در افتتاحیه مراسم، محمد رضا پارسیان رئیس انجمن روابط عمومی استان تهران و بنیانگذار رویدادهای پی آرتاک، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: با توجه به رشد دانش حرفه ای روابط عمومی در دنیا و احساس نیاز به افزایش دانش جامعه روابط عمومی کشور و علاقهمندان این حوزه به شناخت روابط عمومی و همگرایی و همافزایی، نبودِ رویداد دورهمی صمیمانهیِ مناسبی برای کنار هم جمع شدن این جامعه حس میشد، دورهمی فعالان روابط عمومی با عنوان «پیآرتاک» یک دورهمی و صبحانه کاری خودمانی برای گپ و گفت دوستانه، تقویت شبکه سازی، ایده پردازی و اشتراک گذاری تجارب روابط عمومی است.
پارسیان اظهار داشت: فراهمسازی فضایی برای یادگیری، رشد حرفهای و همگرایی فعالان روابط عمومی و نیز مهیاکردن فضای ارائه دستآوردها برای شرکتهای دانش بنیان، فناور و خلاق حوزه روابط عمومی و استارتاپهای فعال و سرویسدهندگان به این جامعه از اهداف و دلایل این رویداد است، در این مجموعه رویداد ارائههای تخصصی روابط عمومی از مجموعه های مختلف را خواهیم داشت و در پنل های گفتگو با حضور مدیران ارشد روابط عمومی چالشهای واقعیِ تجربه شده مدیران روابط عمومی بیان می شود.
رئیس انجمن روابط عمومی استان تهران با اشاره به آغاز به کار انجمن روابط عمومی استان تهران گفت: همزمان با برگزاری نخستین رویداد پی آرتاک، انجمن روابط عمومی استان تهران اعلام موجودیت کرده و به عنوان پیشران توسعه حرفهای روابط عمومی با هدف ارتباط مؤثر با تصمیمگیران و تصمیمسازان اکوسیستم روابطعمومی سنتی و استارتاپی و ارتقای سطح دانش و مهارت شبکه گسترده فعالان با همراهی کارشناسان، دانشجویان، اساتید و صاحبنظران، انجمن روابط عمومی استان تهران آغاز به کار خود را اعلام می نماید.
هادی باغبان مدیرعامل شرکت بزرگ سیمرغ؛
هتل سیمرغ میزبان نخستین رویداد پیآر تاک با حضور اساتید و مسئولان برجسته
هادی باغبانی، مدیرعامل شرکت بزرگ سیمرغ (هتل سیمرغ تهران)، در این رویداد به تشریح نقش کلیدی روابط عمومی در موفقیت سازمانها پرداخت و به ضرورت مهارتهای انسانی و فنی در روابط عمومی برای جذب کارکنان، تامین بودجه و تعیین راهبردها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی با بهرهگیری از نرمافزار CRM، مشتریان داخلی و خارجی را تحلیل میکند و سه اصل بازاریابی، فروش و تبلیغات را مدیریت مینماید.
وی اظهار داشت: هتل سیمرغ با شعار «اعتبار ما، خدمات ما»، به دنبال کسب رضایت مشتریان است و این رویکرد نشاندهنده ارتباط مستقیم بازاریابی و تبلیغات با روابط عمومی است. در هر بخش، از خدمات هتلداری تا تولید موشک، روابط عمومی نقش حیاتی در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا ایفا میکند.
باغبانی بیان داشت: رویداد پی آرتاک فرصتی برای تبادل نظر و ارتقای دانش در حوزه روابط عمومی و مدیریت سازمانی فراهم آورد.
نغمه دانش آشتیانی، مدیر روابط عمومی فیلم نت؛
چالشهای مدیران روابطعمومی در حوزه فرهنگ و هنر؛ از انتظارات مالی تا شکاف کیفیت محتوا
نغمه دانش آشتیانی، مدیر روابط عمومی فیلم نت، در این رویداد “پیآرتاک” با اشاره به سابقه خود که از سال ۷۰ وارد رسانه و از سال ۸۰ به صورت جدی در حرفه روابطعمومی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کرده است، گفت: فضای فرهنگ و هنر بیشتر توسط خانمها مدیریت میشود و تجربه نشان داده که هنرمندان، آرتیستها یا کارگردانان انتظار دارند مدیر روابطعمومی علاوه بر انجام وظایف حرفهای، به دنبال درآمدزایی و پولسازی نیز باشد.
