بهار ساخت و ساز در بهار ۱۴۰۲
بهار ساخت و ساز در بهار ۱۴۰۲
ساخت یک میلیون مسکن در سال از جمله اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی بود که بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز به کار دولت مردمی، همچنان روی زمین مانده و هیچ یک از وزرای راه و شهرسازی دولت موفق به اجرای آن نشدند.

گروه اقتصادی جمله – ساخت یک میلیون مسکن در سال از جمله اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی بود که بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز به کار دولت مردمی، همچنان روی زمین مانده و هیچ یک از وزرای راه و شهرسازی دولت موفق به اجرای آن نشدند. البته اظهارات سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور درباره اینکه قرار نبوده دولت خانه‌ای بسازد و این وظیفه مردم است، روی دیگر سکه‌ی این وعده‌ را نمایان کرد و معلوم شد که در عمل خبری از اجرای دقیق این وعده نیست.
اما پس از فشارهای فراوان رسانه‌ای دولت سعی کرده است حداقل به این وعده نزدیک شود و آمار واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران در بهار سال‌جاری از افزایشی ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.
این مسئله نشان می‌دهد که دولت سعی کرده‌است در هر دو حوزه زمین و تأمین مالی دست به اقداماتی برند تا حداقل بتواند اندکی از معضل مسکن در پایتخت به عنوان نماد اجرای وعده‌های دولت در کشور بکاهد.
این رشد آمار صدور پروانه‌های ساختمانی محدود به تهران نبود و تعداد این واحدها در شهرداری‌های کل کشور نیز در بهار امسال ۹٫۱ درصد بیش‌تر از بهار ۱۴۰۱ بوده است.
به گزارش جمله و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای ساختمان در شهرداری تهران ۹ هزار و ۵۸۶ واحد پیش‌بینی شده که نسبت به فصل قبل حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است. البته این رقم نسبت به بهار ۱۴۰۱ معادل با ۶۱ درصد افزایش یافته چرا که تعداد واحدهای مسکونی در بهار سال گذشته ۹ هزار و ۹۵۴ واحد بوده است. در این پروانه‌های ساختمانی، متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر پروانه ۶٫۹ واحد بوده است.
به گزارش جمله شهرداری تهران در بهار امسال یک هزار و ۳۸۹ پروانه ساختمان صادر کرده است. این رقم در بهار سال گذشته ۷۳۹ واحد بوده که نشان می‌دهد در اولین فصل از سال ۱۴۰۲ تعداد پروانه‌های ساختمانی تهران ۸۸٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیشتر شده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های صادرشده از کل شهرداری‌های کشور به ۹۸ هزار و ۵۲۵ رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته ۲۲٫۷ درصد کاهش یافته است. این رقم در بهار سال گذشته ۹۰ هزار و ۲۹۰ بوده بنابراین در بهار امسال تعداد این واحدها ۹٫۱ درصد نسبت به بهار سال گذشته بیشتر شده است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ی احداث ساختمان ٣.٣ واحد بوده است‌.
همچنین، تعداد پروانه‌های احداث ساختمان که از شهرداری‌های کشور صادر شده از ۳۱ هزار و ۴۹۷ در بهار سال گذشته به ۲۹ هزار و ۵۶۵ در بهار امسال رسیده است. این رقم ۲۷٫۵ درصد نسبت به زمستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در بهار ١٤٠٢ حدود ۱۸ هزار و ۳۳۵ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ٢١,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٧.٢ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها نیز به ٦٢٠ مترمربع رسیده است.
بررسی این آمارها مؤید تلاش‌های تازه دولت برای اجرای وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور است. برخی از کارشناسان این اتفاق را دیرهنگام می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند هیچ وقت برای پر کردن خلأ کمبود مسکن در ایران دیر نیست.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی