آمریکا و تهاجم فرهنگی چین
آمریکا و تهاجم فرهنگی چین
تلاش آمریکا برای ممانعت از دسترسی مردم این کشور به فناوری‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ساخته بزرگترین رقیبش در جهان، چین، همچنان ادامه دارد و گره کور نحوه برخورد با اپلیکیشن تیک تاک (tik tok) در این کشور هنوز باز نشده‌است.

امروز آمریکا درگیر یک مشکل بزرگتر هم شده و آن هم هوش مصنوعی دیپ‌سیک (deepseek) است. گسترش ابزار‌های هوش مصنوعی که در آن‌ها ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می‌شود و توانایی پاسخگویی به سؤالات و ساختن جلوه‌های بصری و انواع فرمول‌ها و طراحی‌ها را نیز دارا هستند علاوه بر داشتن جذابیت فراوان، سود هنگفتی را هم نصیب کشور‌های سازنده می‌کند و همین امر باعث شده که اکثریت کشور‌های پیشرفته نسبت به ساخت آن‌ها وسوسه شوند. چت جی‌پی‌تی (chat GPT) که تا همین امروز گوی سبقت را نسبت به سایر ابزار‌های هوش مصنوعی این چنینی از همتایان خود ربوده بود، به گونه‌ای که هرگاه کشوری مبادرت به ساخت این ابزار‌ها می‌کرد نام دوم چت جی‌پی‌تی را بر روی آن می‌نهاد، امروز در برابر دیپ‌سیک تسلیم شده است به جز آمریکا، بعضی از کشور‌های جهان هم نسبت به فناوری پیشرفته و اطلاعات گسترده در این ابزار احساس خطر کرده و دسترسی به آن را در کشور خود محدود کردند. از جمله این کشور‌ها می‌توان کره جنوبی را نام برد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وزارت صنعت کره جنوبی به‌طور موقت دسترسی کارکنان خود به هوش مصنوعی شرکت چینی دیپ‌سیک را به دلیل نگرانی‌های امنیتی مسدود کرده است. مقامات اعلام کردند که دولت این کشور از روز سه‌شنبه به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هشدار داده است که در استفاده از خدمات هوش مصنوعی، از جمله دیپ سیک و چت جی‌پی‌تی احتیاط کنند.
شرکت دولتی کره هیدرو و نیروگاه هسته‌ای اعلام کرد: استفاده از خدمات هوش مصنوعی از جمله دیپ سیک را از اوایل این ماه مسدود کرده است.
وزارت دفاع نیز دسترسی به دیپ سیک را در رایانه‌های مورد استفاده نظامی مسدود کرده است.
علاوه بر این، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز دسترسی به این سرویس را در رایانه‌هایی که به شبکه‌های خارجی متصل می‌شوند، محدود کرده است.
این اقدام کره جنوبی در حالی انجام شده که برخی کشور‌های دیگر نیز محدودیت‌هایی بر این شرکت چینی اعمال کرده‌اند. استرالیا و تایوان این هفته دیپ سیک را از تمام دستگاه‌های دولتی به دلیل نگرانی‌های امنیتی منع کردند. همچنین، سازمان حفاظت از داده‌های ایتالیا ماه گذشته از دیپ سیک خواست تا فعالیت چت‌بات خود را در این کشور متوقف کند.
دولت‌های دیگری از جمله هند و برخی کشور‌های اروپایی نیز در حال بررسی پیامد‌های استفاده از دیپ‌سیک هستند.
از دیگر تأثیرات دیپ‌سیک می‌توان گفت گوگل آپدیت‌هایی را برای خانواده محصولات هوش مصنوعی جمینی از جمله یک خط محصول جدید با قیمتی که قادر به رقابت با مدل‌های هوش مصنوعی ارزان قیمت مانند دیپ سیک چین است را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رؤیترز، این شرکت بزرگ فناوری چند نسخه از جمینی را با قیمت‌ها و عملکرد متفاوت ارائه می‌کند. گوگل هم اکنون یک نسخه سبک هوش مصنوعی به نام Flash را ارائه کرده اما مدل Flash Lite آن نیز ارزان‌تر است.