دانش آشتیانی این موضوع را یک چالش بزرگ در حوزه روابطعمومی دانست و افزود: این انتظارات گاهی به شکست پروژهها منجر میشود، چرا که موفقیت روابطعمومی به عوامل دیگری وابسته است که باید به درستی مدیریت شوند.
مدیر روابط عمومی کنسرت های علیرضا قربانی همچنین به تفاوتهای نقش مدیر روابطعمومی در ایران و کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر، مدیر روابطعمومی به عنوان مدیر برنامه شناخته میشود و در صورت بروز مشکل، مسئولیت خسارتها بر عهده اوست. اما در ایران این نقش به گونهای دیگر تعریف شده و گاهی انتظارات فراتر از وظایف اصلی این حرفه است.
دانش آشتیانی در ادامه به موضوع تولید محتوا در حوزه روابطعمومی پرداخت و از شکاف مالی بین ارگانهای دولتی و خصوصی انتقاد کرد و بیان کرد: این شکاف مالی باعث کاهش کیفیت کار میشود و در نهایت به ضرر کل صنعت فرهنگ و هنر تمام میشود. برای بهبود این شرایط، نیاز به همکاری بیشتر و تعریف دقیقتری از نقشها و مسئولیتها داریم.
روناک دوستی سرپرست تیم والیبال بانوان سایپا
از چالشهای اطلاعرسانی ورزش بانوان تا موفقیت با حداقل امکانات
روناک دوستی، مدیر روابط عمومی اسبق هیئت بسکتبال استان تهران و از فعالان در حوزه روابط عمومی ورزش بانوان در رویداد “پیآرتاک” با اشاره به چالشهای این حوزه، از عدم پوشش مناسب شبکههای ورزشی و خبری از ورزش بانوان انتقاد و بیان کرد: برای اولینبار از صفحه شخصی در اینستاگرام به عنوان یک شبکه خبری رویدادهای ورزشی والیبال و بسکتبال استفاده کردم.
دوستی با تاکید بر استقبال گسترده از این ابتکار، گفت: با حداقل امکانات موفق شدم مجوز بخش زنده و معرفی بانوان ورزشکار را بگیرم و این حرکت مورد توجه بخشهای دیگر قرار گرفت، معرفی زنان ورزشکار منجر به مصاحبههای تلویزیونی و توجه رسانههای ورزشی به چهرههای شاخص این عرصه شد.
روناک دوستی که هماکنون سرپرست تیم والیبال بانوان سایپا است، خلاقیت و ایدهپردازی را رمز موفقیت خود دانست و تاکید کرد: با کمترین امکانات میتوان به موفقیتهای بزرگ دست یافت.
نازلی خرامان معاون اسبق روابط عمومی بانک دی:
روابط عمومی هنر درک و خلق اثر در قلب جامعه
نازلی خرامان، معاون سابق روابط عمومی بانک دی، نیز در در رویداد “پیآرتاک” با اشاره به مسیر حرفهای خود، از انتخاب ناگهانی رشته مترجمی زبان به جای پزشکی و خبر گفت و اظهار داشت: تصور نمیکردم روزی دلباخته حرفه روابط عمومی شوم.
خرامان هنر روابط عمومی را درک یافتهها و جهان پیرامون و توسعه آن در سازمان دانست و افزود: مهمترین رسالت روابط عمومی، خلق اثر و لمس قلب انسانهاست. این اثرگذاری در دو سطح اتفاق میافتد: اول در توسعه مجموعه سازمانی و دوم در جامعه.
وی با اشاره به تجربیات خود در بانک دی، خاطرنشان کرد: با درک این که طیف مشتریان بانک دی خانوادههای معظم شهدا هستند، اقداماتی برای ایجاد فضای ذهنی مناسب و همدلی بین مشتریان و کارکنان انجام دادم. همچنین برای اولین بار با راهاندازی رادیو اینترنتی “صدای دی”، اولین پادکست را تهیه کردم.
