این اتفاق به قدری تکرار شده که اکنون چیزهایی که گم میشوند، مشمول طیف گستردهای هستند و داراییهای اقتصادی، مادی، معنوی، پول، سمت و روند بروکراسی اداری، هر یک امکان گم شدن و البته دیگر پیدا نشدن را دارند. درواقع آنچه که میشنویم تنها گم شدن است؛ هیچوقت از پیدا شدنها چیزی به گوش نمیرسد. گم شدن دکل نفتی، ۳ هزار میلیارد تومان پول و تابلوهای نفیس موزه امام علی (ع)، نمونههای بسیار معروف و ملموس گم شدنها در کشور هستند. به تازگی یک گمشده تازه به لیست اشیای مفقودی اضافه شده و آن هم ونهای شهر تهران است. پایتختنشینها میدانند که کمبود ون در برخی مسیرها (معمولا پایانههای مترو) چه مشکل عذابآوری آن هم در نیمه دوم سال است. مشکلی که اتفاقا با باز شدن مدارس و دانشگاهها بزرگتر به نظر میرسد و چون خبرهایی مبنی بر تجهیز ناوگان کشور به گوش جامعه رسیده بود، امروز این سوال شده که چرا تغییری حاصل نشده است؟ و البته پاسخ مدیران شهرداری گم شدن ونهاست.
برعکس آنچه بار معنایی این گروه کلمات به ذهن متبادر میکند، گم شدن به این معنا نیست که چیزی امروز وجود داشته و فردا دیگر نباشد. معمولا اینگونه است که طی انعقاد یک قرارداد، خدمتی، تجهیزاتی، محصولی یا امثالهم واگذار میشود، هزینه هم پرداخت میشود اما همه چیز در همین مرحله باقی میماند. زمانی هم که جای خالی موضوع قرارداد احساس میشود، میشنویم که گم شده است. در خصوص ونها، ماجرا از این قرار است که وزارت کشور طی انعقاد قراردادی با شرکت خودرو دیزل، ۵ هزار ون را به شهرداریهای کل کشور به منظور جبران کمبود این ناوگان تزریق کرد. قرار بر این شد که ۷۰ درصد هزینه ونها را وزارت کشور و دولت بپردازد و شهرداریها هم ۳۰ درصد را. سهم شهرداری تهران از این ناوگان ۶۳۰ دستگاه مقرر شد و در صورتجلسه تاکید شد که این پول باید پرداخت شود و ناوگان تحویلی به بخش خصوصی واگذار و مبالغ پرداختی مجدداً به خزانه واگذار شود. این سهم ۳۰ درصدی برای شهرداری تهران معادل ۱۹۲ میلیارد و ۷۸۰ هزار تومان است. این ۶۳۰ دستگاه را تا امروز هیچکس ندیده است و دولت یک بار ۱۹۲ دستگاه و یکمرتبه ۶۰ دستگاه به شهرداری تحویل داد. مسئله بدتر اینکه شرکت خصوصی که ونها به آن ها واگذار شده، شرکت گسترش فناوری کاشان و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند است. هر دو این شرکتها غیر فعال و از رده خارج هستند و همین امر، پیگیری باقیمانده ونها را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد. باورش بسیار سخت است که زمان واگذاری امتیاز این ونها هیچ هماهنگی با شرکت خصوصی مدنظر انجام نشده است.
به گزارش عصر ایران، «سیدجعفر تشکریهاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص تشریح کرد: «در گام اول ۳۰ دستگاه ون و در گام دوم ۵۰ دستگاه خودرو تحویل شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت شده که هیچ ردی از این شرکت در ثبت شرکتها پیدا نکردیم و آدرس این شرکت در سایت کاشان است و در حوزه اینترنت اشیا و پلتفرمهای حمل و نقلی و سامانههای اطلاعات جغرافیایی فعالیت میکند نه حوزه حملونقل. از سوی دیگر برای واگذاری ونها قراردادی تدوین نشده است. از آنجایی که هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نشد ما مجبور شدیم به صورت میدانی سوار ونها شویم. از طریق اپلیکیشن صندلی رزرو کردیم اما دو بار ونها در خط حضور نداشتند و با راننده تماس گرفتیم گفت؛ به دلیل نبود مسافر سرویسدهی ندارند. با گذشت چند روز هنوز کرایه پرداخت شده نیز قابل برداشت نیست.»
