گزارش «جمله» از اهمیت اتصال استان‌های شرقی ایران به خطوط ریلی؛ عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند آغاز شد
گزارش «جمله» از اهمیت اتصال استان‌های شرقی ایران به خطوط ریلی؛ عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند آغاز شد

زهرا ایرانشاهی راه‌آهن خراسان جنوبی از اواخر دهه ۶۰ به‌عنوان مطالبه مهم مردم آن منطقه مطرح شده بود و اكنون با اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران این طرح، تا كلنگ‌زنی فاصله‌ای ندارد. درواقع نبود خط آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری در صنایع و کشاورزی آن منطقه محسوب می شود چراکه وجود محصولات كشاورزی […]

زهرا ایرانشاهی
راه‌آهن خراسان جنوبی از اواخر دهه ۶۰ به‌عنوان مطالبه مهم مردم آن منطقه مطرح شده بود و اكنون با اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران این طرح، تا كلنگ‌زنی فاصله‌ای ندارد. درواقع نبود خط آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری در صنایع و کشاورزی آن منطقه محسوب می شود چراکه وجود محصولات كشاورزی راهبردی و نیز فرآوری آنها، برای رسیدن به بازارهای هدف به زیرساخت های حمل و نقلی به ویژه صنعت ریلی نیاز دارد.
به گزارش جمله، با شروع كار دولت یازدهم اما نگاه ویژه ای به حمل ونقل ریلی و گسترش آن در استان های مختلف و ترانزیتی شد. حسن روحانی در این زمینه گفت: هیات وزیران برای اتصال این استان و مركز آن (بیرجند) به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال ۹۴ قرار داده بلكه برای مطالعه و طراحی آن ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده است. آذرماه ۹۳ هم استاندار وقت خراسان جنوبی با بیان اینكه پروژه راه آهن شرق كشور در لایحه بودجه ۹۴ ردیف اعتباری مستقل گرفت، نوید اتصال خراسان جنوبی به شبكه ریلی كشور را به مردم استان داد و تكمیل پروژه را پنج سال پیش بینی كرد و گفت: تا سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید. خط آهن بیرجند-قائن در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما حالا معاون وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط گفته است: در راستای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و گسترش شبکه سراسری راه‌آهن به مناطق محروم، عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند- قائن به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد.
خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند- قائن خبر داد و گفت:‌ این مسیر ریلی در راستای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و گسترش شبکه سراسری راه‌آهن به مناطق محروم احداث می‌شود.
وی افزود: اشتغالزایی و کمک به توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان خراسان رضوی، برخورداری صنایع و معادن مهم منطقه از حمل و نقل ریلی از دیگر مزایای احداث این مسیر ریلی محسوب می‌شود.
خادمی راه‌آهن بیرجند- قائن را بخشی از کریدور ریلی شرق کشور معرفی کرد و اظهار داشت: راه‌آهن بیرجند بخشی از طرح عظیم راه‌آهن زاهدان- زابل- بیرجند- مشهد محسوب می‌شود که بندر مهم و حیاتی چابهار را از طریق مرز میرجاوه به کشور پاکستان، از طریق مرزهای میلک، شمتیغ و دوغارون به کشور افغانستان و از طریق مرز سرخس به کشور ترکمنستان و در ادامه به آسیای میانه و قفقاز متصل می‌کند. وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام و عنوان کرد: به منظور ساخت این مسیر ریلی به طول ۳۲ کیلومتر، میزان یک میلیون و ۸۷۷ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۶۳۱ هزار متر مکعب خاکریزی، ۵۰۵ تن آرماتوربندی، ۴۴ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۶۷ هزار متر مربع قالب بندی صورت می‌گیرد.
این در حالی است که به اتصال این استان به محور جاده ای هم توجه شده است. در واقع محور ریلی بیشتر برای بارهای سنگین‌تر در مسافت بالایِ ۵۰۰ کیلومتر طراحی شده و علاوه بر حفظ امنیت و سلامت بار به امکان حجم انبوه نیز توجه دارد. اما محور جاده‌ای بر حسب ضرورت در مسافت های پایین تر کاربرد دارد. اگرچه که در کشور ما بیشتر از حمل ونقل جاده‏ای استفاده میشود اما در دولت دوازدهم به ویژه به افزایش خطوط ریلی توجه شده است.
حالا اما خادمی در ادامه سفر خود از محور جاده ایِ بیرجند- قائن هم دیدن کرده و گفته است: ۵۰ کیلومتر باقیمانده محور بیرجند- قائن از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار است و ۲۰ کیلومتر آن تا پایان امسال و اردیبهشت سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
او از محور بیرجند- قائن به‌عنوان اولین پروژه با روسازی بتنی بازدید کرد و گفت: این بازدید به منظور بررسی‌ وضعیت این نوع از روسازی که مدت دو سال در این محور زیر عبور ترافیک قرار دارد صورت گرفته است تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی و تجربه‌ آن در پروژه‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی احداث باند دوم محور بیرجند- قائن را یکی از اولویت‌های شرکت در حوزه راهسازی برشمرد و افزود: این محور بخشی از کریدور سراسری جنوب- شمال شرق کشور است و بندر چابهار را از طریق زاهدان و بیرجند به مشهد مقدس و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند.
وی ادامه داد: این محور ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و هم ‌اکنون ۵۰ کیلومتر از این مسیر به صورت چهارخطه زیر عبور ترافیک قرار دارد.
خادمی تصریح کرد: بخش‌های باقیمانده پروژه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است و با توجه به اهمیت این محور در ترانزیت کالا و مسافر مقرر شد ۵۰ کیلومتر باقیمانده در دولت دوازدهم تکمیل شود که از این میزان ۲۰ کیلومتر تا پایان امسال و اردبیهشت سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.
گفتنی است که ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی به ویژه در حوزه بازارچه‌های مرزی یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به بازار کشورهای همسایه است اما رونق اقتصادی در این استان به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی نیازمند است. بنابراین در صورت توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل و رفع شدن مشکلات در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری داخلی، زمینه‌های ورود سرمایه گذاران خارجی نیز به استان فراهم می‌شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که خراسان جنوبی در منطقه‌ای قرار دارد که از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور داشته است.