خرامان با اشاره به تجربیات مشابه خود در شرکت نفت و شرکت خوارزمی، تأکید کرد: روابط عمومی باید اثری ماندگار و تلنگری در دیگران ایجاد کند.
محمد بیدارمغز در رویداد پیآرتاک:
روابط عمومی و تشریفات دو روی یک سکه هستند؛ هر روز برای سازمانتان خبر تولید کنید
محمد بیدارمغز، سخنران، مدرس و مشاور در حوزههای تشریفات نوین بینالمللی و روابط عمومی، نیز در در رویداد “پیآرتاک” با اشاره به سابقه طولانی خود در حوزه رسانه و روابط عمومی، گفت: از سال ۴۸ در مقطع دانشجویی کار خبر را در حوزه رسانه آغاز کردم و به عنوان رئیس روابط عمومی دانشکده وزارت خارجه فعالیت داشتم. همچنین در هند، سردبیر روزنامه بشیر بودم و در ۱۴۰ برنامه تلویزیونی داخلی به عنوان طراح و مجری حضور یافتم.
بیدار مغز با تأکید بر اهمیت آموزش و توسعه مهارتها، افزود: ۶۷۰ دوره آموزشی در حوزههایی مانند آداب تشریفات، پذیرایی و خانهداری در وزارت خارجه و نهاد ریاست جمهوری تدریس کردهام. انسان با تلاشش انسان است و باید هر شب خود را محاسبه کند.
او همچنین به ارتباط تنگاتنگ بین روابط عمومی و تشریفات اشاره کرد و گفت: در کنار روابط عمومی، به تشریفات روی آوردم. روابط عمومی و تشریفات دو روی یک سکه هستند و مکمل یکدیگرند. روابط عمومی یک فرآیند دوطرفه است و باید به دقت مدیریت شود.
بیدارمغز که نویسنده کتاب «روابط عمومی نوین» نیز هست، در پایان با تأکید بر اهمیت تولید محتوا و خبررسانی مؤثر، خطاب به حاضران گفت: هر روز و هر هفته برای سازمان خود یک خبر تولید کنید و سعی کنید تیترهای قوی و جذاب انتخاب کنید. خبر و تیتر قوی، کلید موفقیت در روابط عمومی است.
از مهمترین بخشهای این رویداد، برگزاری پنل تخصصی تحت عنوان “تقاطع روابط عمومی و گردشگری” بود. این پنل با حضور سه نفر از متخصصان مطرح این حوزه برگزار شد که هر یک دیدگاههای متفاوت و سازندهای را برای حاضران ارائه کردند:
جواد قاسمی دبیر انجمن روابط عمومی ایران؛
روابط عمومی و گردشگری نیازمند مدیران زبده و آموزشهای تخصصی است
جواد قاسمی، رئیس انجمن متخصصان گردشگری ایران و رییس پنج دوره انجمن روابطعمومی ایران نیز در رویداد پیآرتاک به بیان تجارب خود در حوزه روابط عمومی و گردشگری پرداخت و با اشاره به سابقه طولانی انجمن روابط عمومی ایران، خاطرنشان کرد که این انجمن قبل از انقلاب اسلامی اجلاسهای سراسری در سطح جهانی را در تهران برگزار و مورد حمایت شرکت نفت قرار گرفته است.
مدیرکل اسبق روابطعمومی و اموربینالملل بنیاد مستضعفان همچنین به تأسیس ۱۶ شعبه از این انجمن در استانهای مختلف اشاره کرد و از انتخاب اخیر محمد رضا پارسیان به عنوان رئیس انجمن روابط عمومی استان تهران خبر داد.
قاسمی با بیان اینکه خودش دانشآموخته دانشکده علوم اجتماعی زیر نظر دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران است، از چاپ کتابی به یادبود ایشان خبر داد و تأکید کرد که این کتاب باید توسط همه کارشناسان، مسئولین و مدیران مطالعه شود.