وی افزود: «بخش دیگری از ونها نیز به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده است. این شرکت تا حدودی شرکت تابعه شهروند و سالهاست که غیرفعال است. اما نکته مهم اینکه شرکت تجارت الکترونیک پارسشهروند نیز در حوزه آی.تی فعالیت دارد. جالب است در این قرارداد قید شده شرکت پارس الکترونیک شهروند خودرو را دریافت کند و به شرکتهای دیگر تحویل دهد که هنوز نمیدانیم خودروها به چه شرکتی تحویل شده است. ونها را در سامانه معلولان در پایانه طرشت کشف کردیم که تعداد انبوهی از ونها زیر غبار و آفتاب ماندهاند و در حال نابود شدن هستند. پس از بررسی میدانی ما هم ونها به جای نامعلومی منتقل شدهاند.»
امروز صدای بحث و اختلاف در شهرداری تهران زیاد به گوش میرسد اما برخلاف سروصدای فراوانی که دارد، هنوز به مرحلهای که از «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران طرح سوال شود نرسیده است چراکه استیضاحکنندگان او ده نفر هم نیستند. درواقع کسانی که در نهایت معطل میمانند، مردمی هستند که مثلا در این اتفاق به عنوان مشتی نمونه خروار، از امکانات کافی برای حمل و نقل برخوردار نخواهند بود و این مطالبات در گیر و دار احتمال طرح سوال از این و استیضاح آن، گم خواهد شد.
بلند بالا شدن لیست مفقودیها
برچسب ها
یادداشت سردبیر به بهانه طرح دوباره انتقال پایتخت در دولت چهاردهم؛ کاری نکنید از چاله به چاه بیافتیم
کاری نکنید از چاله به چاه بیافتیم
تهران یک ابرشهر بزرگ است که بیش از ۹ میلیون نفر را در خود جای داده است.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
نخستين ردپای آمریکا در خزر
دولت، درزمان صدارت احمد قوامالسلطنه لايحهاي تنظيم كرد كه بر اساس آن، امتياز استفاده از نفت شمال ايران به شركت معروف آمريكايي با نام "استاندارد اويل" واگذار ميشد. بر اساس توافق بين دولت و مجلس، اين لايحه به طور محرمانه به تصويب رسيد تا شوروي و انگليس در آن مداخله نكنند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
عدم گفتوگو مداری از مؤلفههای مهم یک رابطه عاطفی آسیبزا است
این روان درمانگر در گفتوگو با جمله، یکی از ویژگیهای بارز رابطه آسیبزا را عدم گفتوگو مداری و عدم استفاده از حل مسأله دانست و گفت: استفاده از حل مسأله موجب میشود که دو طرف به جای واکنش نشان دادن هیجانی و هیجان مدارانه از طریق گفتوگو به دنبال حل آن مشکل باشند، چرا که رابطه آسیبزا پیامدهای منفی برای جنبههای مختلف زندگی هر دو فرد به دنبال دارد.
تبعیضِ مجازی در سکوت
این روزها موضوع رفع فیلتر که یکی از وعدههای انتخاباتی مسعود پزشکیان بود، به کانون خبرها و بحثهای کارشناسی بازگشت و تقریباً همه اقشار و طبقات مردم و کارشناسان اقتصادی از وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات توقع دارند نسبت به عمل به وعده انتخاباتی رییس دولت چهاردهم اقدام کند.
رستورانهای بدون نظارت؛ تهدید یا امکانات؟
رستورانهای بین راهی، هواره یکی از مهمترین دغدغههای مسافران جاده بوده است.
بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان” همدان” به ایستگاه پایانی رسید
بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بعد از ۶ روز برگزاری و اجرای ۵۹ اثر نمایشی داخلی و چند اثر نمایشی از ۵ کشور ترکیه، روسیه، عراق، ازبکستان و برزیل روز پنجشنبه با برگزاری آیین اختتامیه و با معرفی آثار برگزیده توسط هیئت داوران به ایستگاه پایانی خود رسید و بکار خود پایان داد. مراسمی که با اجرای خوب" سید جواد هاشمی" در آن اشکها و لبخندها در هم تنیده شد.
جوانان رکورددار بیکاری
نرخ مشارکت و نرخ بیکاری دو شاخص کلیدی برای تحلیل وضعیت بازار کار و فعالیت اقتصادی یک جامعه به شمار میروند.
پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس در حوزه وظایف وزارت اقتصادپاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس در حوزه وظایف وزارت اقتصاد
وزیر اقتصاد ضمن پاسخ به سؤالات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنامههای این وزارتخانه را برای آنها تشریح کرد.
