صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است. در گذشته این صنایع به عنوان پدیده ای تمام عیار حضور فعال داشت. زمانی که ماشین بوجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت بود که حامی تمامی استعدادها و […]

 

صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است. در گذشته این صنایع به عنوان پدیده ای تمام عیار حضور فعال داشت. زمانی که ماشین بوجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت بود که حامی تمامی استعدادها و آفرینش های سازندگی بشر بود. به همین دلیل است که امروز با نگاه به صنایع دستی هر قوم و قبیله ای می توان دریافت آن قوم در چه مرحله ای از صنعتگری بوده است. با این حساب می توان گفت که صنایع دستی و هنرهای سنتی بخشی از هویت و فرهنگ یک جامعه است، بخشی که حافظه تاریخی، اعتقادی و اجتماعی یک جامعه را شکل می دهد. قطعا انتقال صحیح و حفظ آن آیینه تمام نما از احوالات و سیری است که یک جامعه تا به امروز داشته است.

 

صنایع دستی هنری است که هنرمندان فقط از روی علاقه و عشق به این بخش گرایش پیدا کرده اند. هنرمندانی که سعی کرده اند که این هنر را با سلیقه مخاطب و گرایش روز تطبیق دهند تا علاوه بر ارضای علاقه و نیاز درونی منبعی برای اشتغالزایی و درآمدزایی خود داشته باشند.  بی شک بخش اول در گرو آگاهی، خلاقیت و نگاه هنرمند است؛ ولی بحث دوم کاملا در ارتباط با جامعه و متولیان امور صنایع دستی است. متاسفانه نگاه امروز مردم به صنایع دستی یک نگاه کاملا تجملی است و کالای هنری و سنتی برایشان یک کالای لوکس محسوب می شود و هرگز آن را بخشی از سبد فرهنگی لحاظ نمی کنند، از طرفی همین هزینه ای که برای هنر بعنوان کالای لوکس می شود بیشتر صرف خرید آثار کپی وارداتی می شود و از این رهگذر هنرمندان جامعه نفعی نخواهند برد و اما مسئولین؛ مسئولین بعنوان ترویج دهنده و فرهنگ سازی هنر تعامل ضعیفی با هنرمندان داشته اند، حمایت ها از هنرمندان صنایع دستی در زمینه اشتغال زایی و تنها گذاشتن جوان ترهایشان در مسیر پرتلاطم اشتغال زایی باعث شده که بسیاری از آنان عطای هنرشان را به لقایش ببخشند؛ ولی آن هایی که مقاوم تر بوده مانده اند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

 

بررسی مسائل حوزه صنایع‌دستی در کمیته ارز

موضوعات و مسائل ارزی حوزه صنایع‌دستی در کمیته ارز بررسی و مشکلات و موانع تا حد امکان رفع می‌شود. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این مطلب گفت: دولت با تمام وجود برای حمایت از بخش خصوصی تلاش می‌کند، کمیته ارز هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و مشکلات را بررسی و رفع می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: تمام موانع و مشکلاتی که بخش خصوصی صنایع‌دستی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطرح می‌کنند مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و تا دستیابی به نتیجه مطلوب این موارد پیگیری می‌شود. علی‌اصغر مونسان تاکید کرد: «باید خودمان را با قانون تطبیق دهیم و قانون را رعایت کنیم.»

 

 

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حمایت و پشتیبانی‌های خوبی از حوزه صنایع‌دستی صورت گرفته است، در این سال‌ها شاهد رشد صادرات صنایع‌دستی بودیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

بختیاری تصریح کرد: بحث عرضه و تقاضای صنایع‌دستی و فعال سازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی از مسائلی است که باید بیشتر به آنها پرداخته شود، مشکل اصلی ما بحث ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی است. همچنین مسائلی مانند بیمه هنرمندان، مالیات بر ارزش افزوده، اجرای قانون حمایت از هنرمندان از دیگر مسائلی و مواردی از این دست موضوعاتی است که خواستار توجه به آن هستیم.

 

 

  1. حمید ذوالانواری تولیدکننده و صادرکننده صنایع‌دستی از استان فارس: برگرداندن ارز حاصل از صادرات یکی از مشکلات ما در این بخش است، البته این موضوع از اساس درست است، اما چگونگی برگرداندن این ارز باید بیشتر مورد بررسی قرار می‌گرفت. این نسخه برای حوزه صنایع‌دستی با موانع و مشکلاتی مواجه است که باید رفع شود، تقاضا داریم که زمان بازگشت ارز در حوزه صنایع‌دستی به حدود یک سال افزایش پیدا کند.

 

  1. عادل بشیری تولیدکننده و صادرکننده صنایع‌دستی از استان همدان: در سال ۹۶ خوشبختانه صادرات صنایع‌دستی ما رشد داشته است، صنایع‌دستی با حداقل هزینه بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کند، باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد. در شهر لالجین تمام افراد شاغل هستند و تولید و صادرات صنایع‌دستی مهم‌ترین و اصلی‌ترین شغل مردمان این شهرستان است باید موارد مرتبط با صادرات صنایع‌دستی مورد پیگیری قرار گیرد.

 

  1. حمید خطیب مدیر یکی از شرکت‌های صادرات صنایع‌دستی: صنایع‌دستی همان‌طور با روش سنتی و قدیمی در حوزه بازاریابی و فروش گام برمی‌دارد، این روش‌ها باید بِروز شود. شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند در حوزه صنایع‌دستی نیز موثر واقع شوند، آموزش فروش صنایع‌دستی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.