دولت‌ها وظیفه جذب گردشگر دارند
دولت‌ها وظیفه جذب گردشگر دارند
انجمن علمی گردشگری ایران با همکاری صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء اماکن تاریخی و فرهنگی اولین نشست علمی تخصصی دولت چهاردهم و گردشگری را برگزار کرد.

به گزارش روزنامه جمله، حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این نشست گفت: صنعت گردشگری مشکلات فراوانی دارد و صحبت‌های اهالی این صنف فراوان است. بخشی از چالش‌های این صنعت مربوط به دول خارجی است. کشورهایی که به ما نگاه خصمانه دارند جداست اما حتی کشورهایی که سعی کردیم با آن‌ها ارتباط داشته باشیم نیز معمولا به ملت خود توصیه می‌کنند به ایران نروند. اقتصاد آن‌ها به ما مربوط است اما مثلا کشور چین ۸۶۰ میلیون گردشگر خارجی دارد اما سهم ایران از این مقدار تقریبا هیچ است.
وی افزود: جشنواره‌ها نیز جذب گردشگر نمی‌کند. این وظیفه دولت‌هاست که تبلیغ کنند. هند، پاکستان و عراق که کشورهای همسایه ما هستند جذب گردشگر ندارند. در بحث داخلی، مالیات بر دوش بخش گردشگری نشسته است. مالیات باید به اندازه باشد نه که شبیه غارتگری باشد. مالیات بر ارزش افزوده بخش گردشگری کمرشکن است. در فرودگاه عوارض خروج از کشور تعیین می‌شود که نوعی اخاذی از صنعت گردشگری است.
رفیعی در این خصوص افزود: مثلا در مجلس تصویب می‌شود عوارض خروج به یورو باشد در حالی که پول رسمی کشور ریال است.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تشریح کرد: بخش خصوصی نیز مشکلات فراوانی دارد. پس از کرونا رخوت عجیبی بر بدنه گردشگری نشسته است. افراد مقایسه می‌کنند که بعضا درآمد کارهای دیگر بسیار بیشتر است. در ماه حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای کارآفرینی در گردشگری هزینه است. در زمان کرونا وام یا تسهیلاتی برای پیشبرد این هزینه‌ها در نظر گرفته نشد. رفیعی در پایان تاکید کرد: حتما از آقای دکتر صالحی امیری به عنوان وزیر حمایت خواهیم کرد و وظیفه‌مان است که تمام قد در خدمت ایشان باشیم. استدعا داریم که در پیکره وزارتخانه صاحبان این صنعت خدمترسانی کنند و بعضا افرادی وارد پیکره نشوند که مشکلات این صنعت را نشناسند. در این نشست همچنین محمدهادی نوروزی، مدیرعامل مرکز توسعه ملی گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست گفت: پروژه‌ای در سطح ملی در راستای منویات دکتر ضرغامی، وزیر سابق در حال انجام است. هدف این پروژه توسعه گردشگری داخلی و سفر ارزان‌قیمت برای مسافران است. زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن نیز تا حدودی فراهم شده است. تدوین طرح گردشگری نیز در یک پروژه عظیم در دستور کار قرار گرفت که از دست‌اندرکاران این مجموعه عظیم نیز نهایت تشکر را داریم.
گفتنی‌است؛ در این رویداد از سایتwww.itsairan.com رونمایی شد. تمام اعضای انجمن می‌توانند در این سایت ثبت نام کرده و رزومه خود را به شکل تعاملی به اشتراک بگذارند و از دیگر خدمات آن بهره‌مند شوند. همچنین از کارت اعتباری ویژه انجمن رونمایی شد که امکانات مختلفی از جمله استفاده رایگان از موزه‌ها را در اختیار اعضای انجمن قرار می‌دهد. یک کارت اعتباری به نام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست صادر شد.