نیلوفر منصوری – دبیر گروه گردشگری / امروزه صنعت گردشگري، جايگاه خاصي را در اقتصاد دارد و نقش فعال و موثر در ارتقاء ساختار اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي كشورها به خصوص در كشوهاي رو به توسعه بازي ميكند. این صنعت به عنوان محرک اصلی جهش تولید، نه تنها دراشتغالزایی مؤثر بوده، بلکه […]
نیلوفر منصوری –
دبیر گروه گردشگری /
امروزه صنعت گردشگري، جايگاه خاصي را در اقتصاد دارد و نقش فعال و موثر در ارتقاء ساختار اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي كشورها به خصوص در كشوهاي رو به توسعه بازي ميكند. این صنعت به عنوان محرک اصلی جهش تولید، نه تنها دراشتغالزایی مؤثر بوده، بلکه درآمد حاصل از این صنعت، سهل ترین و عادلانه ترین درآمد اقتصادی می تواند باشد. صنعت گردشگری همزمان عامل افزایش درآمد برای کشور و نیز سهم عمده ای در تولید ناخالص داخلی و توزیع عادلانه ثروت در نقاط روستایی و شهری را بر عهده دارد. شهرها و روستاها داراي جاذبه هاي گردشگري فراوان هستند که همواره گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي کنند، بنابراین توسعه گردشگري پايدار و مديريت آن، نيازمند گفتمان سازی است.
به گفته کارشناسان، توسعه گردشگری باعث افزایش شغل و درآمد تاثیرگذار در اقتصاد غیرنفتی است. معرفی ظرفیت های گردشگری و مزیت های این صنعت می تواند باعث آشنایی بیشتر مردم با این پدیده بزرگ شده و زمینه افزایش ثروت در جامعه را فراهم آورد. همچنین آنان معتقدند که فرهنگ سازی سفر و گردشگری نیاز به گفتمان سازی دارد که قبل از ساخت فرهنگ باید گفتمان حاکم را اصلاح کرد و اگر گفتمان سازی تبدیل به فضای غالب جامعه شود، فرهنگ ساخته می شود بنابراین برای تحقق چیزی به نام فرهنگ سفر و گردشگری نیازمند برنامه و اقدامات هدفمند و استفاده از ابزارهای گفتمان ساز هستیم.
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «جمله» معتقد است: رسانه ها نقش حیاتی در ساخت دیدگاههای مردم دارند، زیرا واسطهای میان حوزه عمومی فرهنگ و حوزه کوچکتری از دولت رسمی هستند و امروزه رسانه سالاری یا مدیاکراسی جای مردم سالاری یا دموکراسی را گرفته است.
به گفته مجتبی میرحسینی، گفتمان سازی گردشگری می تواند باعث کاهش آسیب پذیری نظام اقتصادی شود چرا که با افزایش درآمد و تولید ثروت، مقاومت اقتصادی که لازمه اقتصاد مقاومتی است ایجاد خواهد شد.
اهمیت رسانه در گردشگری
گردشگری مؤثرترین ابزار در جهت اقناع افکار عمومی جهانی نسبت به جغرافیای ناشناخته که تحت تاثیر تبلیغات منفی، تصویر ذهنی مخدوشی از آن مقصد ایجاد شده است می باشد، انسانها معمولا دنیا و زیبایی های آن را به گونه ای که رسانهها می خواهند می بینند لذا استفاده از ظرفیت رسانه اهمیت زیادی جهت ساختن ذهن ها، ترمیم نگاه ها و شکل گیری موج جدید سفر و گردشگری و تغییر در مقاصد سنتی به سمت مقاصد جدید و ناشناخته دارد. میرحسینی با بیان این مطالب معتقد است: باور ما نسبت به حوزه گردشگری این است که گفتمان سازی نبض توسعه گردشگری است و عدم توجه به گفتمان سازی در بخش گردشگری، دسترسی به اهداف عالی آن را زمانبر و فرسایشی خواهد کرد.
به گفته معاون گردشگری سیستان و بلوچستان، در دنیای مدرن امروز، بار اصلی توسعه سیاست های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر دوش رسانه ها با ابزارهای گفتمان سازی که در اختیار دارند می باشد. رسانهها خصوصا صدا و سیما ميتوانند ابزار قدرتمندي براي آموزش گسترده فعالان و علاقه مندان گردشگری و عموم مردم باشند. هنر رسانه، بمباران فکری و اندیشه ای مخاطب است و در دنیای امروز حمایت رسانه را می توان بعنوان راهبرد اساسی گفتمان سازی در حوزه گردشگری همراه خویش داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان با مطالعاتی که در این زمینه شده است سعی داریم از این شاهراه اصلی هویت بخش و فرهنگساز جامعه که مبانی هنر و اندیشه را به همراه دارد استفاده بیشتری ببریم، می گوید: توسعه پایدار گردشگری در سال جهش تولید بدون مشارکت هوشمندانه مردم و نخبگان جامعه میسر نخواهد گردید و به مشارکت طلبیدن این گروه نیاز به ابزار قوی به نام رسانه دارد.
وی می افزاید: ما در گردشگری عقل کل نداریم بورد توریسم می تواند ایده بهتری برای بهره گیری از خرد جمعی باشد چرا که هر تصمیم و فعالیت در این صنعت چتری بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه هدف با شکست مواجه خواهد شد.
تغییر دیدگاه
برای داشتن تجربه موفق در صنعت گردشگری باید نگاهمان را از بخشنامه و ادبیات دستوری، به اقناع فطری و فرایندی و برنامه ریزی شده تغییر دهیم. این مطلبی است که میرحسینی بر آن تاکید دارد. به گفته وی تشویق فعالان صنعت گردشگری، معرفی کسب و کارهای موفق این صنعت با نگاه نو، معرفی شاخه های جدید گردشگری، مسیرهای گردشگری و افزایش تولید محتوا در فضای مجازی از اهداف تهیه برنامه سیمای گردشگری در کنار گفتمان سازی به منظور فرهنگ سازی سفر و گردشگری است. میرحسینی می گوید: با توجه به شرایط ایجاد شده و همکاری و تعامل سازنده با صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان و مشارکت فعال بخش خصوصی، برنامه سیمای گردشگری آماده پخش از شبکه هامون شده است. پخش ماهواره ای و بین المللی شبکه هامون این شرایط را ایجاد نموده که تولید محتوا را بر اساس بازارهای هدف گردشگری استان به ترتیب اولویت بازارانجام دهیم
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان می گوید: امیدواریم با مشارکت همگانی و فرهنگ سازی مناسب در سال جهش تولید، سیمای جدیدی از گردشگری سیستان و بلوچستان را در منظر چشم همه گردشگران ایرانخواه به تصویر بکشیم.