تأکید «دکتر گلشنی» بر حل مشکلات بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور
تأکید «دکتر گلشنی» بر حل مشکلات بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور
هر کسی که با مکانیسم کار و تولید در شرکت‌های خودروسازی مختصری آشنا باشد می‌داند خودروسازهای داخلی، بدون کمک شرکت‌های قطعه‌ساز نمی‌توانند به تولید خود ادامه بدهند و در شرایط تحریمی که برخی قطعات مهم، وارد کشور نمی‌شوند، اگر قطعه‌سازان داخلی به‌خاطر مشکلات دست از تکاپو و تولید بردارند عملاً تولید خودروی داخلی متوقف می‌شود.

سرویس اقتصادی جمله، هر کسی که با مکانیسم کار و تولید در شرکت‌های خودروسازی مختصری آشنا باشد می‌داند خودروسازهای داخلی، بدون کمک شرکت‌های قطعه‌ساز نمی‌توانند به تولید خود ادامه بدهند و در شرایط تحریمی که برخی قطعات مهم، وارد کشور نمی‌شوند، اگر قطعه‌سازان داخلی به‌خاطر مشکلات دست از تکاپو و تولید بردارند عملاً تولید خودروی داخلی متوقف می‌شود.
شرکت فولادین ذوب آمل یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز بزرگ کشور است که در زنجیره تأمین نقشی مهم دارد و بسیاری از قطعات مهم مورد نیاز ایران‌خودرو و سایپا را تأمین کرده و حتی تنها تولیدکننده داخلی برخی قطعات است و همچنین بخشی از تولیدات خود را صادر می‌کند.
با توجه به شعار سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، ضرورت دارد از مجموعه‌های تولیدی و صنعتی چون فولادین ذوب آمل که هم به اشتغال کمک شایانی کرده‌اند و هم در خط مقدم تولید با انواع مشکلات دین به گریبان هستند، حمایت عملی صورت گیرد.
گروه کارخانجات فولادین ذوب آمل به‌عنوان یکی از واحدهای نمونه و پیشرو در تولید کیفی و حجم انبوه تولید انواع قطعات خودرویی سبک و سنگین برای خودروسازهای داخلی، درسال‌های اخیر توانسته بخش زیادی از نیازهای داخلی به واردات این قبیل محصولات را با مهندسی معکوس بومی‌سازی کند.
این مجموعه با راهبری حاج حبیب اردشیر و دیگر اعضای هیأت مدیره و تلاش شبانه‌روزی بیش از ۱۸۰۰ نیروی فعال و سخت‌کوش این شرکت در شرایط سخت اقتصادی کشور، مجاهدانه در سنگر تولید، تامین‌کننده بخشی از نیازهای مهم صنعت خودروسازی کشور هستند، توانستند دراین مقطع حساس متعهدانه پای کار تولید و تعهدات دوجانبه نسبت به خودروسازها باشند.
هرچند مجموعه فولادین ذوب آمل توانسته با مدیریت هوشمندانه در تولید و تحویل به‌موقع قطعات تولیدی مورد نیاز به شرکت ایران خودرو متعهدانه ظاهرشود، اما تأخیر درپرداخت مطالبات به این مجموعه، مدیریت کارخانه را در قبال هزینه‌های جاری و نیز پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان با مشکلاتی مواجه کرده است.
برهمین اساس و درپی درخواستی که مهندس مجتبی روشن رییس هیأت مدیره گروه کارخانجات فذا درحاشیه سفر رییس‌جمهوری به مازندران و دستور ویژه‌ای که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور شهید به دکتر علی‌آبادی وزیرصمت برای رسیدگی به مشکلات و نیازهای به‌حق این شرکت داشته ماموریت ویژه داده و پس از آن بازدید دکترعظیمی مدیرعامل ایران خودرو و دکتر پورمجیب مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) از شرکت فولادین ذوب بازدید و با اعضای هیات مدیره وکارکنان این شرکت گفت‌وگو و قول پرداخت به‌موقع مطالبات معوقه به این شرکت داشتند، بارقه‌های امید و انگیزه را به کارکنان سخت کوش این شرکت برگرداندند.
پیرو اهمیت این موضوع دکترگلشنی نماینده ویژه وزیر صمت و رییس شورای تحول و پیشرفت وزارت صمت به‌همراه معاون سازمان صمت مازندران، فرماندار ویژه شهرستان آمل، رییس اداره صمت شهرستان آمل در محل شرکت فولادین ذوب آمل با مهندس روشن رییس هیات مدیره شرکت فولادین ذوب جلسه ویژه‌ای برگزار و از این مجموعه بازدید کردند.
نشستی که درنهایت باعث شد تا دکتر علی گلشنی، نماینده ویژه وزیر صمت و رییس شورای تحول و پیشرفت این وزارت‌خانه، از عزم جدی این وزارت‌خانه برای رفع مشکلات بخش تولید در راستای تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: مشکلات انبار دپوی قطعات یدکی تولید شده در شرکت فولادین ذوب آمل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات خودرویی کشور با هماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی به‌صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.
دکترگلشنی افزود: از نهایت ظرفیت قانونی که در اختیار وزارت صمت قرار دارد، استفاده می‌کنیم و در جلسات و هماهنگی با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نیرو و نیز بانک مرکزی مشکلات این کارخانه به‌صورت ویژه رسیدگی و برطرف خواهد شد. وی اضافه کرد: البته بخشی از مشکلات مربوط به شرکت‌های خودروساز و طرف قرارداد با شرکت فولادین ذوب آمل است که با جلساتی که درهفته‌های آینده برگزار خواهد شد، موضوع‌های مربوط به کوتاه شدن دوره باز پرداخت خرید قطعات به شرکت فولادین ذوب آمل نیز انجام شود.
رییس شورای تحول و پیشرفت وزارت صمت، همچنین به توانمندی‌های بالای گروه کارخانجات فذا آمل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرویی کشور اشاره کرد و ادمه داد: شرکت تولیدی فولادین ذوب آمل، علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۲۲۰۰ نفر به‌عنوان یکی از مجموعه‌های تولیدی که در شهرستان آمل یک ظرفیت بالای تولیدی ایجاد کرده و درصورت حمایت بیشتر ازاین مجموعه، قطعاً به تعداد نیروهای مشغول به کار در این کارخانه اضافه خواهد شد.

