قطارهای باری و مسافربری به دلیل اینکه میزان سوخت کمتری نسبت به برخی ناوگان حمل و نقلی چون کشتی و هواپیما مصرف میکنند، صرفه اقتصادی زیادی دارند. همچنین دارای مزیتهای قابل توجه دیگری چون میزان امنیت بالا و سرعت قابل توجه هستند و همین مزیتهاست که باعث میشود یکی از معیارهای اصلی سنجش پیشرفته بودن یک کشور، ارزیابی شرایط حمل و نقل ریلی آن باشد. جدا از مباحث مربوط به مجهز بودن این ناوگان و کیفیت آنها، یکی از ملاکهای ارزیابی اصلا محاسبه طول راهآهن است. طول این مسیر ریلی نیز بر اساس مساحت کشور سنجیده میشود. در تازهترین آماری که در این باره از سوی بانک جهانی منتشر شده است، جایگاه ایران در میان ۹۰ کشور دنیا، رتبه ۶۴ است که نیازی به توضیح اضافه ندارد که این جایگاه زیبنده کشوری که دارای زیرساخت و زمینههای بسیار مناسب احداث جادهها و راههاست و نعمات خدادادی در این زمینه دارد نیست. به گزارش بازار، بر اساس رده بندی بانک جهانی، جمهوری چک با ۱۲۲ متر راه آهن به ازای هر کیلومتر مربع از مساحت کشورش در رتبه نخست و ونزوئلا با ۰.۳۸ متر در رتبه آخر قرار دارد. در این میان آلمان در رتبه ۴، انگلستان ۱۰، کره جنوبی ۲۱، هند ۳۷، آمریکا ۴۷، چین ۶۱، عراق ۶۵، کانادا ۶۶، روسیه ۶۷ و استرالیا ۹۲ هستند. ضمن اینکه توضیح داده شده دلیل رتبه پایین کانادا، چین، روسیه و استرالیا محاسبه بر اساس مساحت زیاد آنهاست.
ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که کشور از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸ در زمینه ریلی پیشرفت کرده و در مقایسه با خودمان، حدود ۶۰ درصد رشد داشتهایم. با این حال قرار گرفتن در مقام مقایسه با استانداردهای جهانی نشان میدهد که حتی این رشد بیش از ۵۰ درصدی نیز کافی نبوده است. در جهانی که در بسیاری از کشورها قطارهای سریعالسیر و برقی و حتی بدون راننده در حال ربودن گوی سبقت از قطارهای معمولی هستند، نباید با این همه منابع و متخصص این زمینه در حال تلاش به نزدیک شدن استانداردهای جهانی از حیث میزان طول ریل و مساحت کشور باشیم. مهمترین عامل موفقیت در این حوزه و تاثیر شگرفت و غیر قابل باوری خواهد گذاشت، اعتماد به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری است. در خصوص جذب سرمایهگذاران و تاجران خارجی البته محدودیتهای غیرقابل انکاری به دلیل فشارهای ناشی از تحریمهای ظالمانه وجود دارد. حتی اگر کشورهای منطقه را هم در این زمینه مورد بهرهوری قرار ندهیم، در خود کشور ایران شرکتهای دانشبنیان و متخصصان جوان و البته سرمایهگذارانی هستند که تنها منتظر اعتماد دولتند. امروز این آمار منتشر شده و دیگر نمیتوان اقدامی برای تغییر وجههمان انجام داد اما میتوان همین ارزیابی را شاخص قرار داد تا با تلاش و پشتکار فراوان سعی کنیم در این زمینه ارتقا پیدا کنیم. گفتنیاست البته شروع دیدار و تعاملات با بخش خصوصی، یکی از رویکردهای جدی وزیر راه و شهرسازی است. مهرماه سالجاری، نشست سه ساعتهای با حضور فرزانه صادق و ۲۳۰ عضو شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، معاونین وزیر و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حملونقل و سایر اعضای این شورا برگزار شد.
در این نشست، ۲۲ نفر از روسای تشکلهای صنفی و تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای و دریایی چالشها و مشکلات خود را برشمردند که مهمترین آنها از این قرار بود: عدم توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی، دخالتهای مکرر دولت در موارد مختلف، عدم مناسبات کارفرما و بخش دولتی، تحریمهای بینالمللی و خود تحریمی، سوءمدیریتهای موجود، نرخگذاری دستوری، بیتوجهی به دیپلماسی حملونقل، محدودیت و دشواریهای تخصیص ارز و عدم هوشمندسازی و کارآمدسازی سامانههای حملونقل، ضرورت ساماندهی مرزها و تشکیل شورای ترانزیت، ضرورت کاهش تصدی گری دولت، ضرورت نوسازی حمل و نقل در تمامی عرصه ها و ….