گوگل نسخه جمینی ۲. ۰ فلش را برای عموم عرضه کرد. البته این مدل دردسامبر ۲۰۲۴ میلادی برای توسعه‌دهندگان ارائه شده بود. همچنین این شرکت نسخه فلش لایت را راه‌اندازی و یک نسخه جدید از مدل هوش مصنوعی پرو که در مراحل آزمایشی است نیز ارائه کرد.
گوگل پس از دریافت بازخورد‌های مثبت در باره نسخه ۱. ۵ فلش، مدل فلش لایت را عرضه کرد. جمینی ۲. ۰ فلش پر هزینه‌تر از نسخه‌های پیشین خود است. پس از عرضه مدل هوش مصنوعی دیپ سیک چین با قیمتی ارزان، هزینه توسعه مدل هوش مصنوعی و همچنین هزینه استفاده از آن‌ها در هفته‌های اخیر تحت موشکافی سرمایه‌گذاران بوده است.
هرچند توسعه‌دهندگان در شرکت‌های هوش مصنوعی آمریکایی مدعی هستند کل هزینه این سیستم احتمالاً بیشتر بوده است، با این وجود در جلسه‌های مربوط به درآمد شرکت‌های آلفابت، مایکرؤسافت و متا سؤالاتی از سوی سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. این در حالی است که همه این شرکت‌ها نشان دادند همچنان در این حوزه سرمایه‌گذاری کلان انجام می‌دهند.
سهام آلفابت روز سه شنبه به دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران درباره افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای باکاهش ارزش روبرو شد.
به طور کلی باید گفت گرفتار شدن آمریکا در گرداب نفوذ فناوری‌های ارتباطی و اجتماعی چین به نوعی شکست پروژه مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق ابزار محدودیت و ممنوعیت دسترسی را اثبات خواهد کرد. به اصطلاح عامیانه امروز اگر آمریکا درب را ببندد، ابزار‌های چین از پنجره وارد این کشور خواهند شد. مردم آمریکا نسبت به فناوری‌های چینی تمایل نشان داده‌اند و این نتیجه مواجهه غیراصولی دولتمردان این کشور در برابر یک فناوری تازه است. پر واضح است که شکست چنین شیوه‌ای در تمام کشور‌ها محتوم و غیر قابل انکار است.

گزارش جمله از جشنواره فیلم فجر؛
دیدار با قهرمان داستان شمال از جنوب غربی در سالن سینما
محمد عمرانی
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی
روز چهارم جشنواره فجر در سانس اول فیلم «لولی» به کارگردانی رضا فرهمند، در سانس دوم انیمیشن «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، در سانس سوم، فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و در سانس چهارم نیز فیلم «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی به نمایش درآمد.
روز چهارم جشنواره فیلم فجر مزین به یاد جاویدنام فریدون شهبازیان بود که برای بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران موسیقی ساخته و با نواهایی دلنشین این آثار را درخاطره جمعی مردم ایران ماندگار کرده است.
موضوع دیگر اینکه پس از گذشت سه روز انتقاد و اعتراض‌ اهالی رسانه نسبت به اعلام نشدن زمان شروع فیلم‌ها و نشست‌های مطبوعاتی، از روز چهارم، بخش اطلاعات سینمای رسانه فعال شد.
«ژولیت و شاه» و بهداد و شاکری
و اما، انیمیشن «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، علاوه بر جذابیت‌های بصری، داستان تاریخی جالبی را هم روایت می‌کند که دردوران ناصرالدین شاه و سلسله قاجاریه می‌گذرد، دراین فیلم انیمیشن قرار است یک نمایشنامه‌نویس به همراه بازیگری خارجی نمایشنامه «رومئو و ژولیت» اثر ویلیام شکسپیررا اجرا کنند. از نکات ویژه این فیلم گویندگی و خوانندگی غزل شاکری و حامد بهداد درآن است، آن‌ها پیش از نمایش فیلم در فتوکال حضور داشتند اما درنشست مطبوعاتی فیلم شرکت نکردند.