تولیدکننده‌ای بزرگ مانند فولادین ذوب آمل نباید برای دریافت مطالباتش دچار مشکل شود
«ذات الله زارعی» فرماندار ویژه شهرستان آمل هم دراین نشست به جایگاه ممتاز شرکت فولادین ذوب آمل درسطح استان و کشور اشاره کرد و گفت: شرکت فولادین ذوب آمل در زمینه اشتغال پایدار و ارزآوری در شهرستان و استان جایگاه ممتازی دارد و انتظار است که مشتریان طرف قرار داد با این شرکت ازجمله ایران‌خودرو در پرداخت قطعات مورد نیاز تولیدی از شرکت فذا، سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

به مشکلات فولادین ذوب آمل در بستر ویژه‌ای رسیدگی خواهد شد
معاون سازمان صمت مازندران هم در این نشست به جایگاه ممتاز شهرستان آمل در حوزه تولید و صنعت استان اشاره کرد و گفت: شرکت فولادین ذوب آمل هم به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مهم و قابل اتکا در صنعت مازندران محسوب می‌شود که در تولید قطعات خودرویی جایگاه مهم و ممتازی در این صنعت در سال‌های اخیر داشته است. جهانگیر بائی لاشکی افزود: مشکلات مربوط به دریافت مطالبات معوقه شرکت فولادین ذوب آمل در جلسات ستاد تسهیل استانی در چند نوبت مطرح و بررسی شده و حتی پیگیری‌های لازم در سطح کشوری با مدیران شرکت ایران خودرو نیز برای برطرف شدن این مشکل درحال انجام است.

طلب بیش ازهزار میلیارد ریالی شرکت فولادین ذوب آمل از خودروسازها
رییس هیأت مدیره گروه کارخانجات فذا آمل هم دراین نشست به این‌که این مجموعه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات ایمنی و فوق ایمنی قطعات خودرویی درکشور است، گفت: شرکت فذا همواره در طول این سال‌ها، متعهد به انجام به‌موقع قراردادهای دوجانبه با شرکاء به‌ویژه ایران‌خودرو بوده و تمام تلاش خود را با وجود سختی‌های اقتصادی و تنگناهای مالی که داشته، تولید قطعات را برای تحویل به موقع به مشتریان خود به تاخیر نینداخته است.
مجتبی روشن افزود: درحال حاضر در مجموعه کارخانه فولادین ذوب و هم فراصنعت این مجموعه قطعات تولیدشده خودرویی به قدری زیاد است که حتی جایی درکارخانه برای دپو وجود ندارد و رقمی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به‌عنوان مطالبه از شرکت ایران خودرو دارد، و امیدوار هستیم که در تعاملات دوجانبه‌ای که با مدیران ایران‌خودرو وجود دارد، ان‌شاءالله فرایند پرداخت مطالبات کوتاه‌تر شود تا معوقات کارکنان شرکت نیز به‌موقع پرداخت شود.
رییس هیأت مدیره گروه کارخانجات فذا آمل ادامه داد: متاسفانه درشرایط فعلی، پرداخت تسهیلات برای تولیدکننده توسط بانک‌ها انجام نمی‌شود و عملا کارها قفل شده است و لازم است برای تولیدکننده‌ای که به‌علت تاخیر در پرداخت مطالبات به‌حق خود، به سرمایه درگردش برای تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق کارکنان نیازمند شده است و نیز به ظرفیت‌سازی برای مهندسی معکوس در کارخانه نیاز دارد، باید چاره‌اندیشی شود و رسیدگی ویژه صورت بگیرد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی