این فیلم،داستان مردی را روایت میکند که به دلیل شرایط روز( وقوع انقلاب )ظاهرآ تغییرکرده و ازیک فردبه اصطلاح آن روزها طاغوتی به انسانی انقلابی و دینداریا برعکس آن تبدیل میشود.ودرخلاصه نیم خطی داستان فیلم هم چنین آمده است:«میخی که بیرون میزنه چکش میخوره!»
مهران احمدی دراین فیلم،تلاش زیادی داشته تا نشان دهدکه ریاکاری چگونه در یک جامعه شکل گرفته و ریشه میدواند و افرادجامعه ازهرقشرو طبقه ای چگونه با سوءاستفاده ازتغییرات سیاسی و اجتماعی تلاش میکنندبه ثروت،قدرت و مال و مکنت برسند.
امین حیایی نقش اصلی ” آقای زالو ” را بر عهده دارد.او که یکی ازستارگان مهم سینمای ایران ازدهه هفتادتا به امروزبه شمارمی رود،درطول این سه دهه بسیار پرانرژی درسینمای ایران حضورداشته است.به قول دوستم وحید تقی نیا،حیایی اُستادتیپ سازی است و درفیلم “آقای زالو ” هم ازاین ظرفیت خدادادی خودبه نحو احسن استفاده کرده تاکاراکترمنوچهر را دارای هویت خاص و متفاوت نماید.صرف نظرازنقدهای اساسی به اسلوب و چارچوب فیلمنامه و تمامیت فیلم،امین حیایی بعنوان بازیگری توانمند و با تجربه دراین فیلم هم موفق میشودبا استفاده از توانایی ذاتی خوددرایفای نقشهای کمدی،لحظات مفرحی را برای مخاطبان خلق نماید.
علاوه برحیایی،دراین فیلم،دو بازی متفاوت ازدو بازیگرزن سینمای ایران یعنی ژاله صامتی و مونا فرجادهم را شاهدیم.خوشبختانه،صامتی هم درتیپ سازی کاربلد و تواناست،اودراین اثرهم،یک تیپ زنانه متفاوت روکرده که برای تماشاگران بسیارجذاب است،درکنار او مونافرجاد( دخترجلیل فرجاد ) هم در نقش دختری شوخ و شنگ و کمی شیطان حضوری بامزهدارد.
میثم مولایی (تدوین گر) و روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری) ” آقای زالو ” هستند. نقش این دو نفردرریتم تندوجذاب فیلم بیش ازبقیه عوامل به چشم میآید،آنهابا تصاویرخوش آب و رنگ و کاتهای سریع باعث شدندتا “آقای زالو” دربرخی موارد،ریتم تندی پیداکرده و خستگی تماشاگران را رفع نماید.
و اما دریک نگاه کلی ” آقای زالو “در امتداددیگرکمدیهای سینمای ایران در دهه اخیربه شمارمی آیدکه بعدازموفقیت خیره کننده فیلم کمدی ” فسیل ” به عنوان یک پدیده درگیشه،ساخت فیلمهای کمدی یادآوردهه شصت،فراگیر شد.هرچند مهران احمدی تلاش کرده با طرح مضامین اخلاقی و سیاسی اثری متفاوت ازسایرکمدیهای سینمای ایران بسازدتا برای تماشاگران امروزی جذاب باشد،اما درنهایت به دلیل ضعف فیلمنامه،شعارزدگی،ردکردن برخی خط قرمزهای اخلاقی و عرفی جامعه،این ساخته مهران احمدی هم درست همان سرنوشتی را پیدا میکندکه سایر کمدیهای سالهای اخیرسینمای ایران پیدا کرده اند،یعنی اسیر شدن در چارچوب کلیشهها و فداکردن همه چیز صرفا برای خنداندن تماشاگر.
در” آقای زالو “هم،ماشاهدحضورچند تیپ هستیم که البته صرفا توسط بازیگران توانای فیلم خلق شده اند،بدون آن که برای دراماتیزه کردن آنها کوششی از سوی نویسنده و کارگردان صورت گرفته باشد.بدون تردید،نویسنده و کارگردان این فیلم بیش ازیک فیلمنامه خوب و استخوان دار،روی ستارههای فیلم حساب کردهاند هرچند بایدگفت که دراکران عمومی پاسخ مناسبی هم گرفتهاند،اما خط داستانی این اثربه شدت دچارتشتت و پراکندگی است،بطوری که نمیتوان آن را درگروه آثارماندگارسینمای کمدی ایران به شمارآورد و مثل موارد مشابه به زودی فراموش خواهد شد.
مهران احمدی،بازیگرشناختهشده ی سینما و تلویزیون،پیش ازاین درمقام کارگردان فیلمهای«سگبند» و«مصادره» را ساخته،ضمن آنکه سریال«بیگناه» را هم درشبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است.به نظرمیرسدبا توجه به سبک فیلم «آقای زالو» که یک کمدی پرهیجان و بزنبکوب است،ذائقه احمدی درسینما با آنچه درنمایش خانگی ارائه میدهد متفاوت باشد.بی گمان او هم تلاش دارد با ساخت کمدیهای پرفروش،جایگاه خود را بهعنوان کارگردانی که توانایی جذب مخاطب و موفقیت درگیشه را دارد،در سینمای ایران تثبیت نماید.
این فیلم که ستارگان زیادی درآن بازی میکنند،تماشاگران زیادی را به سالنهای سینماکشانده و توانسته درمدت زمان کوتاهی بیش از۹۲ میلیاردتومان فروش را تجربه کند.
مهران احمدی کارش درسینما را با بازی در فیلم ” آدم “عبدالرضا کاهانی دوست دوران کودکیاش آغاز کرد.پس ازآن به فعالیتهای دیگری ازجمله دستیاری کارگردان های مختلف و مدیریت تولید چندفیلم پرداخت.سپس درچند فیلم از جمله یک ” خانواده محترم” ، ” بغض ” و … نقشهای متفاوت و البته جدی را بازی کرد.
اما این بازی درنقش بسیارمعروف شکیب درسریال آوای باران بودکه احمدی را به شهرت رساند.او بابازی درنقش بهبود فریبا درسریال بسیارمحبوب پایتخت تبدیل به یک نام و بازیگری شدکه پس از آن،حتی مردم کوچه و بازارهم او را میشناختند.
- نویسنده : محمد عمرانی// عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی










































































































































































































