هزاران راه نرفته خودرو‌های کارکرده
هزاران راه نرفته خودرو‌های کارکرده
شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو‌های سواری نو و کارکرده به داخل کشور توسط «محمدرضا عارف»، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که طبق آن، اشخاص حقیقی نیز می‌توانند خودرو‌های خارجی را وارد کشور کنند. آنچه موافقان خودرو‌های کارکرده خارجی به داخل کشور بر آن تأکید داشتند این بود که این خودرو‌ها بتوانند اولاً با ایجاد یک فضای رقابتی به افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی بینجامند دوماً اینکه مردم جامعه بتوانند با پرداخت پول کمتری خودرو‌های با کیفیت‌تر سوار شوند و همچنین همین امر به ایجاد فضای رقابتی به کاهش قیمت خودرو‌های داخلی نیز بینجامد.

اینکه امروز واردات این خودرو‌ها به میزان زیادی تسهیل شده و شرایط ثبت نامی آن نیز فراهم شده است اتفاق خوبیست اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که دست برداشتن از روی ماشه مخالفت با واردات این خودرو‌ها کافی نیست و اینکه بتواند این نتایج خوب را به دنبال داشته باشد مشروط به شروط دیگری است. یکی از این موانع، مربوط به ارزی است که باید به وسیله آن این خودرو‌های وارداتی را خریداری کرد. در واقع محدودیت‌های ارز‌هایی که در داخل کشور وجود دارد همچنان پابرجاست و مردم نمی‌توانند با ارز‌های داخل این خودرو‌های وارداتی را خریداری کنند. درواقع فقط با عرض خارجی و با منشأ سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان آن‌ها را خریداری کرد و مبرهن است که چنین شرایطی برای مردم جامعه فراهم نیست.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که اگر بانک مرکزی سیاست تخصیص ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده را تسهیل کند آیا این آیین‌نامه می‌تواند اثر مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد گفت: اگر نحوه تخصیص ارز تسهیل شود، خودبه‌خود مردم منتفع می‌شوند و قیمت خودرو نصف خواهد شد. در چنین شرایطی نه فقط قیمت خودرو نصف خواهد شد بلکه خودرؤسازان داخلی باید برای فروش خودرو‌هایشان به مردم التماس کنند. ‌به‌گفته او در چنین حالتی بازار خودرو با شرایطی مشابه سال ۱۳۹۴که طی آن خودرؤسازان به مردم برای خرید خودرو وام می‌دادند مواجه خواهد شد و قیمت‌ها در بازار به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. دادفر در پاسخ به این پرسش که آیا‌امیدواری وجود دارد که بانک مرکزی سیاست‌های تأمین ارز واردات خودرو‌های کارکرده را تسهیل کند گفت: احتمالش بسیار ضعیف است. این آیین‌نامه بیشتر نوعی رفع تکلیف قانونی است و در آینده نه چندان دور این موضوع مشخص خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری درباره تأثیر واردات خودرو‌های خارجی گفت: اینکه این آیین‌نامه چه تأثیری بر بازار خودرو دارد بستگی زیادی به تصمیم بانک مرکزی درباره منشأ تأمین ارز دارد.
‌مهدی دادفر افزود: اگر در بر همان پاشنه قبلی در مورد نحوه تخصیص ارز بچرخد این آیین‌نامه تأثیری ندارد و تصویب این آیین‌نامه منجر به افزایش واردات نخواهد شد. اما اگر سایر منابع نیز برای واردات خودرو توسط مردم مجاز شمرده شود این آیین‌نامه می‌تواند بسیار اثربخش باشد. ‌او تصریح کرد: ناگفته نماند که این آیین‌نامه با فشار مجلس، رئیس کمیسیون صنایع و سخنان انتقادی رئیس مجلس تدوین شد وگرنه این آیین‌نامه هرگز ابلاغ نمی‌شد.
او با بیان اینکه دو صد گفته چون نیم کردار نیست اضافه کرد: نکته مهم‌تر اجرای این آیین‌نامه است. واردات خودرو‌های نو ۵٫ ۱ سال است که تبدیل به قانون شده اما آیا آیین‌نامه به درستی اجرا شده و آیا منجر به ایجاد تعادل در بازار شده است؟ پاسخ خیر است. دادفر ادامه داد: آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو نتوانست تأثیری بر بازار خودرو داشته باشد، درنتیجه می‌توان انتظار داشت که آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده هم به سرنوشت واردات خودرو‌های نو و بلکه بدتر دچار شود.