کسب رتبه علمی «الف» فصلنامه بورس اوراق بهادار برای سومین سال پیاپی
مهرداد عاصی، سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه اعلام کرد: فصلنامه بورس اوراق بهادار، برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه علمی «الف» شد.
کمیسیون تلفیق بودجه مجوز عرضه برق نیروگاه اتمی بوشهر را در بورس صادر کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون تلفیق بودجه، مصوب کرد که قیمت خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر مبنای هزینه تمام شده است و این نیروگاه میتواند مازاد آن را تا ۷ میلیارد کیلووات ساعت، در بورس عرضه کند.
وزیر اقتصاد: وضعیت تولید و رونق اقتصادی در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت، عنوان کرد که با اجرای این تصمیمات، در نیمه دوم سال جاری، وضعیت تولید و رونق اقتصادی، به مراتب بهتر از نیمه اول سال خواهد بود.
وضعیت تولید و رونق اقتصادی در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت، گفت با اجرای این تصمیمات، در نیمه دوم سال جاری، وضعیت تولید و رونق اقتصادی، به مراتب بهتر از نیمه اول سال خواهد بود.
تیم ملی با عبور سخت از سرمای بیشکک به جام جهانی نزدیک شد
تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز ششمین بازیاش در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ را در ورزشگاه دولن اومورزاکوف بیشکک مقابل قرقیزستان برگزار کرد که این بازی در نهایت با برتری ۳ بر ۲ شاگردان امیر قلعهنویی تمام شد. ملیپوشان کشورمان در نیمه اول با برتری ۲ بر صفر به رختکن رفتند […]
برتری نفسگیر ایران برابر قعرنشین
تیم ملی فوتبال ایران با برتری نفسگیر برابر کره شمالی در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، به صدرنشینیاش در این رقابتها ادامه داد.
دنیا مالی: اگر در بخش بانوان هزینه کنیم بهترین نتیجه را میگیریم
وزیر ورزش و جوانان گفت: ما در بازیهای آسیای هانگژو ۱۳ مدال طلا کسب کردیم که قطعا قابل دفاع نیست
پیروزی فعالان رسانهای در بازی دوستانه فوتبال ایران همدل
بازی دوستانه فوتبال ایران همدل با برتری فعالان رسانهای به پایان رسید.
دلایل صعود تیم ملی نوجوانان چه بود؟
دلایل اصلی صعود تیم ملی فوتبال نوجوانان به جام ملتهای آسیا مشخص شد.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
بیکیفیت باش و گران شو!
خودرو گران شد؛ همین خودروی ملی که بحث در خصوص کیفیت محصولات آن فراوان است، همین بازاری که اذعان میشود نه تنها سودآوری ندارد بلکه زیان هم دارد، کمپانی همین محصولاتی که ثبت نام برای خرید آنها گاهی به اندازه عمر یک نسل به طول میانجامد، پس از چندین ماه قرار گرفتن در صدر اخبار و تکذیب و گمانهزنی، بالاخره گران شد.
مذاکرات لغو تحریم ضروریتر میشود
تازه ترین تحریم ایران که پس از تحریم شرکتهای هواپیمایی، یکی از بیپایه ترین تحریمها با حداکثر فشار اقتصادی خواهد بود، تحریم کشتیرانی است.
بیمهرترین پروژه برای مردم
مسکن مهر، یکی از جنجالیترین پروژههای چند دهه اخیر ایران است. این پروژه که از همان ابتدا از نظر مکانیابی، کیفیت ساخت، نحوه تامین مالی و زمان تحویل چالشهای فراوانی داشت، هنوز هم با ابهامات فراوان دست و پنجه نرم میکند و آسیبدیدگان واقعی آن هم کسانی هستند که برای این مسکنها پول پرداخت کردهاند و الان هم که آنها را تحویل میگیرند مشکلات فراوانی را متحمل میشوند.
ساخت ۳ هزار و ۵۱۴ واحد نهضت ملی پردیس با تسهیلات بانک مسکن
دکتر علی خورسندیان، مدیرعامل بانک مسکن در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژههای نهضت ملی مسکن شهر جدید پردیس گفت: قرارداد ساخت ۲۴ پروژه شامل ۳ هزار و ۵۱۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن این شهرستان به ارزش ۱۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در بانک مسکن به امضا رسیده است.