ایده ارتباط صلح و عدالت و ضرورت گفتمان سازی آن
ایده ارتباط صلح و عدالت و ضرورت گفتمان سازی آن
روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به صلح اختصاص دارد، بطور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول- روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به صلح اختصاص دارد، بطور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌است.
همزمانی این روز با حضور ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و اظهاراتی وی درباره ضرورت برقراری صلح جهانی و حمایت ایران از این ایده را باید به فال نیک گرفت.
تاکید بر صلح در زمینه‌ی و زمانه فعلی از آن جهت حائز اهمیت است که به اتکای اظهارات آقای رئیسی چشم انداز جهانی در حال تغییر الگو به سمت نظم بین المللی در حال ظهور است، مسیری که قابل برگشت نیست. با ظهور قدرت های غیر غربی، امیدی جمعی برای نظم جهانی بدیع و عادلانه وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران طرفدار همگرایی حداکثری اقتصادی و سیاسی است و علاقمند به تعامل با جامعه جهانی بر اساس اصل عدالت است.
ارتباط صلح و عدالت مفهمومی است که باید در ادبیات بین‌المللی ایران جایگاه خاص خود را پیدا کند. اگر گفتمانی در پی اظهارات ریاست جمهوری در سازمان ملل شکل نگیرد این ایده‌ها در حد حرف باقی خواهد ماند. تیم رسانه‌ای رئیس جمهور باید همانطور که پیام گفتگوی تمدن‌ها در دوران خاتمی فراگیر شد، طرحی برای فراگیری ایده صلح و عدالت در اندازد و بتواند این ادعای رئیس جمهور را بسط دهد.
ایران به مدد تمدن کهن و آموزه های دینی خود می‌تواند الگویی در این رابطه باشد و البته ضروری است که این ایده ابتدا در داخل کشور به صورت کامل به اجرا درآید که پشتوانه مردمی آن حکم موتور محرک آن در جهان گردد.
ریاست جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی قدرتی امنیت‌ساز است، گفت: ایران با حذف گزینه‌های جنگ، اشغالگری و تجزیه‌ی کشورها از روی میز قدرت‌های سلطه‌گر، افق‌های جدیدی را برای منطقه گشوده است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اولویت منطقه، وحدت اسلامی و توسعه جمعی است. بدون تردید، پایدارسازی امنیت منوط به توسعه جمعی است و این تنها راه سعادت غرب آسیا است.
بر همین اساس می‌توان دکترین اصلی دولت در حوزه خارجی را بر پایه عدالت و صلح صورت‌بندی کرد که قابل توجه است، اما آنچنان که ذکرش رفت اگر این ایده به خوبی از سوی نخبگان حمایت نشود و محتوای کافی در این راستا تولید نشود، ایده خوب صلح و عدالت آنچنان که بایسته است تحقق نخواهد یافت.