وی همچنین به علاقهاش به فعالیتهای انقلابی اشاره کرد و از تأسیس سه انجمن روابط عمومی ایران، انجمن گردشگری و خانه روابط عمومی ایران سخن گفت.
قاسمی در بخش دیگری از صحبتهایش، به حوزه گردشگری پرداخت و گفت که با حضور اعضای انجمن گردشگری ایران، تلاش میشود تا کارشناسان روابط عمومی با تسلط به زبانهای خارجی، به عنوان راهنمایان قوی و لیدرهای خوب برای معرفی کشورمان عمل کنند.
این سخنان جواد قاسمی در رویداد پیآرتاک، نشاندهنده دیدگاهها و برنامههای وی برای توسعه روابط عمومی و گردشگری در ایران است.
امیرحسین شعبانیان مدیر اسبق روابطعمومی علیبابا و تپسی؛
روابطعمومی باید بحرانها را پیشبینی کند، نه اینکه منتظر وقوع آن باشد
امیرحسین شعبانیان، مدیر سابق روابطعمومی علیبابا و تپسی، در رویداد تخصصی پیآرتاک از تجربیات خود در مدیریت بحران و چالشهای حوزه روابطعمومی سخن گفت و با تأکید بر اهمیت پیشبینی بحرانها، به لزوم بخشبندی بحرانها به لایههای قرمز، نارنجی و زرد اشاره کرد و گفت: روابطعمومی با پیشبینی و بخشبندی بحرانها میتواند بهطور مؤثرتری آنها را مدیریت کند.
شعبانیان با اشاره به ضعفهای موجود در نهادهای دولتی و برخی سازمانها، افزود: متخصصان روابطعمومی باید در نهادهای دولتی ارتباطات قوی داشته باشند، اما متأسفانه بسیاری از مدیران ارزش این ارتباطات را درک نمیکنند.
وی همچنین به باور اشتباه برخی مدیران روابطعمومی اشاره کرد که فکر میکنند باید بحران را حل کنند، در حالی که در دنیا اعتقاد بر این است که بحرانها نباید اصلاً به وجود بیایند.
شعبانیان تأکید کرد: در ایران شاهد تکرار اشتباهات یکسان در مدیریت بحران هستیم و متأسفانه از این تجربیات درس نمیگیریم.
وی در ادامه به تجربیات خود در علیبابا اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری، منطق علیبابا این بود که دسترسی به خدمات عمومی در محصولات گردشگری در اولویت قیمت قرار بگیرد. اما متأسفانه در این مسیر، قدرت ریسکپذیری، افزایش قیمت و متقاعدسازی کاربران را از دست دادیم و نتوانستیم رضایت گردشگران و خلق ارزش را بهطور کامل محقق کنیم.
وی همچنین از متخصصان روابطعمومی خواست تا همواره از خود بپرسند که آیا مشتریان همان نظری را دارند که مدیران میگویند؟ و افزود: اگر پاسخ منفی است، یعنی روابطعمومی نتوانسته است شعار سازمان را بهدرستی منتقل کند و کارش را بهطور صحیح انجام نداده است.
شعبانیان در پایان با تأکید بر لزوم یادگیری از تجربیات گذشته، خاطرنشان کرد که روابطعمومی موفق، روابطعمومی است که بتواند بحرانها را پیشبینی کند و از وقوع آنها جلوگیری کند، نه اینکه منتظر وقوع بحران باشد و سپس به فکر حل آن بیفتد.
عارف طحان بنیانگذار برند برادران ایرانگرد؛
صنعت گردشگری ایران؛ از خلا روابط عمومی تا فرصتهای درآمدزایی با محوریت طبیعتگردی
عارف طحان، موسس برند گردشگری برادران ایرانگرد نیز در رویداد پی آرتاک با اشاره به تجربه ۱۵ ساله خود در حوزه ایرانگردی و همکاری ۶ ساله با برند “ایرانگرد و یک کوله”، بر لزوم تعریف اهداف اجتماعی در کولهگردی تاکید کرد.
