ایران مسیر اصلی ترانزیت امن و ارزان منطقه
ایران مسیر اصلی ترانزیت امن و ارزان منطقه
مشاور وزیر راه و شهرسازی با تشریح مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه حمل‌ونقل، از تمرکز ایران بر توسعه زیرساخت‌ها، تقویت دیپلماسی حمل‌ونقلی و تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار خبر داد و تأکید کرد همگرایی منطقه‌ای، شرط اصلی رونق ترانزیت از مسیر ایران است.

امین ترفع، مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، در نشست‌خبری نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه در حوزه حمل و نقل، تقویت دیپلماسی حمل و نقلی، توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار را تشریح و با تأکید بر تلاش ایران برای نقش‌آفرینی در ترانزیت منطقه‌ای، بر همگرایی کشورهای همسایه برای رونق عبور کالا از مسیر ایران تأکید و اظهار کرد: در بخش حمل و نقل، چالش‌های متعدد و محدودیت‌هایی وجود دارد که روزبه‌روز تشدید می‌شود و تعارضات داخلی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده است. به همین دلیل، وزارت راه و شهرسازی راهبرد موبیلیتی را با هدف دسترسی ارزان، روان و پرسرعت حمل و نقل در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: توسعه زیرساخت‌ها با اولویت‌بندی انجام شده و با وجود محدودیت منابع، پروژه‌های کلیدی پیگیری می‌شوند. در حوزه دیپلماسی حمل و نقل، ایران سیاست‌های ضدانزواگرایانه را در پیش گرفته تا وابستگی به زنجیره ترانزیتی کشور حفظ شود.
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در ادامه به شراکت‌های جدید ایران با کشورهای همسایه و کشورهای محصور در خشکی اشاره و بر همگرایی منطقه‌ای برای رونق ترانزیت از مسیر ایران تأکید کرد.
وی از راه‌آهن چابهار- زاهدان به‌عنوان پروژه‌ای اولویت‌دار یاد کرد و گفت: این پروژه هم شبکه داخلی را تکمیل می‌کند و هم اتصال چابهار به شبکه‌های حمل و نقل پیرامونی را فراهم می‌آورد که این مسیر تا پایان سال جاری ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ترفع در ادامه از تداوم تملک اراضی راه‌آهن رشت_آستارا خبر داد و اظهار کرد: تا امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مسیر تملک شده و عملیات اجرایی از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد. بنابراین اتصال ریلی ایران به همه کشورهای همسایه یک الزام است و بدون آن، ظرفیت ترانزیت کشور کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به توافق‌نامه وان با روسیه، خاطرنشان کرد: این توافق تسهیلات مناسبی برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا فراهم کرده و اتصال آن، دسترسی ایران به شبکه حمل و نقل جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان را ممکن می‌سازد و ناگفته نماند بر اهمیت اتصال ریلی با غرب روسیه و ظرفیت‌های تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید داریم.
رئیس مرکز بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی همچنین از رفع نواقص ریلی به افغانستان و مسیر خواف- روزنک خبر داد و گفت: هفته‌ای به‌طور متوسط ۱۴ قطار تجاری و ترانزیتی در این مسیر تردد می‌کنند، که عملیات مین‌روبی مسیر ریلی شلمچه- بصره به پایان رسیده و احداث پل بازشو روی رودخانه اروند نیز در دستور کار است.
وی در ادامه تکمیل پل کلاله- آغبند تا پایان سال و توسعه مرکز لجستیک آپرین را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: بازسازی راه‌آهن زاهدان- میرجاوه- تفتان نیز در گفت‌وگو با مقامات پاکستان در اولویت قرار گرفته است. همچنین برای تکمیل خط ریلی مرند- چشمه ثریا که کشور را به اروپا متصل می‌کند، مذاکرات لازم با ترکیه و سایر کشورها انجام شده است.
ترفع از اخذ مجوز تردد واگن‌های ایرانی در ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان خبر داد و اظهار کرد: توافقاتی برای حذف عوارض ۴۰۰ دلاری کامیون‌های عبوری و نظام پروانه تردد با برخی کشورها حاصل شده است. همچنین برگزاری دو اجلاس وزرای حمل‌و‌نقل اکو و تراسیکا نیز گویای اهمیت ایران به‌عنوان مسیر امن و مطمئن ترانزیتی است.
وی در ادامه از آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت به‌عنوان اقدامی مثبت برای تحول در ترانزیت و کریدور زنگزور اشاره و عنوان کرد: ایران همواره مسیر امن و ارزان انتقال کالای جمهوری آذربایجان به نخجوان بوده است.، که حتی با ایجاد مسیر جایگزین، مسیر ایران همچنان بهترین گزینه برای ترانزیت باقی خواهد ماند.
رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی پروژه کلاله- آغبند را از جمله همکاری‌های مشترک با جمهوری آذربایجان دانست و تصریح کرد: این پروژه نوروز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، مسیر کلاله- جلفا نیز در دست تعریض می‌باشد چرا که این اقدامات نشان می‌دهد که مسیر ایران از نظر ایمنی و هزینه همچنان مزیت خود را حفظ کرده است.
ترفع در پایان به تقویت و توسعه روابط حمل‌و‌نقلی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: اصلاحیه موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای امکان تردد کامیون‌های ایرانی بدون پروانه تردد را فراهم کرده و این اقدامات گویای گسترش روزافزون ارتباطات حمل و نقلی ایران با کشورهای همسایه است.