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان- سیرجان تاکید کرد: به طور کلی تنهــا راه برون رفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناســب، فعال کردن بخش های ســرمایه گذاری است که باید تعامل مناســب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایه گذاران صــورت پذیرد تا بتوانیم با اســتفاده بهینه از این ظرفیت، خدمات را با کیفیت بالاتری به مردم ارائه دهیم.
مدیر عامل راه آهن گفت: اتصال خطوط ریلی به معادن و صنایع و تکمیل محورهای ریلی، اثر بخشی ملی دارد. همچنین با تعامل با سرمایهگذاران امیدواریم قراردادهای جدیدی را عملیاتی کنیم.
دکتر ذاکری ادامه داد: علاوه بر توسعه زیر ساخت ریلی به دنبال سرمایهگذاران در بخش ناوگان ریلی مسافری هم هستیم.
علاج گذر زمان است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چقدر این روشها در عمل به ارتقای صنعت حمل و نقل کشور منجر میشود.
عقب ماندن از قطار پیشرفت
برچسب ها
یادداشت سردبیر به بهانه طرح دوباره انتقال پایتخت در دولت چهاردهم؛ کاری نکنید از چاله به چاه بیافتیم
کاری نکنید از چاله به چاه بیافتیم
تهران یک ابرشهر بزرگ است که بیش از ۹ میلیون نفر را در خود جای داده است.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
نخستين ردپای آمریکا در خزر
دولت، درزمان صدارت احمد قوامالسلطنه لايحهاي تنظيم كرد كه بر اساس آن، امتياز استفاده از نفت شمال ايران به شركت معروف آمريكايي با نام "استاندارد اويل" واگذار ميشد. بر اساس توافق بين دولت و مجلس، اين لايحه به طور محرمانه به تصويب رسيد تا شوروي و انگليس در آن مداخله نكنند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
عدم گفتوگو مداری از مؤلفههای مهم یک رابطه عاطفی آسیبزا است
این روان درمانگر در گفتوگو با جمله، یکی از ویژگیهای بارز رابطه آسیبزا را عدم گفتوگو مداری و عدم استفاده از حل مسأله دانست و گفت: استفاده از حل مسأله موجب میشود که دو طرف به جای واکنش نشان دادن هیجانی و هیجان مدارانه از طریق گفتوگو به دنبال حل آن مشکل باشند، چرا که رابطه آسیبزا پیامدهای منفی برای جنبههای مختلف زندگی هر دو فرد به دنبال دارد.
تبعیضِ مجازی در سکوت
این روزها موضوع رفع فیلتر که یکی از وعدههای انتخاباتی مسعود پزشکیان بود، به کانون خبرها و بحثهای کارشناسی بازگشت و تقریباً همه اقشار و طبقات مردم و کارشناسان اقتصادی از وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات توقع دارند نسبت به عمل به وعده انتخاباتی رییس دولت چهاردهم اقدام کند.
رستورانهای بدون نظارت؛ تهدید یا امکانات؟
رستورانهای بین راهی، هواره یکی از مهمترین دغدغههای مسافران جاده بوده است.
بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان” همدان” به ایستگاه پایانی رسید
بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بعد از ۶ روز برگزاری و اجرای ۵۹ اثر نمایشی داخلی و چند اثر نمایشی از ۵ کشور ترکیه، روسیه، عراق، ازبکستان و برزیل روز پنجشنبه با برگزاری آیین اختتامیه و با معرفی آثار برگزیده توسط هیئت داوران به ایستگاه پایانی خود رسید و بکار خود پایان داد. مراسمی که با اجرای خوب" سید جواد هاشمی" در آن اشکها و لبخندها در هم تنیده شد.
جوانان رکورددار بیکاری
نرخ مشارکت و نرخ بیکاری دو شاخص کلیدی برای تحلیل وضعیت بازار کار و فعالیت اقتصادی یک جامعه به شمار میروند.
پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس در حوزه وظایف وزارت اقتصادپاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس در حوزه وظایف وزارت اقتصاد
وزیر اقتصاد ضمن پاسخ به سؤالات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنامههای این وزارتخانه را برای آنها تشریح کرد.
