. این میزان از توزیع شیرخشک‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.
اینکه قاچاق کار پلیدی است بر همگان روشن است، اما قاچاقی که سلامت و زندگی کودکان را تهدید کند، تمامی مرزهای بی اخلاقی را رد خواهد کرد. مشکل اما فقط در میان قاچاقچیان نیست، زیرا در اخلاقی ترین جوامع نیز بالاخره کسانی پیدا می‌شوند که راه غیراخلاقی را انتخاب کنند، اما مشکل مضاعف در ایران این است که اولا تعداد اهالی قاچاقچی به نسبت جمعیت بسیار بالاست و دیگر اینکه قاچاق، فساد و واسطه‌گری آنقدر رواج پیدا کرده که قبح اخلاقی آن درحال از میان رفتن است.
من اما بن مایه این مصیبت را در شیوه حکمرانی میدانم و بسیار متاسفم که مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به این راحتی چنین ادعایی را مطرح می‌کند آنهم بدون آنکه خم به ابرو بیاورد. سازمان غذا و دارو در واقع یکی از متولیان اصلی تامین شیرخشک است و اگر خودش مدعی افزایش قاچاق است، پس پاسخگوی اصلی هم باید خودش باشد. نمی‌شود مسئول یک واقعه درجایگاه خبرنگار قرار بگیرد و طوری عمل کند که اتفاقی است که افتاده!
کشوری که در عصر فناوری هنوز درگیر جزئی ترین مسائل است چگونه ادعای مدیریت جهانی را دارد؟ وضعیت آنقدر وخیم شده که از این پس قرار است به هر کد ملی ماهانه ده عدد قوطی شیرخشک داده شود. گویا درحالی‌که کشورهای همسایه با سرعت به سمت جهان پسامدرن در حرکت هستند، ما با سرعت دو برابر درحال بازگشت به دهه شصت هستیم که همه‌چیز کوپنی بود. حالا برای خرید نان و شیرخشک و هزار مایحتاج دیگر یا باید کارت ملی نشان دهیم، یا دست گدایی به سوی واسطه‌ها دراز کنیم.
ادامه این وضعیت برای هیچکس قابل قبول نیست. همینکه تا به‌حال رئیس سازمان غذا و دارو استعفا نداده و مجلس وزیر بهداشت را به استیضاح نکشانده یعنی اوضاع اصلا عادی نیست و در این اوضاع غیرعادی، عادی بودن غیرعادی ترین کار است.

  • نویسنده : ارسالی توسط ملیحه منوری