۲۰ پروژه در هفته گردشگری به بهره برداری می رسد/  تاکید بر تقویت و توسعه گردشگری زیارت
۲۰ پروژه در هفته گردشگری به بهره برداری می رسد/  تاکید بر تقویت و توسعه گردشگری زیارت
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در هفته گردشگری ۲۰ پروژه در حوزه تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه گذاری معادل ۴۱ هزار میلیارد ریال با ظرفیت ایجاد ۴۱۷ فرصت شغلی جدید و افزایش هزار و ۱۰۷ تخت در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

سید جواد موسوی در نشست خبری هفته گردشگری در جمع خبرنگاران بیان کرد: گردش مالی صنعت گردشگری این استان از محل ورود گردشگران داخلی و خارجی در بهترین حالت سالانه معادل ۲۷۰ همت ( هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این میزان درآمد در صورت ورود سالانه ۳۰ میلیون زائر با درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومان و ورود ۲ میلیون گردشگر خارجی با حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای استان خراسان رضوی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در افق برنامه ۱۴۰۵ ظرفیت اقامتی استان خراسان رضوی باید به ۲۵۰ هزار نفر شب افزایش یابد و ۳۰ هزار تخت ارزان قیمت در استان داشته باشیم، بیان کرد: برنامه دولت حمایت از اقشار کم بضاعت و فراهم شدن فرصت سفر برای همگان بوده است .

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: هم اکنون در کل کشور هزار و ۴۰۰ هتل داریم که در قالب برنامه هفتم توسعه باید به هزار و ۹۰۰ واحد افزایش یابد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در قالب برنامه تاسیس ۵۰۰ هتل جدید در کشور، ساخت دستکم ۱۰۰ هتل در خراسان رضوی محقق شود.

موسوی با بیان اینکه در امسال شعار روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری با عنوان “گردشگری و صلح ” معرفی شده است، بیان کرد: گردشگری در کنار صنایع پر درآمدی مانند خودروسازی و صنایع نظامی در حالی قد علم کرده است که می تواند مزایای فراوانی برای کشورها، انسان ها و حتی طبیعت داشته باشد.

وی گفت: استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد به واسطه وجود بارگاه رضوی به عنوان جاذبه ای بی نظیر در کشور مطرح است که باید بر روی تقویت و توسعه گردشگری زیارت در این شهر اقدام شود..

این مسئول با اشاره به اینکه در هفته ملی گرامی‌داشت گردشگری از پنجم تا ۱۱ مهر ماه تعداد ۷۶ برنامه تدارک دیده شده است، اظهار کرد: در این قالب ۲۰ پروژه در حوزه تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه گذاری معادل ۴۱ هزار میلیارد ریال با ظرفیت ایجاد ۴۱۷ فرصت شغلی جدید و افزایش هزار و ۱۰۷ تخت در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

رشد دو برابری مدت ماندگاری زائران
رییس تشکل های حرفه ای تاسیسات گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: در جهت افزایش مدت ماندگاری زائران و مسافران در مشهد و استان تلاش های گسترده ای صورت گرفته است.

محمود مادرشاهیان بیان کرد: در این راستا مدت ماندگاری زائر در مشهد امسال از ۲ روز به سه و نیم تا چهار روز افزایش یافته که جای بسی خرسندی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تاسیسات گردشگری در خراسان رضوی دایر است، افزود: با همکاری دستگاه ها و اتحادیه های مختلف در ایام دهه پایانی صفر امسال پس از آموزش ۵۰۰ بازرس، تعداد ۱۱ هزار بازدید نظارتی از تاسیسات انجام شده است.

رییس جامعه حرفه ای هتل‌داران خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا بازگشت پنج میلیارد ریال وجوه اضافه دریافتی به زائران و مسافران انجام و با متخلفان برخورد شد، ضمن اینکه هزار و ۶۰۰ واحد اقامتی و گردشگری غیرمجاز برخورد و صدور پروانه تحت لوای قانون برای آنان انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هیچگونه افزایش قیمتی در واحدهای اقامتی نداشتیم، افزود: ۹۹ درصد تخلفات شناسایی شده در ایام پایانی ماه صفر از سوی واحدهای اقامتی غیرمجاز رقم خورده است اما با نظارت دقیق و قاطع جلوی تداوم تخلفات گرفته شد.

مادرشاهیان اظهار کرد: در طول هفته گردشگری برای زایرانی که اقامت در واحدهای اقامتی رسمی را انتخاب کنند، ۳۰ درصد تخفیف اقامتی در نظر گرفته خواهد شد.
خراسان رضوی با ۲ هزارو ۹۰۰ واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را دارد.

  • نویسنده : زهره وحیدی