دیگر فیلم‌های روز چهارم «لولی»، «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی» بودند، که متأسفانه موفق به دیدن «لولی» نشدم. این فیلم اولین ساخته بلند رضا فرهمند است که قبلاً مستند معروف «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را ساخته بود. به گفته دوستم بیژن بخشی، این فیلم در برقراری ارتباط با مخاطب موفق نبوده و به سوالات و ابهام‌های به وجود آمده پاسخ درخوری نداده است و شاید همین ویژگی‌ها موجب شد که منتقدان و حتی سازندگان «لولی» این فیلم را اثری هنری و روشنفکرانه تلقی کنند.
جنجال در نشست خبری
«شمال از جنوب غربی» داستانی مشابه فیلم «بازی خونی» داشت که البته کارگردانش این تشابه را ردکرد. این فیلم که به یک ماجرای واقعی از سال‌های دهه ۶۰ اشاره دارد، یک شگفتی هم داشت؛ اینکه علی دهکردی پس از هشت سال نقشی تازه و البته کوتاه درسینما
بازی کرد.
درنشست خبری «شمال از جنوب غربی» امیررضا دلاوری از حذف بی‌دلیل نقش خود درفیلم شکایت کرد و گفت: وقتی این فیلمنامه به من پیشنهاد شد یک کاراکتر متفاوت بود که مشکلاتی هم داشت اما باتوجه به صحبت‌هایی که داشتیم به نتیجه مطلوبی رسیدیم. من به خاطر مشکلاتی که در پشت صحنه به وجود آمد و نوبت قرارداد بعدی که داشتم، دیرکلید خورد، متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدیم و مجبور شدند من را ابتدای کار بکشند، و….. خوشبختانه، مناقشه بین حمید زرگر نژاد و دلاوری با وساطت امیر آقایی پایان یافت.
تماشای «شمال از جنوب غربی» در چند قدمی قهرمان داستان
نکته دیگر اینکه شباهت نام فیلم« شمال از جنوب غربی» به شاهکارکلاسیک آلفرد هیچکاک یعنی «شمال از شمال غربی» از همان ابتدا توجه‌ها را به خود جلب و زمینه‌ساز نقد و نظرهای متعددی درباره این دو فیلم شد، اما به گفته‌ زرگرنژاد، این شباهت تنها در نام بوده و فیلم او اثری مستقل و با هویتی کاملاً ایرانی است. یکی دیگر از نکات قابل توجه، مضمون سیاسی و اکشن فیلم است.
فیلمساز تلاش کرده تا با روایتی مهیج، یک واقعه تاریخی از دوران دفاع مقدس را با نگاهی به فعالیت برخی گروهک‌ها، از جمله سازمان مجاهدین روایت کند. پیش‌بینی می‌شود این فیلم به دلیل موضوع خاص و ترکیب بازیگرانش، یکی از آثار مورد توجه منتقدان و مخاطبان جشنواره امسال باشد.
داستان فیلم درباره تلاش رژیم بعث عراق برای انجام یک عملیات خرابکارانه در داخل خاک ایران و شمال کشور است. کامیونی پر از مواد منفجره از عراق وارد ایران می‌شود، اما در جریان تعقیب و مراقبت گم شده و تنش‌های بسیاری را به دنبال دارد.
به‌قول داوود رسولیان بازیگر و مدیر جلوه‌های ویژه، حضور بازیگرانی چون مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، علی دهکردی و مهدی زمین‌پرداز درکنار سیامک صفری، خاطره اسدی و رضا توکلی ترکیبی چشمگیر از بازیگران توانمند است.
مصطفی زمانی که عموماً به‌عنوان بازیگر نقش‌های دراماتیک شناخته می‌شود، در این فیلم اکشن به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی داستان( مهدی محمدی‌فرد) حضور دارد، ضمن آنکه امیر آقایی و بهناز جعفری در کنار او نقشی اساسی در پیشبرد
داستان دارند.
