پرواز امن پیش‌شرط توسعه هوانوردی ایران
پرواز امن پیش‌شرط توسعه هوانوردی ایران
به گزارش جمله، ابوذر شیرودی، معاون وزیر راه و سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، در نشست‌خبری نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با تأکید بر جایگاه حیاتی ایمنی در صنعت هوانوردی، اظهار کرد: حفظ ایمنی و امنیت پروازها اصلی‌ترین و غیرقابل‌ چشم‌پوشی‌ترین مأموریت سازمان هواپیمایی کشوری است و این اصل بنیادین در تمامی شرایط، حتی در سخت‌ترین مقاطع، باید صیانت شود.

وی در ادامه فشارهای گسترده ناشی از تحریم‌های خارجی، حمل‌ونقل هوایی را یکی از بخش‌های پیشرو در مواجهه با محدودیت‌ها دانست و افزود: با وجود قرار گرفتن صنعت هوایی در خط مقدم تحریم‌ها، مسیر توسعه متوقف نشده و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در حال اجرا می‌باشد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، توان فنی کشور در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما را یکی از دستاوردهای مهم سال‌های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: امروزه بخش قابل‌توجهی از نیازهای تعمیراتی ناوگان در داخل کشور تأمین می‌شود و حتی توانسته‌ایم این خدمات را در خارج از مرزها نیز ارائه دهیم.
وی با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه توسعه ناوگان هوایی، اظهار کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت فعال بخش خصوصی، هفته گذشته ۲۰۰۰ صندلی جدید به ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزوده شد؛ اقدامی که با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی و دولت چهاردهم به ثمر نشست.
شیرودی در ادامه عنوان کرد: نخستین پرواز این هواپیماها روز گذشته با موفقیت انجام شد و این موضوع نشان‌دهنده آمادگی عملیاتی ناوگان جدید است.
وی درباره جزئیات افزایش ناوگان، بیان کرد: در مجموع ۸ فروند هواپیما شامل ۵ فروند از یک مدل و ۳ فروند از سه مدل متفاوت وارد ناوگان هوایی کشور شده و به‌تدریج در چرخه عملیاتی قرار گرفته‌اند.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه درباره نقش حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید کرد: وظیفه اصلی سازمان، تنظیم‌گری است و این نقش در شرایط فعلی باید سخت‌گیرانه‌تر، دقیق‌تر و مبتنی بر استانداردهای ایمنی و رقابتی دنبال شود.
وی افزود: در دوران تحریم، اهمیت این نقش دوچندان می‌شود و در همین راستا برنامه‌ریزی شده است از ظرفیت صندوق توسعه حمل‌ونقل برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و دولتی جهت تأمین ناوگان استفاده شود.
شیرودی در ادامه از ساماندهی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: هفته آینده بسته‌های تشویقی و مشوق‌های جدیدی در حوزه حمل‌ونقل هوایی ارائه خواهد شد که می‌تواند به بهبود عملکرد ایرلاین‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری کمک کند.
وی با اشاره به چشم‌انداز پروازهای خارجی، اظهار کرد: با افزایش ظرفیت ناوگان، مشکلی در پروازهای بین‌المللی نخواهیم داشت و هواپیماهای دورپرواز و پهن‌پیکر به‌تدریج وارد چرخه عملیاتی خواهند شد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از برنامه‌های جدید سازمان در حوزه مدل‌های نوین حمل‌ونقل هوایی خبر داد و عنوان کرد: استفاده از ایرتاکسی، هواپیماهای کوتاه‌برد و مدل هاب‌انداسپوک به‌عنوان رویکردهای آینده صنعت هوایی در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به الزامات قانونی راه‌اندازی ایرلاین‌ها، خاطرنشان کرد: طبق قانون، تأسیس شرکت هواپیمایی با ۳ فروند هواپیما امکان‌پذیر است، اما در صورت فراهم شدن شرایط، این تعداد می‌تواند به ۵ فروند افزایش یابد. در همین راستا باید بسترهایی فراهم شود تا سرمایه‌گذاران با مشارکت یکدیگر وارد این حوزه شوند.
شیرودی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان هوایی کشور، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان عملیاتی فعال هستند که بخشی از آن‌ها به‌صورت دوره‌ای در چرخه تعمیرات قرار دارند.
وی در ادامه اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه خطوط پروازی و افزایش پروازها در مسیرهای آسیایی، از شرق تا جنوب این قاره، در چارچوب تفاهمات و توافقات بین‌المللی در دستور کار قرار دارد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به الزامات قانونی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، در پایان عنوان کرد: طبق قانون برنامه پنجم، نرخ بلیت باید به سمت آزادسازی حرکت کند، اما قیمت سوخت و ارز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؛ چراکه حدود ۹۰ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها ارزی است. با این حال، تعیین نرخ بلیت باید با در نظر گرفتن یک حد تعادلی انجام شود تا هم منافع ایرلاین‌ها و هم حقوق مسافران حفظ شود.