کسب رتبه علمی «الف» فصلنامه بورس اوراق بهادار برای سومین سال پیاپی
مهرداد عاصی، سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه اعلام کرد: فصلنامه بورس اوراق بهادار، برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه علمی «الف» شد.
کمیسیون تلفیق بودجه مجوز عرضه برق نیروگاه اتمی بوشهر را در بورس صادر کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون تلفیق بودجه، مصوب کرد که قیمت خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر مبنای هزینه تمام شده است و این نیروگاه میتواند مازاد آن را تا ۷ میلیارد کیلووات ساعت، در بورس عرضه کند.
وزیر اقتصاد: وضعیت تولید و رونق اقتصادی در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت، عنوان کرد که با اجرای این تصمیمات، در نیمه دوم سال جاری، وضعیت تولید و رونق اقتصادی، به مراتب بهتر از نیمه اول سال خواهد بود.
وضعیت تولید و رونق اقتصادی در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت، گفت با اجرای این تصمیمات، در نیمه دوم سال جاری، وضعیت تولید و رونق اقتصادی، به مراتب بهتر از نیمه اول سال خواهد بود.
تیم ملی با عبور سخت از سرمای بیشکک به جام جهانی نزدیک شد
تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز ششمین بازیاش در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ را در ورزشگاه دولن اومورزاکوف بیشکک مقابل قرقیزستان برگزار کرد که این بازی در نهایت با برتری ۳ بر ۲ شاگردان امیر قلعهنویی تمام شد. ملیپوشان کشورمان در نیمه اول با برتری ۲ بر صفر به رختکن رفتند […]
برتری نفسگیر ایران برابر قعرنشین
تیم ملی فوتبال ایران با برتری نفسگیر برابر کره شمالی در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، به صدرنشینیاش در این رقابتها ادامه داد.
دنیا مالی: اگر در بخش بانوان هزینه کنیم بهترین نتیجه را میگیریم
وزیر ورزش و جوانان گفت: ما در بازیهای آسیای هانگژو ۱۳ مدال طلا کسب کردیم که قطعا قابل دفاع نیست
پیروزی فعالان رسانهای در بازی دوستانه فوتبال ایران همدل
بازی دوستانه فوتبال ایران همدل با برتری فعالان رسانهای به پایان رسید.
دلایل صعود تیم ملی نوجوانان چه بود؟
دلایل اصلی صعود تیم ملی فوتبال نوجوانان به جام ملتهای آسیا مشخص شد.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
بیکیفیت باش و گران شو!
خودرو گران شد؛ همین خودروی ملی که بحث در خصوص کیفیت محصولات آن فراوان است، همین بازاری که اذعان میشود نه تنها سودآوری ندارد بلکه زیان هم دارد، کمپانی همین محصولاتی که ثبت نام برای خرید آنها گاهی به اندازه عمر یک نسل به طول میانجامد، پس از چندین ماه قرار گرفتن در صدر اخبار و تکذیب و گمانهزنی، بالاخره گران شد.
مذاکرات لغو تحریم ضروریتر میشود
تازه ترین تحریم ایران که پس از تحریم شرکتهای هواپیمایی، یکی از بیپایه ترین تحریمها با حداکثر فشار اقتصادی خواهد بود، تحریم کشتیرانی است.
بیمهرترین پروژه برای مردم
مسکن مهر، یکی از جنجالیترین پروژههای چند دهه اخیر ایران است. این پروژه که از همان ابتدا از نظر مکانیابی، کیفیت ساخت، نحوه تامین مالی و زمان تحویل چالشهای فراوانی داشت، هنوز هم با ابهامات فراوان دست و پنجه نرم میکند و آسیبدیدگان واقعی آن هم کسانی هستند که برای این مسکنها پول پرداخت کردهاند و الان هم که آنها را تحویل میگیرند مشکلات فراوانی را متحمل میشوند.
ساخت ۳ هزار و ۵۱۴ واحد نهضت ملی پردیس با تسهیلات بانک مسکن
دکتر علی خورسندیان، مدیرعامل بانک مسکن در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژههای نهضت ملی مسکن شهر جدید پردیس گفت: قرارداد ساخت ۲۴ پروژه شامل ۳ هزار و ۵۱۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن این شهرستان به ارزش ۱۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در بانک مسکن به امضا رسیده است.