بعد از تماشای فیلم «شمال از جنوب غربی» در کنار استاد داوود رسولیان و هنگام خارج شدن از سالن سینما، ازگفتگو و عکس انداختن مدیر یکی از سایت‌های سینمایی با یکی دیگر از تماشاگران داخل سالن، متوجه شدم که قهرمان داستان فیلم یعنی «مهدی محمدی‌فرد» چند ردیف آن طرف‌تر از ما، درکنار اعضای خانواده‌اش بیننده فیلم بوده‌است.
فرصت را غنیمت شمرده و ضمن گپ‌و‌گفتی کوتاه، قول یک مصاحبه مفصل در زمینه ماجرای محوری فیلم و موارد مورد علاقه را برای انتشار در روزنامه «جمله» از این مدیر لایق مازندرانی گرفتم.
«چشم بادومی» و تقابل سنت و مدرنیته
«چشم بادومی» اولین تجربه کارگردانی ابراهیم امینی است که توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این اثر داستان دختر۱۶ ساله‌ای از شیراز را روایت می‌کند که در دنیای پرزرق‌و‌برق کی‌پاپ غرق شده و رؤیای دیدار با خواننده محبوب کره‌ای خود را در سر دارد. این داستان نه‌تنها به چالش‌های نوجوانان در مواجهه با پدیده‌های فرهنگی جهانی می‌پردازد، بلکه به تأثیرات این مواجهه بر روابط خانوادگی و هویت فرهنگی نسل جوان اشاره دارد.
در «چشم بادومی»، مائده با رؤیای حضور در سئول و شرکت در یک مسابقه کی‌پاپ، با مخالفت‌های مادرش مواجه می‌شود. این تقابل میان آرزوهای فردی و هویت فرهنگی، در کانون داستان قرار دارد و تصویری از چالش‌های نسل امروز ایران را ارائه می‌دهد که با جهانی‌شدن و پدیده‌های فرهنگی جدید روبه‌روست. فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه نوجوانان با جذابیت‌های دنیای مدرن درگیر می‌شوند و این درگیری‌ها چطور به روابط شخصی و خانوادگی‌شان تأثیر می‌گذارد.
ابراهیم امینی با انتخاب بازیگران شناخته‌شده و نوظهور، ترکیبی از جوانی و تجربه را در فیلم به نمایش می‌گذارد. ساره بیات پس از سه سال دوری از سینما، بازگشتی پرقدرت به نمایش گذاشته است و مهدی هاشمی نیز در قالبی اجتماعی و متفاوت از کارهای پیشین خود درخشیده است. فیلم به‌طور غیرمستقیم با نشان دادن نگرانی‌های مادر مائده، به بحران‌های هویتی نسل جدید در مواجهه با دنیای مدرن اشاره می‌کند. این پردازش دقیق از مسائل اجتماعی و خانوادگی «چشم بادومی» را به فیلمی متفاوت و مهم در سینمای اجتماعی ایران تبدیل کرده است.
«چشم بادومی» یک درام اجتماعی و نمایی از چالش‌های فرهنگی نسل جوان در دنیای امروز را به نمایش می‌گذارد. به قول استاد داوود رسولیان بازیگر و مدیر جلوه‌های ویژه که با هم به تماشای این فیلم نشستیم، این اثرکه نقطه عطفی درکارنامه حرفه ای امینی است، از لحاظ مضمون و محتوا یکی از فیلم‌های تأثیرگذار جشنواره امسال شناخته می‌شود.

گزارش «جمله» از دو افتتاحیه مهم در دهه فجر انقلاب اسلامی با هدایت «محسن کبود فیروزجایی»
شهردار و همراهی اعضای شورای شهر سرخ‌رود؛
قطار خدمت در ريل توسعه

هر سال هم‌زمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، بسیاری از دستگاه‌ها اقدام به کلنگ‌زنی یا افتتاح پروژه‌هایی می‌کنند تا ضمن امیدافزایی در شهر، دستگاه تحت مدیریت خود را بر ریل توسعه حرکت دهند اما یکی از موضوعات مهمی که در این افتتاحیه‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز بر طرح‌های
اولویت‌دار است.