طحان افزود: بزرگترین فقدان در حوزه گردشگری داخلی، نبود هماندیشی و همکاری میان فعالان این صنعت است. ما با برگزاری این نشستها تلاش کردیم تا این خلا را پر کنیم وبا هدف ایجاد همافزایی و همکاری میان فعالان ،راهنمایان تور، بلاگرها، آژانسهای مسافرتی و این صنعت در هر استان را با یکدیگر آشنا سازیم.
طحان همچنین به نقش کلیدی روابط عمومی در توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: روابط عمومی به عنوان چشم و چراغ دستگاهها و موسسات خصوصی، میتواند با استفاده بهینه از رسانهها، به رشد و توسعه این صنعت کمک شایانی کند.
وی با اشاره به پتانسیلهای بالای ایران در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس و اطراف ایران از صنعت گردشگری درآمدزایی میکنند، در حالی که ایران با داشتن طبیعت چهارفصل و جاذبههای تاریخی و فرهنگی، هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در این حوزه دست یابد. تقویت گردشگری میتواند به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گازی کمک کند و چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.
مدیرعامل صنایع خلاق اریسا:
چالش هدایای مراسمات دولتی نیازمند راهحلهای خلاقانه است
سید حجت طباطبایی مدیرعامل شرکت صنایع خلاق اریسا، در رویداد پیآرتاک به بررسی چالشها و ارائه تجربیات مرتبط با هدایای سازمانی در ارتباط با مدیران روابط عمومی سازمان ها پرداخت.
طباطبایی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه هدایای مراسمات بینالمللی و داخلی، این موضوع را بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی دستگاههای دولتی و نیز حوزه گردشگری عنوان کرد.
وی با بیان تجربیات خود از رویدادهای مختلف، از جمله استفاده از تابلو فرش و صنایع دستی بهعنوان هدیه، به مشکل بستهبندی و حملونقل این اقلام اشاره کرد و توضیح داد که بسیاری از این هدایا، علیرغم ارزش فرهنگی و هنری بالا، به دلیل عدم وجود بستهبندی مناسب و شیک، با مشکلاتی در حملونقل و ارائه مواجه هستند.
به گفته مدیرعامل صنایع خلاق اریسا، برای رفع این چالشها، شرکت اریسا در سال ۱۳۹۸ با هدف تولید هدایای اصیل ایرانی، لوکس و اشتغالزا تأسیس شد، این شرکت با تمرکز بر طراحی و تولید هدایای ماندگار و اثرگذار، تلاش میکند تا نیازهای مراسمات دولتی و بینالمللی را بهطور کامل پوشش دهد.
طباطبایی در پایان سخنان خود بر اهمیت استفاده از هدایای باکیفیت و دارای بستهبندی مناسب تأکید کرد و افزود: هدایای مراسمات دولتی نهتنها باید نشاندهنده اصالت و فرهنگ ایرانی باشند، بلکه باید بهگونهای طراحی شوند که حملونقل و ارائه آنها بهراحتی انجام پذیرد.
گفتنی است؛ «پیآرتاک» رویدادی تخصصی و تجربه محور برای اشتراک گذاری و انتقال تجربه در حوزه روابط عمومی است که قرار است هر ماهه متخصصان و علاقهمندان زیادی را در تهران و سراسر کشور گردهم آورده تا فعالان و مدیران ارشد روابط عمومی کشور از چالشها، مسائل و دغدغههای واقعیشان بگویند.مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، اساتید و دانشجویان، صاحب نظران و اندیشمندان، متخصصان و فعالان روابط عمومی در انجمن های صنفی، مدیران روابط عمومی رسانهها، فعالان تشکلهای دانشجویی روابط عمومی، صاحبان کسبوکارهای دانش بنیان، فناور و خلاق حوزه روابط عمومی و رسانه و استارتاپهای فعال و سرویسدهندگان به حوزه روابط عمومی و کلیه علاقهمندان روابط عمومی، مخاطبان «پیآرتاک» هستندد که در نخستین رویداد هتل سیمرغ تهران به عنوان میزبان این رویداد، فضایی مناسب و دلنشین را برای برگزاری این دورهمی تخصصی فراهم کرد.