باز شدن پای کارت ملی به بازار گوسفند!
باز شدن پای کارت ملی به بازار گوسفند!
وقتی شائبه‌ی خرید و فروش یا معامله‌ای تنها با ارائه کارت ملی مطرح می‌شود، اولین احتمالاتی که در ذهن افکار عمومی جامعه نقش می‌بندد، کمبود امکانات یا محصول طرف معامله یا قرار گرفتن زیر ذره‌بین‌های مالیاتی است.

به طور کلی وقتی صحبت از ارائه کارت ملی برای خرید و فروش است، خیلی خبر خوبی برای طرفین معامله نیست؛ حتی اگر در واقعیت چنین مباحثی پشت اتخاذ این تصمیم وجود نداشته باشد و مثلا تنها قصد تصمیم‌گیرندگان، آمارگیری باشد. از نمونه‌های ارائه کارت ملی برای خرید و فروش می‌توان به خرید دلار و شیر خشک اشاره کرد. شیر خشک به دلیل کمبود ذخایر و منابع آن، منوط به ارائه کارت ملی نوزاد شد و دلار نیز مبرهن است که به دلیل کنترل بازار و شناسایی دلالان و محتکران چنین شرایطی پیدا کرد. جال چند روزی است که خبر خرید و فروش گوسفند به شرط ارائه کارت ملی در فضای مجازی پر بازدید شده است و برای مردم محل سوال شد که علت اتخاذ این تصمیم چیست؟ آیا باید منتظر اخبار کمبود منابع دام و گوشت در کشور باشیم؟ این خبر پس از اینکه سر و صدای زیادی به راه انداخت واکنش مسئولان مربوطه را به دنبال داشت که خالی از لطف نیست در ادامه این واکنش‌ها مرور کنیم.
به گزارش تجارت نیوز، «منصور پوریان»، رئیس شورای تامین دام کشور، در رابطه با خرید گوسفند با کارت ملی گفت: چنین خبری را هنوز ندیده‌ام و قصد چنین کاری معلوم نیست. متاسفانه در فضای مجازی تبلیغات عجیبی دیده می‌شود اما چنین چیزی وجود ندارد. در حال حاضر حجم زیادی از گوسفند در بازار وجود دارد و نیازی به خرید گوسفند با کارت ملی نیست. شاید از کارت ملی برای مقاصد دیگری استفاده می‌شود.
او در ادامه با اشاره به وزن دام‌های سبک و حدود قیمتی آن‌ها توضیح داد: در حال حاضر بره‌ها در وزن‌های مختلفی در بازار موجود هستند. بره‌های شیری وزنی حدود پنج تا هشت کیلوگرم دارند. بره‌های علف‌خور وزنی حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم دارند. پس از آن بره‌ها مناسب کشتار وزنی میان ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم دارند. بره کوچک نیز بین ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم است و بره نر کشتاری که بیشترین استفاده را دارد وزنی بین ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم دارد. اگر بره به صورت گله‌ای خریداری شود قیمتی بین ۱۹۵ تا ۲۰۰ تومان دارد. متاسفانه زمانی که بره‌ها وارد میادین بار می‌شوند در آنجا افراد با هر قیمتی که دوست داشته باشند، آن‌ها را می‌فروشند. معمولا قیمت یک بره ۴۰ کیلوگرمی با احتساب هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان برای دامدار، حدود ۸ میلیون قیمت دارد، اما میدان بار هر راس را بیشتر از این قیمت می‌فروشد.
وی در پایان با اشاره به ازدیاد جمعیت دامی کشور تشریح کرد: به طور کلی در حال حاضر جمعیت دامی کشور یک میلیون راس است که عدد بالایی محسوب می‌شود. باید در سال جاری ۱۸ میلیون از این جمعیت کشتار شود. اگر میزان کشتار کم باشد، برای تولیدکننده داخلی مشکل ایجاد خواهد شد. دولت باید به این موضوع ورود کند و با خرید حمایتی و اعطای مجوز صادرات این دام‌ها این مشکل را برطرف کند.
«مسعود امراللهی»، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت که اکنون فروش دام به طور معمول در حال انجام است. اگر مبادله‌ای با کارت ملی صورت گرفته باید گزارش شود تا با آن برخورد لازم انجام شود.
«افشین صدر دادرس»، مدیرعامل اتحادیه دام سبک هم ضمن رد موضوع، عنوان کرد: چنین اخباری تأیید نمی‌شود و هر فرد برای خرید دام می‌تواند به دامدار مراجعه کند یا میادین دام که در شهرها مشخص است.
وی افزود: در تهران نیز مراکز سه‌گانه عرضه مستقیم دام سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری در حال توزیع دام سبک است.
آنطور که پیداست مراجع ذی‌ربط و مسئولان مربوطه، اخبار و اطلاعات مربوط به فروش گوسفند مشروط به ارائه کارت ملی را در چارچوب قانون قویا تکذیب کرده‌اند و اعلام داشته‌اند که چنین موردی صحت ندارد. با این حال آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این خرید و فروش‌ها در قالب ارائه آگهی در فضای مجازی در حال انجام شدن است و اگر آنطور که مسئولان اذعان دارند، غیر قانونی است، باید حتما توسط مراجع قضایی پیگیری شود.

  • نویسنده : سایه برین - روزنامه نگار