توجه به طرح‌های اولویت‌دار به‌ویژه در شهرها و مناطقی چون سرخ‌رود که ظرفیت‌های بالقوه و پنهان بسیاری دارند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، موضوع مهمی که شهردار و اعضای شورای شهر سرخ‌رود طی چند سال اخیر همه تلاش خود را بر آن متمرکز کردند.
در آخرین روز هفته گذشته و همزمان با ششمین روز از دهه فجر سال ۱۴۰۳ و به‌مناسبت چهل و ششمین بهار انقلاب اسلامی، شورای شهر و شهرداری سرخ‌رود اقدام به افتتاح سکوی مکانیزه پسماند و کلنگ‌زنی جایگاه دومنظوره سوخت‌رسانی کردند. اهمیت و اولویت سکوی مکانیزه پسماند از آنجا مشخص می‌شود که بدانیم تقریباً بسیاری از شهرهای مازندران، گیلان و گلستان و همچنین برخی شهرهای ساحلی، در محاصره زباله قرار دارند و بعضاً شیرابه آن به منابع آب سطحی و دریا می‌ریزد و سلامت عمومی را تهدید می‌کند. شهرهای ساحلی چون سرخ‌رود که بزرگ‌ترین مزیت اقتصادی آنان گردشگری است، چاره‌ای ندارند جز این‌که شهری پاک بسازند تا مورد توجه مسافران داخلی و گردشگران خارجی قرار گیرد و یکی از مقدمات چنین کاری، مدیریت پسماند است. صبح روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ با حضور مسئولین شهرستانی و شهری در مراسمی سکوی مکانیزه پسماند شهرداری سرخ رود بهره‌برداری و آغاز به کار کرد. در این مراسم خاک‌پور ریاست شورای اسلامی شهر سرخ‌رود با ارائه گزارشی از عملکرد دوره ششم شورا در سال ۱۴۰۳ از همراهی مسئولین شهرستان قدردانی کرد. در ادامه «محسن کبود فیروزجایی» شهردار سرخ‌رود نیز از همراهی اعضای شورا اسلامی و طرح و برنامه آنان در روند توسعه شهری تشکر کرد و نگاه مثبت مدیران شهرستانی و استانی نسبت به توسعه
سرخ‌رود را ستود.
«محسن کبود فیروزجایی» در ادامه گفت: ما در سرخ‌رود توقف مسافر را یک فرصت و توقف خودمان را مایه ضرر می‌دانیم و همیشه با حرکت و تداوم خدمت باعث ایجاد فرصت پیشرفت برای همشهریان در تمامی جوانب خواهیم شد.

پروژه عمرانی نباید بر زمین بماند
در ادامه این مراسم «مهدی قاسمی» فرماندار محمودآباد نیز با تشکر از تمامی زحمات مدیران شهری سرخ‌رود گفت: درست این است که مدیران در سرخ‌رود چنین فضایی را ایجاد کرده‌اند چرا که هیچ پروژه عمرانی‌ای نباید بر زمین بماند، چون لیاقت مردم ما بسیار بیشتر از این است.
امام جمعه سرخ‌رود نیز طی سخنان کوتاهی از همدلی مدیران که باعث روند پیشرفت و ماندگاری آن شده تشکر کرد و خواستار ادامه همین مسیر برای مدیران در جهت رفاه حال مردم شد. در پایان مراسم نیز با حضور مسئولان و مدیران در محل جایگاه دومنظوره سوخت‌رسانی، کلنگ آن بر زمین زده شد و با قول شهردار سرخ‌رود پایان این پروژه هشت ماه دیگر در نظر گرفته شده است.

  • نویسنده : سایه برین/ دبیر سرویس فرهنگی و اجتماعی